دغدغه کشاورزان برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در آخرین هفته از فروردین ماه ۱۴۰۲ نیز در صدر خبرهای مجلس شورای اسلامی و مورد توجه نمایندگان قرار داشت.

مهمترین خبرهای هفته گذشته مجلس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهمترین خبرهای آخرین هفته از فروردین ۱۴۰۲ را مرور می کنیم:

مهمترین خبر هفته گذشته مجلس شورای اسلامی باز هم به مشکلات کشاورزان در خصوص تعیین قیمت خرید تضمینی گندم اختصاص داشت که محمد کعب عمیر، نماینده شوش تأکید کرد که قیمت خرید تضمینی گندم باید به ۲۵ هزار تومان افزایش یابد.

کعب عمیر همچنین از شورای قیمت گذاری خواست تا نرخ خرید تضمینی گندم براساس واقعیات فعلی اصلاح شود، چراکه در غیر این صورت شاهد واردات گندم خواهیم بود.

خبر انتشار جوابیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر به مجتبی توانگر، نماینده تهران و عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی هم از دیگر خبرهای پربازدید آخرین هفته فروردین ماه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲ بود.

پیش از این توانگر نامه‌ای به رئیس این ستاد در زمینه عفاف و حجاب نوشته بود که در بخشی از جوابیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر به این نماینده مجلس شورای اسلامی آمده است: آقای توانگر اعلام نموده که کمبود قانون درباره عفاف و حجاب وجود ندارد و نیاز به قانون جدید هم نیست! در حالی که در نامه سه صفحه‌ای بهمن ماه سال گذشته ستاد امر به معروف و نهی از منکر به رئیس مجلس شورای اسلامی، توضیح داده شده است که عمده دلایل مشکل عفاف و حجاب، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است که افراد ضعیف الحجاب را مجرم نامیده و برای آنها دستگیری و محاکمه پیش بینی کرده است.

سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد هم در هفته گذشته برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در جلسه علنی روز دوشنبه (۲۸ فروردین) مجلس شورای اسلامی حاضر شد و گفت که بخشی از تغییرات کابینه به‌دلیل شنیدن صدای نارضایتی از افزایش قیمت‌ها بود.

وزیر اقتصاد همچنین گفت که بنا به قولی که در مجلس دادم باید اعلام کنم تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲، ۵۸ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک‌ها واگذار شده است که بیش از چهار سال دولت قبل می‌باشد.

خاندوزی یادآور شد که ما پیشنهاداتی را در وزارت اقتصاد آماده کردیم و به سازمان برنامه و بودجه ارسال کردیم که ظرف هفته‌های آینده این پیشنهاد اصلاحی به دست مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا بودجه سال ۱۴۰۲ با هدف مهار تورم دنبال شود. ما در تلاش هستیم با اصلاحاتی مساله کنترل کسری بودجه دولت را به طور جدی دنبال کنیم خوشبختانه درآمدهای مالیاتی و پایدار کشور نیز در دو سال گذشته رو به افزایش بوده است. در مساله کنترل نقدینگی نیز باید بگویم که به جای ۳۹ درصد رشد نقدینگی به ۳۰ درصد کاهش رسیده‌ایم.

پس از حضور وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی و ارائه توضیحاتش، احمد نادری از منتفی شدن استیضاح خاندوزی خبر داد و گفت که با توجه به اینکه تعداد امضاهای متقاضیان استیضاح وزیر اقتصاد به کمتر از ۱۰ نفر رسید، لذا این استیضاح طبق آیین نامه منتفی شد.

نادری همچنین به ایسنا گفت که کمیسیون اقتصادی گزارش جلسه روز گذشته خود درباره استیضاح احسان خاندوری وزیر اقتصاد را به هیات رییسه ارجاع داده است.

در هفته گذشته رفت و آمد وزرای دولت به مجلس همچنان ادامه داشت و جواد اوجی، وزیر نفت هم در جریان بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی در مجلس حضور یافت.

اوجی با بیان اینکه دشمن با ایجاد چالش در تامین گاز و بنزین به دنبال گسترش نارضایتی عمومی بود، گفت که علی‌رغم تلاش‌های دشمن برای گسترش نارضایتی عمومی با ایجاد چالش در تامین گاز و بنزین توانستیم زمستان سرد و طولانی پارسال را پشت سر گذاشته و به نیاز بنزین در ایام تعطیلات نوروز که به اوج خود رسید پاسخ دهیم.

وزیر نفت همچنین گفت که علی‌رغم عدم سرمایه گذاری کافی در چند سال گذشته برای توسعه صنعت نفت و گاز توانستیم ناترازی بین تولید و مصرف گاز را با توکل بر خدا در زمستان سرد و طولانی سال ۱۴۰۱ بدون قطعی گاز خانگی و بدون اعمال خاموشی برق با تامین سوخت نیروگاه‌ها پشت سر بگذاریم.

در هفته گذشته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مراسم افطاری با روسای سابق مجلس شورای اسلامی داشت و شب ۲۸ فروردین ماه میزبان حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری، علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل رؤسای پیشین مجلس شورای اسلامی بود.