علی‌اکبر احمدیان، جانشین علی شمخانی در شورای عالی امنیت ملی هم‌رزم سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی بوده است.

دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی کیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: علی شمخانی پس از ده سال از سِمت خود در جایگاه دبیری شورای عالی امنیت ملی کناره‌گیری کرد. او با این بیت از محتشم کاشانی به نوعی اعلام کناره‌گیری خود را رسانه‌ای کرد: «حرفی که در حجاب ز گفت و شنود بود / آخر به رمز گفت و به ایما شنود و رفت». در ابتدا این خبر در حد شایعه بود اما در نهایت مشخص شد خبر صحت دارد و حتی گمانه‌زنی درباره افراد محتمل برای جانشینی او نیز آغاز شد؛ از غلامعلی رشید تا رحیم صفوی مطرح شد اما در نهایت علی اکبر احمدیان بابکی جانشین او شد. اما او کیست؟

علی اکبر احمدیان بابکی، متولد سال ۱۳۴۰ در شهرستان شهر بابک استان کرمان است. او همزمان با پیروزی انقلاب در رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران قبول شد اما با آغاز جنگ در سال ۵۹، تحصیل را رها کرد و پس از گذراندن دوره آموزش‌های نظامی به عنوان بسیجی رزمنده به جبهه‌های بستان، دهلاویه و سوسنگرد پیوست. احمدیان در سال ۶۰ همزمان با اوج گیری گروهک اشرف دهقان- از انشعابات سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران که علیه جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد- در بندرعباس، از سوی مسئولان وقت جنگ شهید حاج داود کریمی و شهید یوسف کلاهدوز- قائم‌مقام فرمانده کل سپاه پاسداران- جهت ختم غائله گروهک اشرف دهقان به همراه تعدادی از رزمندگان به بندر عباس اعزام شد.

نقش آفرینی در دفاع مقدس

او همچنین از رزمندگان حاضر در عملیات فتح المبین بود؛ عملیاتی در فروردین ماه ۶۱ انجام و پس از ۷ روز نبرد، با پیروزی قاطع نیروهای ایرانی و عقب‌نشینی نیروهای عراق از سرزمین‌های اشغال‌شده، به پایان رسید. احمدیان پس از این عملیات با ابلاغ محسن رضایی فرمانده کل سپاه، مسئولیت سازماندهی و هماهنگی و تعیین فرماندهان و شورای فرماندهی منطقه ۶ سپاه در استان‌های بندرعباس، کرمان و سیستان و بلوچستان را برعهده گرفت و پس از آن به ریاست ستاد این منطقه منصوب شد و در همین دوران نیز در عملیات خیبر، والفجر مقدماتی و والفجر ۳ حضور یافت. احمدیان از سال ۶۳ با تشکیل مناطق و قرارگاه‌های بزرگ ۵ گانه سپاه نیز به ریاست ستاد منطقه ۴ و قرارگاه نوح منصوب شد؛ این قرارگاه شامل استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد در کنار لشگرهای ۴۱ ثار الله، ۱۹ فجر، تیپ ۱۸ الغدیر، احمدبن موسی، امیرالمومنین، کوثر و المهدی بود و در همین مسئولیت در عملیات بدر شرکت کرده و همزمان با فعالیت‌های دریایی نیز آشنا شد.

انتصاب به عنوان «رئیس ستاد نیروی دریایی سپاه»

احمدیان در سال ۱۳۶۴ و پس ازحکم تاریخی امام مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه به ریاست ستاد نیروی دریایی سپاه (ندسا) منصوب شد و در همین مسئولیت در عملیات کربلای ۳ و ۴ حضور یافت. او از جمله افرادی است که در روزهای پایانی جنگ  که در ایده ایجاد یک نیروی دریایی جدید و بدیع و همچنین عملیات دریایی مقابله به مثل نقش اساسی ایفا و در بسیاری موارد شخصاً در عملیات مقابله به مثل ایفای نقش کرد.

طراحی «مانور شهادت» در سال ۶۶

در سال ۶۶ نیروی دریایی سپاه به دلیل تهدیدات آمریکا و پیمان ناتو و حضور گسترده دشمن در خلیج فارس در دوران دفاع مقدس با هدف به نمایش گذاشتن توان رزمی خود در منطقه، اقدام به برگزاری یک رزمایش سراسری در آب‌های خلیج فارس کرد؛ در این رزمایش که بالغ بر ۷۰۰ فروند قایق تندرو و شناورهای پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس شرکت کردند، رزمندگان نیروی دریایی سپاه عبور از موانع آبی و میدان مین و دفاع ساحلی و انجام عملیات آبی خاکی و استفاده از قایق‌های تندرو را تمرین کردند؛ احمدیان به عنوان رئیس وقت ستاد نیروی دریایی سپاه مسئولیت طراحی و اجرای این رزمایش را که به «مانور بزرگ دریایی شهادت» شهرت یافت، بر عهده داشت.

انتصاب به عنوان جانشین فرمانده و سپس فرمانده ندسا

او پس از پایان دوران دفاع مقدس و به پایان رساندن دوران تحصیلات در رشته دندانپزشکی، در سال ۶۹ و پس از انتصاب به عنوان فرماندهی نیروی دریایی سپاه به جانشینی فرماندهی این نیرو منصوب شد؛ احمدیان در شهریور ماه سال ۷۶ و پس از انتصاب علی شمخانی به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از سوی فرماندهی کل قوا به سمت فرمانده نیروی دریایی منصوب شد و تا ۲۹ تیر ماه سال ۷۹ این مسئولیت را بر عهده داشت.

انتصاب به عنوان به‌ رئیس ستاد مشترک‌ سپاه

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ روز پس از پایان ماموریت احمدیان به عنوان فرمانده ندسا، در حکمی‌ را به‌ ریاست‌ ستاد مشترک‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ منصوب‌ کردند. ستاد مشترک در ساختار فعلی سپاه به عنوان معاونت هماهنگ کننده سپاه شناخته می‌شود. احمدیان همچنین در سال ۸۴ طی حکمی از سوی سید یحیی رحیم صفوی فرمانده وقت کل سپاه با حفظ سمت به مدت ۲ سال به عنوان فرمانده دانشگاه امام حسین (ع) سپاه منصوب شد.

انتصاب به عنوان به‌ رئیس مرکز راهبردی سپاه

فرماندهی کل قوا ۲۹ شهریور سال ۸۶ در حکمی دریادار پاسدار علی اکبر احمدیان را به سمت ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته علوم دفاع و دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی است و از سال ۸۶ تا کنون به مدت ۱۶ سال است که ریاست این مرکز را بر عهده دارد.

انتصاب به عنوان عضو جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در حکمی اعضای دوره‌ی نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند؛ در این حکم رهبری، ۵ نفر جدید به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه شدند که علی اکبر احمدیان از جمله آنها بود.

احمدیان و آغاز دبیری بر شعام

دریادار پاسدار علی اکبر احمدیان امروز و در شرایطی در سن ۶۲ سالگی سکان دبیری شورای امنیت ملی(شعام) پس از ۱۰ سال از علی شمخانی گرفت  و عهده‌دار این مسئولیت شد که بیش از ۴۰ سال تجربه نظامی‌گری و مدیریت در عرصه‌های راهبردی و امنیتی کشور را بر عهده دارد؛ ماموریت جدید او دبیری بر مجموعه‌ای است که بر اساس اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی، به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت تشکیل شده و وظیفه‌اش «تعیین‌ سیاست‌های‌ دفاعی‌ - امنیتی‌ کشور در محدوده‌ سیاست‌های‌ کلی تعیین‌ شده‌ از طرف‌ مقام‌ رهبری»، «هماهنگ‌ نمودن‌ فعالیت‌های‌ سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی‌ و اقتصادی‌ در ارتباط با تدابیر کلی‌ دفاعی‌ - امنیتی» و «بهره‌ گیری‌ از امکانات‌ مادی‌ و معنوی‌ کشور برای‌ مقابله‌ با تهدیدهای‌ داخلی‌ و خارجی» است.