شامگاه چهارم اردیبهشت امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع کشورمان برای شرکت در نشست چهارجانبه عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه به مسکو رفت و دیروز‌سه‌شنبه نشست وزرای دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شد و وزیر دفاع روسیه هم در نشست با همتایان ایرانی، سوری و ترکیه‌ای خود در مسکو، درباره تقویت امنیت سوریه و مبارزه با تروریسم رایزنی کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از نکات جالب این نشست چند‌جانبه حضور جانشین نیروی قدس سپاه در مذاکرات مسکو بود؛ در فیلمی که از مذاکرات چهارجانبه وزرای دفاع فدراسیون روسیه منتشر شد، مشخص است که سردار‌فلاح‌زاده، جانشین نیروی قدس سپاه هم در مذاکرات مسکو شرکت کرده است. نشست چهارجانبه وزرای دفاع و روسای دستگاه‌های اطلاعاتی ایران، ترکیه، روسیه و سوریه دیروز به میزبانی مسکو در حالی برگزار شد که چندی قبل مسکو میزبان نشست معاونان وزرای خارجه این چهار کشور هم بود. وزارت دفاع فدراسیون روسیه هم دیروز از برگزاری نشست چهارجانبه سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور با محمدرضا قرایی آشتیانی، حلوصی آکار و علی محمود عباس همتایان خود از جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و سوریه در مسکو خبر داد و در بیانیه تاکید کرده است: «وزرای دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در این نشست بر تمایل خود برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و افزایش تلاش‌ها جهت بازگشت آوارگان به وطن خود تاکید کردند.»

​​​​​​​براین اساس، شویگو، قرایی آشتیانی، آکار و عباس در این نشست درباره اقدامات عملی برای تقویت امنیت جمهوری عربی سوریه، عادی‌سازی روابط دمشق با آنکارا، مقابله با تروریسم و مبارزه با افراط‌گرایی در سوریه گفت‌وگو کردند. این وزارتخانه همچنین خبر داد که شویگو با هرکدام از همتایان ایرانی، سوری و ترکیه‌ای خود نیز نشست‌های دوجانبه‌ای درباره روابط متقابل کشورها داشت. البته این نشست در حالی برای از سرگیری روابط دمشق و آنکارا برگزار شده که میخائیل بوگدانوف فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرده میانجیگیری روسیه و ایران، به عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه منتهی شود. در همین زمینه هم حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در این زمینه گفته بود: «ما از گفت‌و‌گوهای چهارجانبه در سطوح مختلف برای رفع سوء‌تفاهم‌ها و حل مشکلات بین ترکیه و سوریه استقبال می‌کنیم. من در دو سفر به ترکیه و سوریه در این رابطه با اردوغان و بشار اسد از نزدیک گفت‌و‌گو کردم. با مقامات روسیه هم در سطح رؤسای‌جمهور دو کشور گفت‌وگوانجام شد.»

منبع: جام جم آنلاین