همه چیز در سرزمین‌های اشغالی تماشایی است تا جایی که کشاندن جنگ به بیرون از خیابان‌های تل‌آویو یکی از تکنیک‌های رژیم در زیر فشار بی‌امان مخالفان است، برای درک بهتر رفتار رژیم صهیونیستی در بیرون از مرز‌ها و اتفاقات اخیر در سوریه باید ابتدا وضعیت داخل شهر‌های اشغالی را بررسی کنیم و ببینیم چطور طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو شهر‌های مختلف در این رژیم را به حد انفجار رسانده که یکی از طرح‌های خنثی‌کننده حملات نظامی در محور مقاومت و سوریه است و به دلایل متعددی رژیم صهیونیستی بازی را در زمین سوریه بارگزاری کرده، البته هراس آمریکا از عادی‌سازی روابط سوریه با اعراب هم مزید بر علت شده و گروهی از مقامات سابق آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواستار مقابله با این روند شده‌اند. در این گزارش ریشه‌های وضعیت فعلی و نزاع در سوریه را بررسی کرده‌ایم.

دست‌های بلند ایران تا تل‌آویو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امین صبحی در روزنامه جام جم نوشت: به‌رغم ماه‌ها تظاهرات گسترده علیه طرح جدید نتانیاهو یکی از وزرای نتانیاهو اعلام کرد که بعد از تعطیلات «عید پسح»، طرح جنجالی اصلاحات قضایی از سرگرفته می‌شود. هرچند مخالفان نتانیاهو اعلام کرده‌اند که عقب انداختن طرح اصلاحات قضایی یک عمل فریبکارانه است و از این رو تظاهرات را متوقف نخواهند کرد. به همین دلیل هم سرزمین‌های اشغالی با وجود عقب افتادن طرح اصلاحات قضایی، کماکان شاهد درگیری و التهاب میان جریان راست‌گرا و مخالفان با نتانیاهو و دولت وی است. رابطه تل‌آویو و واشنگتن هم حسابی به‌هم ریخته است، در روز‌های قبل جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در پیامی شخصی و محرمانه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار توقف اصلاحات قضایی و تلاش برای یافتن راه‌حلی میانه شد مسأله‌ای که باعث شروع تنش میان کاخ سفید و دولت نتانیوهو شد  

این وضعیت بغرنج برای رژیم به همین نزاع بی‌سابقه داخلی محدود نیست، روز سیزدهم فروردین ورود یک پرنده ناشناس به حریم هوایی شمال فلسطین اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی را به حال آماده‌باش درآورد و بلافاصله پایگاه عبری‌زبان ۰۴۰۴ در خبری در این رابطه به‌نقل از سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد که یک هواپیمای بدون سرنشین از طرف سوریه وارد حریم هوایی منطقه الجلیل شد، اما بعد از لحظاتی سقوط کرد. در عین حال وزارت دفاع سوریه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که ساعت ۳۵ دقیقه بامداد یکشنبه، دشمن اسرائیلی از سمت شمال‌شرق بیروت حمله هوایی انجام داد و نقاطی را در شهر حمص و حومه آن هدف گرفت.

هرچند خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) هم گزارش داد که سامانه‌های پدافند هوایی ارتش این کشور با اهداف متخاصم در آسمان حمص مقابله کردند و به حمله رژیم تروریست صهیونیستی به منطقه مرکزی حمص پاسخ دادند. یک منبع نظامی سوری هم گفت در حملات رژیم اشغالگر پنج نظامی سوری زخمی شده‌اند و خساراتی به‌بار آمده است. برخی منابع گفته بودند پایگاه هوایی «الضبعه» در نزدیکی روستای «الکدیر» هدف حمله صهیونیست‌ها قرار گرفته است.

این سومین حمله جنگنده‌های اسرائیلی به سوریه در روز‌های اخیر بوده به طوری که بعد از این حملات رسانه‌های عبری‌زبان مدعی شدند آمبولانس‌ها و خودرو‌های امدادی در حال رسیدن به منطقه مورد حمله جنگنده‌های صهیونیستی در حمص هستند و خبرگزاری سانا در سوریه هم اعلام کرد: «پدافند هوایی ما موشک‌های متجاوز را رهگیری و تعدادی از آن‌ها را ساقط کرد. این حمله منجر به مجروح شدن پنج سرباز و خسارات مادی شد.»

جنگنده‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی قبل از این حمله هم در روز جمعه (۱۱ فروردین) مواضعی را در دمشق هدف قرار داده بودند. درواقع در کمتر از یک هفته گذشته، رژیم صهیونیستی اهدافی در حومه دمشق و قبل از آن فرودگاه حلب را هم مورد هجوم و تجاوز موشکی و جنگنده‌های خود قرار داده، گرچه پدافند هوایی سوریه موفق شده است بخش عمده‌ای از این حملات را دفع کند.

تداوم حملات متجاوزانه رژیم‌صهیونیستی علیه سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که علی‌رغم شکایت‌های متعدد دولت سوریه در سازمان ملل، اما هنوز شورای امنیت و دیگر نهاد‌های مسئول در سازمان ملل اقدامی برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی در سوریه انجام نداده‌اند. البته ایران هم در کنار حماس و جهاد اسلامی این حملات را محکوم کرد، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه، تصریح کرد با کمال تأسف و تعجب جامعه جهانی واکنش مورد انتظار و بازدارنده‌ای نسبت به حملات نظامی متجاوزانه و مستمر رژیم صهیونیستی به سوریه از جمله فرودگاه‌های غیرنظامی و حتی اماکن مسکونی این کشور نداشته و همین مسأله باعث تشویق رژیم یادشده در ادامه نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل و تکرار جرم و جنایت در حق شهروندان و نظامیان آن شده است.

نشست چهارجانبه و توسعه حضور ایران 

نکته اول این است که این حملات به اعتراف گزارش‌های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل به هیچ وجه نتوانسته جلوی توسعه حضور ایران را در سوریه بگیرد و حتی نشست چهارجانبه معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه با محوریت سوریه هم به‌زودی برگزار خواهد شد.

در همین زمینه علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی هم دیروز در رأس هیأتی برای حضور در نشست چهارجانبه معاونان به مسکو رفت و ضمن استقبال از گشایش‌های موجود در روابط خارجی و تقویت ثبات و امنیت در سوریه، بر عزم جمهوری اسلامی ایران در تداوم حمایت از گفتگو‌های شکل گرفته برای حل و فصل سیاسی مسائل بین سوریه و ترکیه تأکید کرد. در این دیدار، معاون وزیر خارجه سوریه ضمن تشریح آخرین مواضع کشورش در خصوص گفتگو‌های چهارجانبه، بر لزوم تقویت هماهنگی‌ها بین دو کشور تأکید کرد.

آمریکا هنوز به دنبال داعش

نکته دوم این است که حملات اخیر در سوریه با ادعای پاسخ به کشته شدن اتباع آمریکا در حملات هفته گذشته مقاومت انجام شده است، اما مضحک‌ترین اظهارنظر متعلق به پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون بود که در گفتگو با شبکه الجزیره قطر توضیح داد به‌دنبال درگیری با ایران نیستیم، چون ماموریت ما در سوریه اطمینان از نابودی کامل داعش است.

وضعیت فعلی به گونه‌ای پیش رفته که آمریکا و اسرائیل سعی دارند سوریه را به زمین نزاع نیابتی تبدیل کنند، چراکه از توسعه روابط کشور‌های عربی با سوریه و حضور مستمر ایران در این کشور بسیار نگران هستند، اما در بازنمایی رسانه‌ای ترتیبات را آن‌گونه که می‌خواهند قرار می‌دهند، حتی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد: هدف ایران، اخراج آمریکا از عراق و سوریه است.

هفته گذشته رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود: علاوه بر کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی، شش آمریکایی در حملات به سوریه مجروح شده‌اند. وی تصریح کرد: شش نفر دیگر نیز دچار آسیب مغزی شده‌اند و این افراد در پایگاه‌های خود مشغول مداوا هستند و درحال حاضر به مراکز درمانی دیگر منتقل نشده‌اند.

نکته سوم این که رژیم صهیونیستی مدعی انتقال تجهیزات پیشرفته از ایران به سوریه در هفته‌های گذشته بوده است درحالی که روابط ایران و سوریه بسیار عمیق و گسترده بوده و به‌ویژه بعد از سال‌های جنگ تکفیری در این کشور معادلات منحصر به فردی بین دو کشور جریان دارد و به نظر می‌رسد آنچه صهیونیست‌ها را حسابی نگران کرده، سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به مسکو در آستانه برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه بود که هدف آن تقویت همکاری‌های چهارجانبه و پایان دادن به بحران سوریه است و همین سفر بسیار مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی منطقه قرار گرفت. پوتین هم به آمریکا و ائتلاف‌های غربی هشدار داد و گفت آن‌ها باید برای پایان دادن به جنگ ۱۲ساله در سوریه و تامین امنیت منطقه همکاری کنند؛ بنابراین بیشتر چنین دغدغه‌ای برای محور غربی و عبری از آنجا ایجاد شده که ایران به‌عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه در پرونده سوریه حضور دارد و از زمانی که سوریه مورد حمله گروه‌های تروریستی قرار گرفت با اعزام مستشاران نظامی و نیرو‌های مسلح به دولت سوریه برای غلبه بر گروه‌های تروریستی و برقراری امنیت در این کشور کمک کرد. پس از آن هم جمهوری اسلامی ایران با حضور در نشست‌های آستانه و سوچی به‌عنوان یکی از کشور‌های مهم منطقه در بحث‌های مربوط به حل بحران سوریه دخالت و نقشی مهم ایفا کرد.

نکته پایانی و مهم این است که گرچه محور آمریکایی ـــ اسرائیلی می‌خواهد سطح تلفات ایران را در سوریه بالا ببرد، اما در تمام موارد پاسخ به نظامیان رژیم، درون خود سرزمین‌های اشغالی داده می‌شود؛ موضوعی که البته گرچه خیلی رسانه‌ای نشده، اما صهیونیست‌ها به‌خوبی می‌دانند که فاکتور تجاوز و کشتار آن‌ها در کدام شهر‌های اشغالی نقد شده است.

فرامتن حملات اسرائیل به مواضع مقاومت

فرار اسرائیل از وضعیت داخلی این رژیم هم موردی بود که وزارت خارجه کشورمان بر آن صحه گذاشت و سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت که این‌گونه اقدامات تجاوزکارانه و فرافکنانه به‌منظور انحراف توجهات از بحران‌ها و شکاف‌های عمیق داخلی این رژیم و همچنین ناخرسندی آن از استحکام داخلی و گشایش‌های اخیر در روابط خارجی سوریه است. اما فرامتن این موضوع هم بسیار مهم است و نکته‌های متعددی درباره حملات اسرائیل به مواضع مقاومت در دمشق وجود دارد که یکی از آن‌ها بی‌ثباتی لجام گسیخته در سرزمین‌های اشغالی و برخی ادعا‌ها در مورد انفجار چهارراه «مجدد» در اسفند سال گذشته در تل‌آویو مربوط است.