دوباره عمان. این کشور در بین ایرانی‌ها به میانجیگری معروف است و حالا سفر روز گذشته امیرعبداللهیان به مسقط زمزمه‌ها را درباره ازسرگیری مذاکرات وین شروع کرده است. اخبار پشت‌پرده نشان می‌دهد عمان به‌دلیل رابطه خوبی که با تروئیکای اروپایی داشته حالا آمادگی دارد نقش میانجی میان ایران و آلمان، فرانسه و انگلیس را ایفا کند تا درخواست‌های در سایه اروپا برای نشست بر سر یک میز با ایران رنگ‌حقیقت بگیرد.

پذیرایی عربی برای مذاکرات اروپایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان دیروز برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات عمان راهی مسقط شد تا درباره روابط دوجانبه و مسائل مهم منطقه‌ای و‌بین‌المللی با مقامات عمانی رایزنی کنند. حالا سفر دیروز بعد از گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و عمان در ۲۸فروردین انجام شده آن‌هم وقتی ایران مناسبات جدیدی را با کشورهای حوزه خلیج‌فارس گشوده است. در راستای تغییرات جدید در مراودات همسایگی، وزیر خارجه بعد از عمان هم سفری به لبنان خواهد داشت و آنجا هم قرار است با نبیه بری رئیس پارلمان، نجیب میقاتی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور و عبدا... بوحبیب وزیر خارجه لبنان دیدار کند اما در سفر عمان دقیقا چه می‌گذرد و چرا این سفر در این مقطع زمانی انجام شد؟ 

با عبور از روزهای سخت و پرچالش پاییز سال گذشته که پروپاگاندای پیچیده‌ای علیه ایران برای منزوی کردنش شکل گرفت، معادلات در منطقه غرب‌آسیا بسیار متفاوت شد، ایران به‌عنوان محور اصلی جبهه مقاومت درگیر جنگی هیبریدی با رویکرد خیابانی و رسانه‌ای شده بود که البته بازنمای بیرونی آن در فضای رسانه‌ای چندین برابر فضای واقعی بود و همین محاسبات کشورهای اروپایی درباره ایران را تغییر داد. شاید اصطلاح تله‌محاسباتی توصیف بهتری برای توصیف فاز اروپا نسبت به ایران باشد. مذاکراتی که به کندی از مارس۲۰۲۲ خود را به آگوست رسانده بود و دوحه و وین دو بار میزبان مذاکرات برجامی بودند و در اکتبر۲۰۲۲ به‌دلیل نگاه مخرب تروئیکا متوقف شد. گرچه غرب و مشخصا دولت بایدن به این توافق با ایران نیاز ویژه‌ای داشتند اما برآورد کشورهای اروپایی در میانه آن بحران اجتماعی در ایران توقف تعاملات بود. اما این موضوع همزمان با فروکش کردن اعتراضات در ایران وارد کانال جدیدی گردید و غرب دوباره برای تعامل با ایران پیشقدم شد. این بار مدیرکل آژانس بین‌المللی در اسفند راهی تهران شد تا به نوعی وقت‌کشی اروپایی‌ها را برای توافق هرچه‌زودتر جبران کند. آژانس به ایران وعده‌هایی داد و قرار شد روابط دوباره به کانال سازنده بازگردد. در همین زمان که اروپا در حال جبران اشتباهات محاسباتی خود در قبال تهران بود؛ اتفاق مهمی در چین افتاد و ایران و عربستان بعد از هفت سال روابط بن‌بست خود را با توافق درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض گشودند و عملا فصل جدیدی بین ایران و همسایگان عرب، از اردن گرفته تا امارات و بحرین هم باز شد که بازنده اصلی آن اسرائیل بود. 

در این زمان اروپا متوجه اشتباهی که در سیاست‌ورزی خارجی خود و دور شدن از ایران کرده بود شد و سعی کرد با استفاده از قلاب آژانس خود را به ایران نزدیک کند. حالا آن‌طور که اخبار در سایه از سفر عمان هم نشان می‌دهد، مسقط به نوعی نماینده تروئیکا است و ظاهرا این کشور خوشنام عربی تلاش دارد درخواست‌های پنهانی اروپا به ایران را روی میز مذاکره بگذارد و دوباره نقطه وصل تروئیکا و ایران در زمینه مذاکرات برجامی شود. 

به این موضوع اضافه کنید که دیروز هم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم به‌طور رسمی اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد و او حالا خیلی بیشتر از قبل نیاز به توافق با ایران دارد چراکه باید بتواند در رقابت بر سر رسیدن به کاخ‌سفید پروپاگاندای مطلوبی درباره ایران داشته باشد و در شرایطی که عربستان به ایران نزدیک شده آنها به برند توافق با تهران نیاز ویژه‌تری دارند. 

منبع: روزنامه جام جم