طالبان با مقابله در برابر حق ایران از آب رودخانه هیرمند نشان داد در مناسبات دو جانبه اهل تکیمن به قواعد و کنوانیسیون‌های بین‌المللی نیست.

چالش طالبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: طالبان بر اساس پیش‌بینی‌ها همسایه‌ای پر دردسر است؛ به ویژه حالا که عملا از دادن حقابۀ ایران امتناع می‌کند. چندی پیش مقامات طالبان گفته بودند که حقابۀ ایران بر اساس معاهده میان ایران و افغانستان می‌دهند اما اکنون با وجود آنکه آب هیرمند به بالاترین سطح خود رسیده از ارائه حق ایران خودداری می‌کنند. این دست رفتارهای غیرقانونی طالبان کار را به جایی رساند که سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، به لحنی هشدارآمیز خطاب به طالبان گفت: «حاکمان افغانستان این حرف مرا بسیار جدی بگیرند اخطار می‌کنم که سریعا حق‌آبۀ مردم سیستان و بلوچستان را بدهید. بعدا نگویید که به ما نگفتید.کارشناسان ما بروند بررسی کنند که بهانۀ خشکی و لجنی آب درست است یا نه».

پس از سخنان رئیسی، طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در شرایط خشکسالی، خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نامناسب در رسانه‌ها را زیان آور می‌دانیم. مقامات ایرانی باید معلوماتشان را درباره آب هلمند تکمیل نمایند سپس خواسته‌شان را با الفاظ مناسب مطرح کنند». طالبان در ادامه مدعی شده که این در حالی است که اکنون در بند کمال خان هیچ آبی وجود ندارد و اگر آب‌بند کجکی در آن جاری گردد تا آنجا نمی‌رسد، بنابراین نیاز است تا جانب ایرانی این حقایق را درک نماید.

‎ادعای طالبان کاملا بی‌اساس و خلاف واقع است زیرا تصاویر ماهواره ای از حجم آب پشت ‎سد کجکی افغانستان بر رودخانه هیرمند در تاریخ ۲۸ اردیبهشت امسال و مقایسه با دو سال قبل نشان می‌دهد که امسال بیشترین حجم آب در پشت سد کجکی ذخیره شده و ظرفیت سد تکمیل است اما ‎طالبان از رهاسازی حق آبه ایران خودداری می‌کنند.

پس از این سخنان یکی از فرماندهان نظامی آنها نیز با ضبط یک ویدیو به تمسخر مقامات ایرانی پرداخت. سپس دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به بیانیه‌طالبان گفت: «با وجود نقشه‌های ماهواره‌ای و محاسبات کارشناسی، وضعیت آب قابل اندازه‌گیری است. طرف افغانستانی ناگزیر از عمل به تعهداتش است».

حالا به نظر می‌رسد باوجود آنکه دولت ایران در ماه‌های اخیر با مثبت‌اندیشی نسبت به طالبان رفتار کرد تا جایی که در مراسم افطاری رئیس‌جمهور ایران نماینده طالبان هم دعوت شد اما این گروه به عنوان یک چالش برای ایران محسوب می‌شوند که شاید چنین نتیجه‌ای را به ذهن برسانند که نباید در مقابل آنها دچار تسامح شد.