سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت با محوریت "پرونده شیمیایی سوریه" استفاده از تسلیحات شیمیایی را قویا محکوم کرد.

ایروانی: تهدید استفاده از تسلیحات شیمیایی نباید نادیده گرفته شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت با محوریت "پرونده شیمیایی سوریه" استفاده از تسلیحات شیمیایی را قویا محکوم کرد.

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت در رابطه با درباره پرونده شیمیایی سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی اصلی تسلیحات شیمیایی، استفاده از این تسلیحات توسط هرکس، در هر کجا و تحت هر شرایطی را قویا محکوم می‌کند. استفاده از تسلیحات شیمیایی نقض جدی قوانین بین‌المللی و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. این باعث تهدید صلح و ثبات بین‌المللی می‌شود.

وی بیان کرد: مردم ما هرگز نقش کشورهای غربی در کمک‌رسانی به رژیم صدام در رابطه استفاده سیستماتیک از ابزارهای شیمیامی علیه ملت ایران طی جنگ تحمیلی را فراموش نخواهند کرد. برخی کشورهای غربی یا در اینباره سکوت کردند و یا هم‌دست آن‌ها در به انجام رساندن این اعمال شنیع بودند.

وی افزود: به دلیل اقدامات مخرب و استانداردهای دوگانه آن‌ها، شورای امنیت سازمان ملل نتوانست وظایف خود در قبال این جنایات زننده را اجرا کند. اینکه ببینیم این استانداردهای دوگانه و اعمال بازدارنده همچنان پابرجا هستند، بسیار ناراحت‌کننده است.

سفیر ایران در سازمان ملل عنوان کرد: سوریه همچنان به تعهدات خود ذیل کنوانسیون تسلیحات هسته‌ای پایبند است. دولت سوریه ذیل تعهدات خود به همکاری سازنده با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ادامه داده است.

وی ادامه داد: استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط گروهک‌های تروریستی تهدیدات بزرگی به همراه دارد و دولت سوریه بارها نگرانی خود در این زمینه را ابراز کرده است. چنین تهدیداتی نباید نادیده گرفته شوند. این تهدیدات باید محکوم شوند و اقدامات فوری برای خارج کردن آن‌ها از دست تروریست‌ها انجام بگیرد.

ایروانی اظهار کرد: ما حامی گفت‌وگوهای سازنده در بالاترین سطح و در چارجوب زمانی مشخص میان سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی جهت حل‌وفصل مشکلات باقی‌مانده هستیم.

وی در پایان گفت: ما از کشورهای عضو می‌خواهیم که اصول کنوانسیون را حفظ کنند و جهت حصول اطمینان از بی‌طرفی، حرفه‌ای‌گری و تمامیت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با یکدیگر همکاری داشته باشند.