سیدحسین موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب در دهه شصت گفته اوایل انقلاب با مردمی که حجاب را قبول نداشتند، به راحتی صحبت می‌شد. به بی‌ حجاب‌ها می‌گفتم مردم برای دین انقلاب کرده‌اند و حجاب هم از اصول دین است، یا قبول نمی‌کردند یا رد می‌کردند و اینطور نبود که بر سرِ حجاب درگیری به وجود بیاید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سیدحسین موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب در دهه شصت گفته اوایل انقلاب با مردمی که حجاب را قبول نداشتند، به راحتی صحبت می‌شد. به بی‌ حجاب‌ها می‌گفتم مردم برای دین انقلاب کرده‌اند و حجاب هم از اصول دین است، یا قبول نمی‌کردند یا رد می‌کردند و اینطور نبود که بر سرِ حجاب درگیری به وجود بیاید.

سیدحسین موسوی تبریزی دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و دادستان کل انقلاب با اشاره به حاشیه‌هایی که این روز‌ها بر سر مساله حجاب و امر به معروف و نهی از منکر به وجود آمده است، اظهار داشت: حجاب همیشه در اسلام یکی از تاًکیدات مهم بوده و همچنان است. اما اینکه این موضوع را به دیگران تفهیم کرد، نه با روز امکان‌پذیر است، نه با خنده. در واقع برای اینکه بتوان مفهومی را به دیگران تفهیم کرد، لازم است بین زور و خنده حدِ وسطی لحاظ کرد.

دادستان کل انقلاب در دهه شصت می‌گوید: به شخصه اوایل انقلاب عملاً در تبریز، تهران و خیلی از شهر‌های دیگر عملاً دیدم با مردمی که حجاب را قبول نداشتند، می‌شد به راحتی صحبت کرد. در آن روز‌ها به بی حجاب‌ها می‌گفتم، مردم برای دین انقلاب کرده‌اند و حجاب هم از اصول دین است، یا قبول نمی‌کردند یا بدون اینکه تنشی به وجود می‌آمد، رد می‌کردند. یعنی اینطور نبود که در آن روز‌ها بر سرِ حجاب درگیری به وجود بیاید.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: در بحث حجاب کسی نمی‌گوید، زنان باید چادر سر کنند. یعنی بدون چادر هم می‌شود، حجاب را رعایت کرد. اصلاً در زمان پیامبر چادر نبود بلکه در زمان هارون‌الرشید این نوع پوشش مرسوم شد و «حجاب برتر» شناخته شد. حتی در زمان رضاشاه که «کشف حجاب» مورد توجه قرار گرفت هم با زنانی که با روسری و دامن بیرون می‌آمدند، کاری نکردند. با سقوط رضاشاه، محمدرضاشاه حتی نتوانست با پوشش چادر کاری داشته باشد و دوباره زنان با این پوشش به معابر می‌آمدند.

او می‌گوید: حجاب مساًله اخلاقی و البته انتخابی برای زنان است که اگر گروهی بخواهند به این امر بی‌توجه باشند، باید با رفتار صحیح تذکر داد و مثل الان نباشد که مردم به جان هم افتاده‌اند. متاًسفانه این روز‌ها شاهد این هستیم که موافقان حجاب عکس‌العمل‌های تند و خشنی دارند و نکته بد دیگر هم این است که همه به خودشان اجازه اظهارنظر می‌دهند و هر کسی یک حرفی زده و یک نظری را مطرح می‌کند.

دادستان کل انقلاب در دهه شصت تصریح کرد: اینکه برخی این روز‌ها به بهانه مخالفت با بی‌حجابی خودشان را از رهبری جلوتر می‌دانند، رفتاری است که حتماً اتفاق‌های ناگواری را در پی دارد. کافی است همان منویات رهبری را اعمال کنند و به زنان بگویند غیر از دست و صورت مابقی جسم شان را بپوشانند. به هرحال باید وضعیت این دوران را هم لحاظ کنند.

او با اشاره به بحث‌هایی که این روز‌ها درباره «امر به معروف و نهی از منکر» مطرح می‌شود، ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر شرط و شرایطی را دارد که خیلی از واجبات ندارند و اگر شرایط را لحاظ نکنیم و بی‌اساس و پایه دنبال امر به معروف و نهی از منکر باشیم، قطعاً به اسلام ضرر خواهیم زد. حتی در روایات است، در زمان خلفای عباسی یک نفر به خانم که در بیت‌الله حرام چادر سر نکرده بود، چادر دادند تا سر کند که آن خانم ناراحت شد. امام معصوم در واکنش به این مساًله معترض شده و گفتند هیچ کس را مجبور نکنید چادر سر کند تا با چینن عمل‌هایی از اصل دین برنگردند. در واقع اول اصول دین را در دل مردم بگنجانیم و بعد به فروع دین برسیم.

موسوی تبریزی افزود: متاًسفانه با نادیده گرفتن این اصول در موضوع مرحوم مهسا امینی شاهد عملی خلاف شرع بودیم که کشور را با گرفتاری زیادی روبرو کرد. در صحنه دیگری که مادری جلوی ماشین پلیس را گرفته بود و التماس می‌کرد که دختر مریضش را رها کنند. این صحنه‌ها که متاسفانه در خارج از کشور هم نشان داده شد، چقدر به دین و کشور ضرر زد. مراقب باشیم، به بهانه از دین جوانان را از دین زده نکنیم.