یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: حوادث سال‌های 96، 98 و 1401 را باید در کارنامه آقای شمخانی به حساب آورد.

شمخانی در شورای  عالی امنیت ملی نمره متوسطی می‌گیرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: علی شمخانی بعد از ده سال از سِمت دبیری شورای عالی امنیت ملی کناره‌گیری کرد اما عملکرد او چگونه بود و باید به عملکرد او در این شورا چه نمره‌ای داد؟

سید حسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس و کارشناس مسائل سیاست خارجی، درباره عملکرد علی شمخانی در شورای عالی امنیت ملی، به «مثلث‌آنلاین» گفت: «در ابتدا خداقوت می‌گوییم به آقای شمخانی که ده سال مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی را برعهده داشت که فکر می‌کنم. همان‌طور که جایگاه شورای عالی امنیت ملی در قانون اساسی تعریف شده است، این شورا نقشی راهبردی و اساسی در تحقق امنیت ملی، طراحی راهبردها و سیاست‌ها و مقابطه به توطئه‌ها نقش بسیار مهمی دارد. تفاوتی که در موضوع مذاکرات و پرونده هسته‌ای در دوران قبل و بعد از آقای شمخانی رخ داد، این بود که با شروع دولت یازدهم، دولت موضوع پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را که در آن زمان در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار داشت و معمولا دبیر شورا پیگیری می‌کرد، از شورا گرفت و به وزارت خارجه منتقل کرد و مسئولیت کار را به وزیر امور خارجه سپرد. بعد از آن دیگر شورای عالی امنیت ملی عملا نقشی اجرای مذاکرات نداشت و به یاد داریم آقای ظریف و تیم او کار مذاکرات را انجام می‌دادند و مشاهده کردیم که متعاقب آن مذاکرات، برجام امضا شد که آمریکا هم چندی بعد از آن خارج شد و عملا دستاوردی برای ما نداشت. برجام و روند آن را نمی‌شود خیلی در کارنامه آقای شمخانی آورد اما در این دوران با حوادث ناگواری در کشور روبه‌رو بودیم و باید رخدادهای امنیتی سال‌های 96، 98 و 1401 که رخدادهایی داخلی بودند را در کارنامه آقای شمخانی به حساب آورد».

او ادامه داد: «در دید کلان به نظر من مدیریت آقای شمخانی وضعیت میانه‌ای داشت و نه می‌شود گفت که او مدیریت خیلی خوبی در تمام حوزه انجام داد و نه می‌شود گفت تمام عملکرد او سراسر منفی بوده است و در مجموع نمره‌ میانه‌ای می‌گیرد».

این نماینده سابق مجلی همچنین بیان کرد: «آقای شمخانی در دوره مدیریتش نشان داد که به هر حال نزدیک به طیف مرحوم آقای هاشمی و آقای روحانی است. آقای جلیلی خط‌مشی مشخصی داشت و آقای روحانی هم می‌دانست که نمی‌تواند با او کار کند؛ به همین دلیل وقتی به ریاست‌جمهوری رسید به سرعت آقای شمخانی را به جای آقای جلیلی آورد تا بتواند اهدافش را پیش ببرد و پرچه شورای عالی امنیت ملی زیر نظر دولت عمل نمی‌کند اما آقای روحانی خواست که این نهاد به ویژه در موضوع مذاکرات با دولت همراهی داشته باشد».

نقوی حسینی در پایان گفت: «به نظرم روند مذاکرات در دولت باقی می‌ماند. با شروع دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور و شورای عالی امنیت ملی نظرشان این بود که پرونده هسته‌ای در وزارت خارجه پیگیری شود و طی دو سال اخیر هم شورای عالی امنیت ملی نقشی هم در مذاکرات نداشته است. اما این را هم بگویم که اکنون تغییر و تحول خیلی خوبی در شورا رخ داد و دبیری سردار احمدیان را باید به فال نیک گرفت زیرا  او سوابق بسیار درخشانی در حوزه علم استراتژیک و آشنایی با مسائل امنیتی کشور دارد و هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ تجربی فردی بسیار مورد قبول برای مجامع دانشگاهی، استراتژیک و نظامی است».