سفیر ترکیه در تهران گفت:‌ تحریم‌های ظالمانه که برای فشار به ایران اعمال شده است ما را هم تهدید می کند و اجازه نمی‌دهد که ما راحت تر تجارت داشته باشیم.

سفیر ترکیه در تهران: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ما را هم تهدید می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سفیر ترکیه در تهران گفت:‌ تحریم‌های ظالمانه که برای فشار به ایران اعمال شده است ما را هم تهدید می کند و اجازه نمی‌دهد که ما راحت تر تجارت داشته باشیم.

«حجابی کرلانقیچ» سفیر جدید ترکیه در ایران امروز (سه شنبه) در اولین مصاحبه خود با خبرگزاری آناتولی با بیان اینکه حجم مبادلات ایران و ترکیه بعنوان دو همسایه باید بیشتر باشد، افزود: ولی شرایط فعلی کمتر اجازه می‌دهد که ما داد و ستد بیشتری داشته باشیم و بخش خصوصی ما نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را ناحق دانست و از جامعه بین المللی خواست نظر خود را نسبت به تحریم‌ها علیه این کشور تغییر دهد.

سفیر ترکیه در ایران با ابراز امیدواری به اینکه در آینده موانع موجود بر سر توسعه مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه برطرف شود، گفت: شاید در آینده ما ارتباط اقتصادی خوب و بهتری با ایران داشته باشیم.

وی که تحصیلکرده در زبان و ادبیات فارسی است با بیان اینکه استفاده از اشتراکات فرهنگی و ادبی بعنوان میراث غنی برای بهبود آینده مشترک ایران و ترکیه و کشورهای همسایه مفید خواهد بود، افزود: زبان فرهنگ و ادبیات ماندگارتر از زبان سیاست است و باید از این زبان برای تقویت دوستی استفاده کرد.

کرلانقیچ با اشاره به اینکه وابط ایران و ترکیه از قدیم الایام از لحاظ فرهنگی، ادبی، تاریخی و حسن همجواری قوی بوده است و دو کشور در این زمینه‌ها از اشتراکات زیادی برخوردارند، افزود: ایران و ترکیه از زمان عثمانی تاکنون در زمینه‌های مختلف روابط قوی داشته‌اند و گفتنی است که مرز دو کشور از آن زمان تاکنون تغییر نکرده است.

وی گفت: در طول تاریخ مسائل و مشکلاتی نیز بین دو کشور وجود داشته است اما با گفت و گو و حسن نیت دو کشور، با سرعت حل و فصل شده است و دولتمردان ایران و ترکیه همواره با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و مسائل خود را حل و فصل کرده اند.

سفیر ترکیه در ایران ادامه داد: امروز نیز دو کشور در منظقه و جهان دو کشور مهم و تاثیرگذارند و در منطقه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

وی افزود: ایران و ترکیه برای صلح و منافع منطقه همواره گام‌های مثبتی برداشته‌اند و امید است که در آینده نیز این گام‌ها برداشته شود.

کرلانقیچ با اشاره به اینکه منقطه با حوادث مختلفی از جمله جنگ روسیه و اوکراین و مسائل مربوط به عراق و سوریه و همچنین فلسطین مواجه است، گفت: در دوره حساسی به عنوان سفیر ترکیه در تهران تعیین شدم زیرا مسائل و حوادث منطقه کار ما را سخت می‌کند و برای مقابله با این مسائل و غلبه بر مشکلات باید بیشتر و جدی‌تر کار کنیم.