یک روزنامه انگلیسی روز دوشنبه مدعی شد که اتحادیه اروپا در نشست هفته جاری خود قصد بررسی تحریم احتمالی چند شرکت ایرانی را با ادعای همکاری نظامی آن‌ها با روسیه دارد.

فایننشال‌تایمز: اتحادیه اروپا قصد تحریم چند شرکت ایرانی را دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک روزنامه انگلیسی روز دوشنبه مدعی شد که اتحادیه اروپا در نشست هفته جاری خود قصد بررسی تحریم احتمالی چند شرکت ایرانی را با ادعای همکاری نظامی آن‌ها با روسیه دارد.

ادعای اروپایی‌ها درباره ارسال پهپادهای انتحاری ایران به روسیه در حالی است که جمهوری اسلامی ایران  بارها اعلام کرده یک طرف جنگ بین روسیه و اوکراین نیست و  ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است.

روزنامه «فایننشال تایمز» مدعی شده که به پیش نویسی دست یافته که بر اساس آن اتحادیه اروپا قصد دارد در نشست این هفته خود پیشنهاد تحریم برخی شرکت‌های ایرانی که در ساخت و عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه فعالیت می‌کنند، را در مطرح کند.

آخرین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران روز ۲۹ اسفندماه گذشته به تصویب رسیده بود. اتحادیه اروپا که مقر آن در شهر «بروکسل» در بلژیک است در آن اقدام، ۸ فرد و یک نهاد را در فهرست تحریمی قرار داد.

پیشتر از آن اتحادیه اروپا به ترتیب در تاریخ‌های ۲۵ مهرماه (۱۷ اکتبر)، ۲۳ آبان‌ماه ( ۱۴ نوامبر)، ۲۱ آذرماه (۱۲ دسامبر)، ۳ بهمن (۲۳ ژانویه) و اول اسفند (۲۰ فوریه) پنج بسته تحریمی دیگر علیه ایران به تصویب رسانده بود.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت که اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌هایی علیه شرکت‌های چینی مظنون به حمایت از روسیه هستند. انتظار می رود که کشورهای عضو این هفته درباره بسته جدید تحریم‌ها گفت‌وگو کنند.

«وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه به اتحادیه اروپا درباره تدارک برای تحریم شرکت‌های چینی به بهانه کمک به روسیه در جنگ اوکراین هشدار داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین ضمن هشدار به اتحادیه اروپا درباره پاسخ چین اعلام کرد که پکن از منافع خود در برابر تحریم‌های اتحادیه اروپا حفاظت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که پکن مخالف هرگونه اقدامی است که از روابط چین و روسیه به عنوان بهانه‌ای برای آسیب زدن به همکاری‌های تجاری، سلاح می‌سازد