به گفته کارشناسان فاطمی امین در سه حوزه نابسمانی حوزه خودرو، افزایش شدید قیمت اقلام اساسی و افزایش قیمت لوازم خانگی نتوانست انتظارات مشکلات را مدیریت و رفع کند و بلکه در دوره او این مشکلات تشدید شد.

ایراد کار فاطمی امین کجا بود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست سایت فردا: روز گذشته نمایندگان مجلس با اکثریت آراء سید رضا فاطمی‌امین را استیضاح کردند تا نقطه پایانی باشد بر فعالیت پرحاشیه او قامت وزیر وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت. استیضاح او در حالی رخ داد که حدود شش ماه پیش هم یک بار دیگر نمایندگان در صدد استیضاح او برآمدند اما طرح استیضاح رأی نیاورد و به او یک بار دیگر فرصت داده شد اما در نهایت خواسته‌های نمایندگان محقق نشد و نارضایتی مردم هم از افزایش قیمت خودرو، کالاهای اساسی و لوازم خانگی افزایش یافت تا آنکه کار به  اینجا کشید اما ایراد کار او چه بود؟

مشکل اول نبود سابقه کار اجرایی فاطمی‌امین بود. بیشتر سابقه او معطوف به کارهای پژوهشی بود که همین مسئله باعث شد نتواند مشکلات بسیاری که در حوزه صنعت وجود را مدیریت کند.

موضوع دیگر آشفتگی بازار خودرو بود؛ روز گذشته رسولی‌نژاد به عنوان نماینده موافق استیضاح با اشاره اعداد و آمار در نقد عملکرد فاطمی‌امین در مجلس گفت: «براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود، اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودرو‌هایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودرو‌های تولیدی ارائه می‌شود. کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود، اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست». علاوه بر این اقزایش قیمت عجیب خودرها هم محل بحث بود؛ اینکه چرا باید خوروی پرایدِ 100میلیون تومانی، 400میلیون بشود؟

نکته دیگر افزایش قیمت کالاهای اساسی بود. بسیاری باور داشتند در دوره وزارت او دو عامل مهم باعث شد که قیمت کالاهای اساسی افزایش شدید داشته باشد؛ نخست نبود تنظیم بازار و کنترل عرضه و تقاضا و دوم نبود نظارت بر قیمت‌گذاری کالاها. مسئله دیگر هم که منجر به افزایش قیمت مسکن به همین افزایش کلی قیمت‌ها باز می‌گردد؛ به این معنا که در میان افزایش همه اقلام، مصالح ساختمانی هم گران شد و به تبع آن قیمت نهایی مسکن هم افزایش داشت.

همه اینها باعث شد که نمایندگان روز گذشته به استیضاح سید رضا فاطمی امین رأی دهند تا او از وزارتخانه صمت کنار برود. با این حال کارشناسان نگران‌اند که در آینده حال و روز این وزارتخانه مساعد خواهد شد یا نه که این مسئله به انتخاب وزیری توانمند در حوزه صنعت بستگی دارد.