صباح زنگنه گفت: اقدامات تقابلی غربی‌ها، ایران را بیشتر به سمت روسیه و چین سوق می‌دهد و فاصله میان ایران و کشورهای غربی را بیشتر می‌کند.

دیگر بعید است برجام احیا شود/ غربی‌ها بگویند این شرایط به نفع خودشان هست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: آمریکا به تازگی تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است. به  موازات اتحادیه اروپا هم برخی دیگر از مقامات ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. در کنار اینها اما آمریکا اعلام کرده ایران می‌تواند به پول‌های بلوکه‌شده‌اش در کره برای «مصارف انسان‌دوستانه» دسترسی داشته باشد. همه اینها را چگونه می‌شود تفسیر کرد؟ آیا شاهد تناقض در رفتار غربی‌ها و مشخصا آمریکا هستیم؟

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «ادامه تحریم‌ها عملا زمان تصحیح روابط و بازگشت به وضعیت عادی را طولانی‌تر و دورتر می‌کند. گرچه در طرف دیگر هم می‌شنویم که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که ایران می‌تواند از دارایی‌های خود در کره برای موضوعات انسان‌دوستانه استفاده کند و باید مقدمات کار فراهم شود. این خبر از یک سو است و خبرهای تحریمی هم از سوی دیگر است. ادامه روند فشار بر جمهوری اسلامی همچنان خواهد بود و آثار این تحریم‌ها در سست‌شدن هر نوع اقدامی در جهت جذب سرمایه‌های خارجی خواهد بود. وقتی تحریم وجود داشته باشد و امکان فعالیت جهانی اقتصادی و تبادل مالی نباشد، طبیعتا سرمایه‌گذاران خارجی هم از سرمایه‌گذاری در ایران امتناع می‌کنند».

او ادامه داد: «این نوع اقدامات تقابلی غربی‌ها، ایران را بیشتر به سمت روسیه و چین سوق می‌دهد و فاصله میان ایران و کشورهای غربی را بیشتر می‌کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکا دنبال سیاست تشویقی محدود و ادامه فشار نامحدود را دنبال می‌کند و حالا کدام یک از این دو سیاست می‌تواند به رفع اختلافات و تقابل‌ها مشخص نیست. این مسئله نیازمند مطالعه دقیق‌تری از سوی خود کشورهای غربی است که با اقدامات متناقض و رویه‌های غیرانسانی طبیعتا اتکای ایران به سازوکار غیرغربی، غیرآمریکایی و غیراروپایی را بیشتر می‌کند. چنین شرایط قطعا به نفع ایران نیست اما آیا این شرایط به نفع خود آمریکا و کشورهای اروپایی هست؟»

زنگنه در پایان در پاسخ به این پرسش که با همه این شرایط و مشاهده تمام فرازونشیب‌ها در سال‌های اخیر، چه قدر به احیای برجام می‌توان امیدوار بود، گفت: «من به فعال‌شدن کمتر فکر می‌کنم. اگر برجام برگردد و فعال شود و غربی‌ها به تعهداتشان برگردند حتما به نفع همه طرف‌ها از جمله ایران است اما بعید می‌دانم در غربی‌ها چنین عقلانیتی باشد که به تعهدات برجامی‌شان برگردند؛ به همین دلیل بعید است که دیگر برجام احیا شود».