فاصله ایران تا اسرائیل ۱۱۰۰کیلومتر و برد موشک خیبر(خرمشهر۴) ۲۰۰۰کیلومتر!‌ موشک خیبر، نیامده به هدف خورد؛‌ کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در ارزیابی موشک بالستیک جدید خرمشهر۴(خیبر) این‌طور گزارش داد که این موشک جدید ایران درواقع زبان هشدار ایران به اسرائیل است.

هشدار خیبر به تل‌آویو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امین صبحی - دبیر گروه سیاسی روزنامه جام جم نوشت: موشک خیبر که برد آن ۲۰۰۰ کیلومتر و دقیقا تا اسرائیل است در کشاکش تهدیدات نتانیاهو علیه ایران، حامل دو پیام مهم یعنی خنثی کردن تهدیدات رژیم صهیونیستی و برخورداری ایران از عنصر بازدارنده بسیار قوی است که کاملا موازنه را به نفع ایران تغییر داده است. 

سوم خرداد همیشه برای ما ایرانی‌ها پر از حس غرور و وحدت ملی است، روزی که به نام خرمشهر عزیز گره خورده، یعنی شما به هر شهر بزرگ یا استانی از ایران که بروید، بالاخره نام یک خیابان و میدان را می‌بینید که به نام«خرمشهر» نامگذاری شده به طوری که مشابه این اتفاق برای هیچ‌ شهر دیگری وجود ندارد که نام آن شهر تا این حد ملی و محبوب باشد، شهری که در روزگار بعد از آزادسازی، جمعیت آن به اندازه همه ایران بود. و حالا دوباره خرمشهر حماسه آفریده و وزیر دفاع جدیدترین محصول از خانواده موشک‌های بالستیک خرمشهر با نام خیبر را رونمایی کرده است. 

غافلگیری نتانیاهو بعد از لفاظی

این اتفاق دقیقا در حالی انجام شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در لفاظی جدید خود علیه ایران مدعی شده بود که «اسرائیل ایران را غافلگیر می‌کند» اما خود «بی‌بی» بلافاصله بعد از این لفاظی آنچنان غافلگیر شد که هیچ واکنشی به این موشک ضداسرائیلی نداشته است. موشکی که برد آن از شهرهای اشغالی هم بیشتر است. این رونمایی موشکی با عصبانیت بی‌سابقه آمریکا هم مواجه شد و متیو میلر، سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا آن را تهدید خواند و مدعی شد توسعه و تکثیر موشک‌های بالستیک از سوی ایران، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود و برنامه موشکی ایران همچنان یک چالش در مقابل منع اشاعه است.البته این ایران‌هراسی آمریکا در حالی است که به‌زودی یعنی از مهر ۱۴۰۲ محدودیت‌های تسلیحاتی برای ایران برطرف خواهد شد و بعد از آن جمهوری اسلامی ایران می‌تواند فعالیت‌های خود را در این حوزه‌ بدون هرگونه محدودیتی انجام دهد اما ببینیم چرا این موشک جدید ایرانی تا این حد آمریکایی را عصبی کرده است؟

خیبر ایرانی 

موشک خرمشهر ۴ با نام «خیبر» تازه‌ترین محصول موشکی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع است که جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است، موشکی سوخت مایع با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که علاوه‌بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی، از ویژگی‌های تاکتیکی هم برخوردار است. از جمله ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است که استفاده از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سر جنگی، منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سر جنگی در خارج از جو می‌شود که عملا تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد و در برابر حملات جنگ الکترونیک به طور کامل مصون است.

کمتر از ۱۲ دقیقه

از دیگر مزیت‌های این فرآیند هدایت و کنترل، بی‌نیازی سر جنگی موشک خرمشهر ۴ به بالک‌های کنترلی است که باعث کاهش وزن سیستم‌های مورد نیاز در سر جنگی و افزایش وزن مواد ناریه می‌شود.سرعت آماده‌سازی و روانه‌سازی بسیار کم هم از دیگر ویژگی‌های مهم این موشک ایرانی است به طوری که مدت زمان لازم برای شلیک این موشک کمتر از ۱۲ دقیقه است و همچنین به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق کرد و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداری کرد. درواقع خرمشهر ۴ (خیبر) جدیدترین موشک ایرانی «اسرائیل‌زن» بعد از شهاب ۳، سجیل، خیبرشکن، شهید سلیمانی و موشک‌های قدر اف و قدر اچ ، عماد،آرش-۲ شاهد ۱۳۶، شاهد ۱۲۹، غزه، مهاجر و در بین کروز‌ها هویزه و پاوه است. 

عبور از پدافند دشمن

امیر آشتیانی وزیر دفاع هم درباره این محصول جدید تاکید کرد: رادار گریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن از ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر ۴ و ثمره تلاش چندین ساله و شبانه روزی متخصصان و دانشمندان در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع است.وزیر دفاع همچنین گفته است: موشک‌های بالستیکی که بتوانند به سرعت آماده اجرای عملیات شوند از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ اما پیام وزارت دفاع در رونمایی از این‌ موشک این است که ساخت موشک ‌خرمشهر ۴ در راستای ارتقای توانمندی‌های دفاعی در برابر دشمنان صورت گرفته است و این ‌یعنی ما در دفاع از کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی مصمم هستیم و قطعا این رونمایی‌ها در آینده هم ادامه خواهد داشت.

 بردبلند بازتاب جهانی خیبر

بازتاب جهانی ساخت این موشک هم با برد بسیار بلندی همراه شد به طوری که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان رونمایی از موشک بالستیک جدید ایران در میانه تنش‌های گسترده‌تر بر سر برنامه هسته‌ای ایران، نوشت که «ایران روز پنجشنبه از آخرین موشک بالستیک با سوخت مایع خود به نام خرمشهر رونمایی کرد. معرفی این موشک در میان تنش‌های گسترده‌تر با غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور انجام می‌شود.» آسوشیتدپرس این‌طور گزارش داد که (موشک) خرمشهر سنگین‌ترین کلاهک ناوگان موشکی بالستیک ایران را دارد که به گفته تحلیلگران ممکن است برای حفظ برد ۲۰۰۰ کیلومتر که توسط رهبر عالی ایران تعیین شده، طراحی شده باشد و این موشک بیشتر خاورمیانه را در تیررس قرار می‌دهد اما از اروپای غربی فاصله دارد.این رسانه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش هم این‌طور مدعی شد که تنش‌های منطقه‌ای احتمالا در نمایش جدید موشکی ایران نقش داشته و در کنار این موشک یک نمونه مینیاتوری از گنبد مسجدالاقصی که مکانی مقدس در اسلام است و یهودیان آن را کوه معبد می‌نامند، در کنار پرتابگر متحرک قرار داشت.واشنگتن‌تایمز، دیگر رسانه‌ آمریکایی هم مدعی شد که ایران در زمانی از موشک جدید خود رونمایی کرد که تنش‌های ایران با غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور افزایش یافته است. البته اکثر رسانه‌های آمریکایی گزارش آسوشیتدپرس درباره رونمایی موشک خرمشهر ۴ را بازنشر کردند. تحلیل نوع پرداخت رسانه‌های عبری و آمریکایی به موشک خیبر، نکات قابل‌تاملی را نشان داده و به نظر می‌رسد در حالی که موشک خرمشهر، برای اولین بار ۳۱ شهریور سال ۹۶ و در جریان رژه نیروهای مسلح رونمایی شد، حالا جدیدترین نسل موشکی از خانواده خرمشهر یعنی موشک خیبر، حسابی محاسبات دشمن صهیونیستی و آمریکایی را تغییر خواهد داد. 

مشخصات موشک خرمشهر۴(خیبر)

نقطه‌زن 

برد ۲۰۰۰ کیلومتر 

دارای سر جنگی ۱۵۰۰کیلوگرم 

دارای سوخت مایع

برخورداری از سنگین‌ترین سر جنگی در میان موشک‌های ایرانی

عدم امکان اختلال الکترونیکی در داخل جو 

جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر

برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز

 سرعت در خارج از جو ۱۶ ماخ 

سرعت در داخل جو ۸ ماخ