شهاب زاهدی، مهاجم بلندبالای تیم پوشکاش مجارستان، این هفته با یک گل زیبا در لحظات پایانی، دوباره به سرتیتر اخبار بازگشت.

زاهدی: متوجه اختلاف بین اسکوچیچ و ستاره‌ها نشدم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، این مهاجم جوان که سابقه حضور در تیم‌هایی مختلف در اوکراین و حالا مجارستان را دارد، یکی از عجیب‌ترین لژیونرهای فوتبال ایران محسوب می‌شود؛ بازیکنی که کورسوی امیدی به حضور در جام جهانی داشت اما در نهایت مثل بسیاری از بازیکنان دیگر، پشت خط تغییرات در بالاترین سطح فوتبال ایران ماند و جالب اینکه او واکنشی منطقی و مثبت نسبت به اتفاقات پیش‌آمده دارد.

زاهدی که سابقه حضور در پرسپولیس را هم دارد، در گفت‌وگویی که با ورزش سه داشت، درباره دلایل عدم درخشش خود در این تیم و احتمال بازگشت به جمع سرخپوشان هم صحبت کرد و همچنین به سوالاتی درباره انتخاب کشورهای ایسلند، اوکراین و مجارستان برای ادامه فوتبالش پاسخ داد.

گفت‌وگوی اختصاصی ما با شهاب زاهدی را بخوانید:

* در دقایق پایانی آخزین بازی تیم پوشکاش گلزنی کردی و شادی گل عجیبی داشتی که پیش از این مشابه آن را از تو ندیده بودیم. چه اتفاقی افتاد که این شادی را انجام دادی؟

شادی گل من به خاطر احساساتی بود که در جریان بازی داشتم. این مسابقه خیلی برایمان مهم بود و من هم دقیقه ۹۴ گل زدم؛ بازی در خانه حریف بود و به همین دلیل خیلی هیجانی شدم اما فقط یک احساس بود و خیلی خوشحال بودم و همین هم باعث شد تا خوشحالی‌ام پرسروصدا شود.

* اما به نظر می‌رسید قصد داری پیغام خاصی به شخصی بدهی و یا مسئله‌ای بین تو و تماشاگران ایجاد شده است.

نه، خدا را شکر مشکلی وجود ندارد و پیغام خاصی هم نبود و فقط با توجه به اینکه بازی در خانه حریف بود و آنها هم ما را تحت فشار قرار داده بودند، خیلی از این گل خوشحال شدم. از طرفی اگر این دیدار با نتیجه مساوی به پایان می‌رسید، شرایط برای کسب سهمیه لیگ اروپا سخت می‌شد. من هم فشار و هیجانات خودم را به این شکل خالی کردم و حالا هم که به خوشحالی‌ام نگاه می‌کنم، احساس خوبی پیدا می‌کنم.

* با بردی که به دست آوردید، پوشکاش شرایط خوبی در جدول پیدا کرد. در این باره توضیح بده.

خدا را شکر با گلی که به ثمر رساندم، توانستیم پیروز شویم و حالا تنها یک امتیاز با تیم سوم جدول فاصله داریم و خیلی امیدوار شدیم که بتوانیم سهمیه لیگ اروپا را کسب کنیم. در سه سال گذشته تیم ما همیشه یا دوم بوده و یا سوم و به همین دلیل یک سهمیه داشته ولی ما با توجه به اینکه در چند هفته درگیر جام حذفی بودیم و در نیمه نهایی هم حذف شدیم، روحیه بچه‌ها تحت تاثیر قرار گرفته بود؛ این برد همه چیز را زنده کرد و به ادامه لیگ امیدوار شدیم. من هم خیلی خوشحالم که توانستم به تیمم کمک کنم.

* در حال حاضر در جدول گلزنان لیگ مجارستان چه شرایطی داری و آیا از شرایط و فرمی که امسال داری، راضی هستی؟

از جدول گلزنان اطلاع دقیقی ندارم اما فکر می‌کنم جزو نفرات بالا هستم ولی مهم‌تر از این ها، شرایط تیم است. برای من مهم است که بتوانیم از نظر تیمی نتیجه بگیریم و من هم اگر جزئی از این موفقیت‌های تیمی باشم، به خودم هم کمک می‌شود. من خیلی درگیر این مسائل نیستم و بیشتر درگیر این هستم که ببینم چطور می‌توانم بیشتر به تیمم کمک کنم و عملکرد بهتری در جریان بازی‌ها داشته باشیم.

* تو کشوری را برای ادامه فوتبالت انتخاب کردی که ما بازیکنان زیادی در آنجا نداشتیم و خیلی برایمان مانوس نیست که یک بازیکن ایرانی در لیگ این کشور بازی کند. دقیقا چه اتفاقی افتاد که پوشکاش را انتخاب کردی؟

بعد از اینکه جنگ اوکراین آغاز شد و من این کشور را ترک کردم، با توجه به اینکه مجارستان همسایه اوکراین بود، به صورت کاملا اتفاقی در بوداپست ماندگار شدم. نکته جالب اینکه من حدود دو ماه قبل و در نیم فصل، دقیقا از همین تیم پیشنهاد داشتم و بر حسب اتفاق یا سرنوشت زمانی که جنگ شد، من به اینجا آمدم و این باشگاه هم اصرار داشت که با آنها قرارداد ببندم. من از باشگاه دیدن کردم و شرایط را دیدم؛ همه چیز خیلی خوب بود و من اصلا انتظار چنین امکاناتی را نداشتم. تصمیم گرفتم ۳-۴ ماه به صورت قرضی بمانم و بعد از آن با توجه به اهداف باشگاه و جاه‌طلبی که خودم در لیگ داشتم و همچنین شرایط اوکراین، تصمیم گرفتم یک فصل دیگر به صورت قرضی ادامه بدهم اما در طول این فصل، چیزهای زیادی یاد گرفتم و می‌توانم بگویم یکی از مهم‌ترین فصل‌ها برایم بود؛ بالا و پایین‌های زیادی داشتم و درس‌های زیادی گرفتم که می‌تواند به آینده‌ام کمک کند.

* پیش از این هم در ایسلند و اوکراین بازی کرده بودی که مقصدهای کمتر تجربه‌شده‌ای بین بازیکنان ایرانی هستند. این انتخاب‌ها به خاطر‌ ماجراجویی تو بوده یا دست سرنوشت تو را به این کشورها برد؟

حقیقتا خودم در این مورد نظر خاصی ندارم. من از ایسلند شروع کردم که نسبت به اوکراین و مجارستان سطح پایین‌تری داشت اما به نظرم با توجه به اینکه در زمان خروج از کشور خیلی جوان بودم و بازی‌های زیادی هم در لیگ انجام نداده بودم، تصمیم‌های درستی گرفتم. این مسیر ادامه دارد و امیدوارم که بتوانم در سطوح بالاتری خودم را نشان بدهم.

* از اینکه در مجارستان بازی می‌کنی چقدر راضی هستی؟

من مجارستان را خیلی دوست دارم؛ اینجا هم‌ کشور خوبی است و هم سطح باشگاه‌ها و فوتبالی که بازی می‌کنند، بالا است. همچنین لیگ مجارستان خروجی‌های خوبی هم دارد و فقط به این موضوع بستگی دارد که شما چه هدفی را دنبال می‌کنید. با این حال فکر می‌کنم تجربه خوبی برای من بوده و هست و چیزهای زیادی یاد گرفتم که کمک می‌کند تا در آینده عملکرد بهتری داشته باشم.

* از وضعیت باشگاه سابقت در اوکراین اطلاع داری؟ این باشگاه تعلیق شده یا به فعالیت خودش ادامه می‌دهد؟

در حال حاضر شرایط اوکراین، یک شرایط جنگی است اما با این حال لیگ دایر است و بازی‌ها به صورت منظم برگزار می‌شود. باشگاه زوریا هم شرایط خوبی دارد و رتبه سوم را به خود اختصاص داده و دیناموکیف چهارم است. در واقع این تیم می‌تواند سهمیه لیگ اروپا بگیرد و شرایط خوبی را سپری می‌کند و با توجه به عملکردی هم که دارند، فکر می‌کنم بتوانند تا پایان فصل همین جایگاه را حفظ کنند.

* کمی به عقب برگردیم و درباره دوره حضورت در تیم ملی هم صحبت کنیم. تو در دوره‌های مختلف توسط اسکوچیچ به تیم ملی دعوت شدی. چقدر امیدوار بودی که بعد از تغییر و تحولات کادرفنی تیم ملی، کارلوس کیروش هم تو را دعوت کند؟

درست است. من دوره آقای اسکوچیچ دعوت شدم و بعد از آن، هر چقدر به جام جهانی نزدیک شدیم، شرایط متفاوت‌تر شد. تا جایی که در خاطرم هست، مسائلی هم در فدراسیون وجود داشت و انتخابات در حال برگزاری بود که این مسائل روی نیمکت تیم ملی هم تاثیر گذاشت. پس از آن آقای کی‌روش آمدند و با توجه به صلاحدید ایشان، من دعوت نشدم که البته قطعا هدف آقای کی‌روش هم موفقیت تیم بود. درست است که برخی از بازیکنان، زمانی که دعوت نمی‌شوند، درباره مسائل حاشیه‌ای صحبت می‌کنند اما من به همه احترام می‌گذارم و به نظرم مهم‌ترین موضوع این است که به تیم ملی کشورمان کمک کنیم. تصمیم آقای کی‌روش این بود که من را دعوت نکند و من هم احترام می‌گذارم، چون به نظرم هر مربی‌ای دوست دارد نتیجه بگیرد و به همین جهت بازیکنانی را انتخاب می‌کند که در سیستمش جای بگیرند؛ ایشان هم بازیکنانی را دعوت کرد که قبلا با آنها کار کرده و آشنا بود. من در آن دوره روی عملکرد باشگاهی‌ام تمرکز کرده بودم اما همیشه برای تیم ملی آرزوی موفقیت کردم و دوست داشتم که عضوی از آن باشم.

* در روزی که تیم ملی به جام جهانی صعود کرد، تو جزو نفرات نیمکت‌نشین بودی. آیا از سهمی از پاداش‌ها به تو تعلق گرفت؟

بله، زمانی که تیم ملی صعود کرد و ما جشن گرفتیم، من آنجا بودم و صحبت‌هایی شد اما پس از آن، آقای کی‌روش آمدند و من دیگر در اردوها حضور نداشتم و حقیقتا از این مسائل اطلاعی ندارم و نه می‌دانم که پاداش‌ها به چه شکلی بوده و نه سهیم بودم.

* در دوره‌ای اسکوچیچ سرمربی تیم ملی بود و تو در اردوها حضور داشتی، فضا چطور بود؟‌ آیا احساس می‌کردی دودستگی یا مسائلی از این دست در تیم وجود دارد؟

زمانی که آقای اسکوچیچ سرمربی بودند، اولین باری بود که من به تیم ملی دعوت می‌شدم و پیش از آن هم حضور نداشتم که بتوانم فضا را مقایسه کنم و بگویم خوب بوده یا خیر. حقیقتا تمرکز من هم روی تمرینات و جلسات فنی بود و به مسائل دیگر توجه نداشتم و به همین دلیل متوجه چیز خاصی نمی‌شدم و می‌خواستم بهترین عملکرد را از خودم به جای بگذارم و روی سایر مسائل تمرکز نداشتم.

* با توجه به اینکه باشگاهت را هم تغییر داده بودی و شرایط خوبی داشتی، چقدر امیدوار بودی که به جام جهانی بروی و آیا خودت را شایسته حضور در این تورنمنت می‌دانستی؟

با توجه به اینکه پیش از آن دعوت شده بودم و در زمان صعود در تیم حضور داشتم و عملکردم هم در طول فصل، به نسبت برخی از بازیکنانی که دعوت شدند، ضعیف‌تر نبود، خیلی امیدوار بودم اما گذشته‌ها گذشته و نمی‌توانیم به عقب برگردیم و من هم زیاد به این مسائل فکر نمی‌کنم.

* نرفتن به جام جهانی برای تو ناامیدکننده بود یا توانستی به راحتی با این موضوع برخورد کنی؟

قطعا همه دوست دارند که به جام جهانی بروند، چون به هر حال تورنمنتی است که بهترین‌های دنیا در آن حضور دارند و شما می‌توانید تجربه‌های زیادی کسب کنید و حضور در آن یک افتخار است اما اگر بخواهم تصویر کلی مسیر فوتبالی‌ام را ببینم، فکر نمی‌کنم خیلی تاثیرگذار باشد. قطعا حضورم می‌توانست توانست مثبتی داشته باشد اما غیبتم نمی‌تواند آسیبی به مسیر فوتبالی‌ام بزند، چون زندگی ادامه دارد و ما می‌توانیم روز به روز بهتر شویم و من هم سعی می‌کنم روی خودم کار کنم که بتوانم در آینده عملکرد بهتری داشته باشم. اگر هم در جام جهانی‌های آینده شرایط طوری رقم بخورد که حضور پیدا کنم، دوست دارم بتوانم مثمرثمر باشم و خاطره خوبی را از حضورم رقم بزنم.

* چرا قبل از ترک ایران و به خصوص در دوران حضورت در پرسپولیس موفق ظاهر نشدی؟ فکر می‌کنی در آن دوره در فرم ایده‌آلت قرار نداشتی یا لیاقت این را داشتی فرصت بیشتر بیشتری در اختیارت قرار بگیرد؟ 

در ماشین‌سازی بازی کردم اما تیم‌مان شرایط خوبی نداشت و پیش از آن هم که در پرسپولیس بودم، خیلی باانگیزه بودم اما بازیکنان دیگری هم بودند که در شرایط خوبی به سر می‌بردند و شرایط تیمی هم بسیار خوب بود، سال‌های اولی بود که پرسپولیس در کورس قهرمانی‌های پی‌درپی قرار گرفته بود و همه چیز خیلی خوب پیش می‌رفت و خیلی سخت به من بازی می‌رسید و از طرفی من هم دوست داشتم جایی باشم که بازی کنم و بتوانم روز به روز بهتر شوم و به همین دلیل تصمیم به جدایی گرفتم. شاید اگر یک سال صبر می‌کردم، با توجه به محرومیتی که برای پرسپولیس به وجود آمد، به من هم بازی‌های بیشتری می‌رسید اما از همان ابتدا هدف اصلی من بازی در اروپا بود و به همین دلیل خیلی زود تصمیم به جدایی گرفتم و فکر می‌کنم این تصمیم هم خیلی به فوتبالم کمک کرد. حضور در پرسپولیس، یک خاطره و احساس خوب برای من است و افتخار می‌کنم که توانستم در بهترین تیم ایران حضور داشته باشم و شاید هم در آینده دوباره به پرسپولیس برگردم؛ هیچکس نمی‌داند شرایط چطور پیش می‌رود.

* در آینده در مجارستان می‌مانی یا می‌خواهی به لیگ دیگر بروی و بخت خودت را در کشور دیگری امتحان کنی؟

در حال حاضر تمرکزم روی آینده نیست و دغدغه اصلی‌ام، عملکرد فعلی‌ام است و خیلی دوست دارم این فصل را به بهترین شکل و با بهترین عملکرد ممکن به پایان برسانم. پس از پایان فصل درباره آینده‌ام تصمیم می‌گیرم اما قطعا همیشه دوست داشتم به لیگ‌های بالاتر بروم و بتوانم در پنج لیگ معتبر دنیا بازی کنم؛ البته این موضوع به شرایط مختلفی بستگی دارد و من همه تلاشم را می‌کنم که بهترین انتخاب را داشته باشم.

* در سال‌های اخیر همیشه بحث بازگشتت به پرسپولیس و پیشنهاد این باشگاه به تو مطرح می‌شد. این موضوع چقدر جدی بود و چقدر احتمال می‌دهی که این اتفاق در آینده رخ بدهد؟

در چند سال گذشته همیشه این بحث مطرح بوده و باشگاه پرسپولیس خیلی به من لطف داشته و تقریبا در همه پنجره‌ها این صحبت شده که من برگردم اما همیشه مسئله‌ای در میان بوده که مانع این انتقال شده است. من خیلی دوست دارم یک روزی به این باشگاه کمک کنم، چون باشگاهی بوده که از بچگی در آن بازی کردم و در آن آکادمی حضور داشتم و خانه اصلی خودم محسوب می‌شود اما نمی‌توانم از الان بگویم که در آینده برمی‌گردم، چون ممکن است شرایطی رقم بخورد که این اتفاق رخ ندهد و خدایی نکرده هواداران پرسپولیس ناراحت شوند. من همیشه پرسپولیس را دوست دارم و احترام زیادی برای این تیم قائلم و از آنها تشکر می‌کنم که همیشه دید متفاوتی نسبت به من داشتند.