تیم جوانان عراق با ارائه یک بازی برتر جوانان ایران را از دور مسابقات قهرمانی آسیا خارج کرد و خود به جام جهانی رفت.

شادی  بی حدوحصر عراق، بیایید کمی آه بکشیم!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، وقتی در جام ملت‌های ۲۰۰۷، عراق ناباورانه قهرمان آسیا شد، حسی نسبت به همسایه غربی ایران وجود داشت که آنها کشوری جنگ‌زده هستند و این قهرمانی مرهمی بر دردهایشان است و طبعا در میان هواداران فوتبال در ایران نیز عده‌ای به همین سبب از قهرمانی عراق خرسند بودند.

عراق در چهار دهه گذشته همواره یکی از حریفان نسبتا سرسخت فوتبال ما بوده است؛ کشوری که یک حذف دردناک ما را در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا نیز در دوره کارلوس کی‌روش رقم زده است. با این حال آنها در سال‌های اخیر بازنده‌ای کامل مقابل فوتبال ملی ایران بوده‌اند و به دلیل تعدد پیروزی‌های ما مقابل تیم ملی این کشور (به جز بازی معروف مارک ویلموتس)، کم‌کم این اعتماد به نفس در ذهن بازیکنان ایرانی رشد کرده که عراق نمی‌تواند مانع خاصی برای تیم ملی ایران باشد.

با این حال بازی امروز تیم جوانان ایران مقابل عراق، شکل و شمایلی کاملا متفاوت داشت و این عراقی‌ها بودند که از همان ابتدای مسابقه نبض بازی را در دست گرفتند و پیش از پایان وقت قانونی کار را تمام کردند؛ آن هم درحالی‌که احتمالا تیم ایران خود را آماده وقت‌های اضافی می‌کرد.

تیم جوانان ایران که با قرعه‌ای خوب، به تنها حریف فیزیکی و بلندقامت در دور مقدماتی باخته بود، با برد مقابل قطر و ویتنام به یک چهارم نهایی صعود کرد و در اینجا فقط یک پیروزی مقابل عراق لازم بود تا به جام جهانی صعود کند، اما این مسیر نسبتا ساده، با نمایش بسیار ضعیف تیم ایران در مسابقه امروز از بین رفت تا این عراق باشد که به جای بازیکنان ما در ورزشگاه فرغانه جشن شادی برگزار کند و بازیکنانش روی چمن، رقص شادی انجام بدهند.

جالب اینکه سرمربی عراق هم کسی به جز عماد رضا، مهاجم سابق سپاهان، نبود؛ مربی‌ای که سابقه مربی‌گری‌اش به تیم‌های باشگاهی عراقی بازمی‌گردد و همان‌طور که در عکس‌ها پیداست، عماد روی دوش همراهان تیم ملی عراق، مثل یک جوان با بازیکنانش شادی می‌کند. البته او با بازی شجاعانه‌تری که تیمش مقابل ایران به نمایش گذاشت، مستحق این اوقات بود تا بهترین روز زندگی‌اش در دوران فوتبالی را باشکوه به پایان برساند، آن هم در شرایطی که کمتر کسی فکر می‌کرد تیم جوانان ایران با یک گل مغلوب عراق شود و از دور رقابت‌ها حذف بشود.

شاید انتشار این تصاویر کمی خودآزارانه باشد، شاید هم باید این عکس‌ها را ببینیم تا غیبتمان در لحظاتی مثل این، بیشتر به چشم بیاید. این تصاویری است که می‌شد به جای پیراهن سبز عراق، رنگ زمینه اصلی‌اش، سفیدی کیت‌های جوانان تیم ایران باشد.