یک رسانه آمریکایی در گزارشی درباره سفر ابراهیم رئیسی به سوریه نوشت: سفر رئیس جمهور ایران به دمشق در بحبوحه موج عادی سازی گسترده‌تر روابط در منطقه انجام می‌شود.

رسانه آمریکایی: سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه در بحبوحه عادی‌سازی روابط منطقه‌ای
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک رسانه آمریکایی در گزارشی درباره سفر ابراهیم رئیسی به سوریه نوشت: سفر رئیس جمهور ایران به دمشق در بحبوحه موج عادی سازی گسترده‌تر روابط در منطقه انجام می‌شود.

تارنمای خبری آکسیوس در گزارشی نوشت: این اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ است. ایران یکی از حامیان اصلی بشار اسد در طول جنگ بوده و اکنون به دنبال ایفای نقش کلیدی در پروژه های بازسازی این کشور است.

در بخش هایی از این گزارش آمده است: روسیه و ایران با حمایت نظامی و مالی از اسد، به رئیس جمهور سوریه در بازپس گیری مناطقی که زمانی تحت کنترل شورشیان بود، کمک کردند. محمود احمدی نژاد آخرین رئیس دولت ایران بود که برای دیدار با اسد و سید حسن نصرالله رهبر حزب الله در دمشق در سال ۲۰۱۰ به این کشور سفر کرد.

مقامات ایرانی بارها گفته‌اند که تهران می‌خواهد نقشی کلیدی در روند بازسازی سوریه داشته باشد. این امر به ایران امکان می‌دهد تا از این بازسازی سود اقتصادی ببرد و نفوذ بیشتری در سوریه به دست آورد.

ایران و سوریه همچنین می‌خواهند نشان دهند که یک جبهه متحد علیه اسرائیل وجود دارد. سفر رئیسی به دمشق در بحبوحه موج عادی سازی گسترده تر روابط در منطقه انجام می شود. ایران و عربستان سعودی اخیراً اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر می گیرند.

عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات نیز به پروژه های زیرساختی بزرگ در سوریه به عنوان بخشی از بازسازی این کشور چشم دوخته اند.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که همتایانش از ترکیه، سوریه، ایران و روسیه هفته آینده در مسکو دیدار خواهند کرد. این نشست بخشی از روند عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه با حمایت روسیه است.

رئیسی روز چهارشنبه به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرد. این سفر، نخستین دیدار یک رئیس‌جمهور اسلامی ایران از سوریه از سال ۲۰۱۱ و زمان آغاز بحران در این کشور است.

سیدابراهیم رئیسی و بشار اسد روسای جمهور ایران و سوریه ظهر امروز (۱۳ اردیبهشت ماه) به وقت محلی در کاخ ریاست جمهوری در دمشق با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

روسای جمهور ایران و سوریه در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور با تاکید بر اینکه روابط تهران و دمشق، حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است، تصریح کردند: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تاثیر بگذارد.

رئیسی در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و سوریه که به ریاست وی و رئیس جمهور سوریه برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت در برابر تروریسم‌ و عبور از دوران سخت، گفت: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تاثیر بگذارد. روابط ایران و سوریه با خون شهدای عزیز ما به خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده‌ و این اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور است.

رئیس جمهور ایران خاطرنشان‌ کرد: دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید. امروز حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگاه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند که این موضع، به‌حق و عادلانه بوده است

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز در این نشست، با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت: دولت و ملت سوریه محبت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد.

رئیس جمهور سوریه خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد و تصریح کرد: روابط سوریه و ایران، روابط غنی و مملو از تجارب است؛ به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است.

در این دیدار، روسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تامین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تاکید کردند.