سعدالله زارعی و سیدرضا صدرالحسینی در میزگرد برنامه «وارونگی» در شبکه «افق» به موضع اخیر محمود سریع‌القم مبنی بر پذیرش عدم حمایت ایران از یمن در مذاکرات عربستان واکنش نشان دادند و آن را نقد کردند.

واکنش‌ها به موضع سریع‌القلم درباره ایران و یمن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، محمود سریع‌القم، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه، به تازگی در گفت‌وگویی با «یورونیوز» درباره توافق اخیر ایران و عربستان گفته است: «توافق با عربستان نشان داد که اگر بر ایران فشار وارد شود، کارهایی می‌کند که همه شگفت‌زده می‌شوند. این نشان می‌دهد که قوه‌ای در کشور وجود دارد که اگر در شرایط بحرانی قرار گیرد و زیر فشار باشد ممکن است تصمیماتی در جهت تغییر این راهبردها اتخاذ کند. ضمن اینکه ما مشکل ارتباط با جهان را داریم».

در پی این سخنان شبکه «افق» صداوسیما در برنامه «وارونگی» در میزگری به تحلیل چنین موضعی پرداخت. در این میزگرد سعدالله زارعی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی، در پاسخ به این پرسش که آیا ما در ارتباطمان با چین درباره موضوع یمن عقب‌نشینی کردیم و امتیاز دادیم، گفت: «این افراد و به طور خاص فردی که این ادعا را مطرح کرده است، تا کنون سخن‌شان این بود که جمهوری اسلامی ایران سیاستی ایدئولوژیک دارد و حاضر نیست منافع ملی را پیگیری کند و برای منافع ملی از ایدئولوژی صرف نظر کند. در این 40سال چنین اتهامی را از سوی این افراد شنیده‌ایم و حالا که روابط ایران و عربستان از سر گرفته می‌شود و کشور درخواست‌کننده هم عربستان بوده است، ساز را از سرِ گشادش می‌نوازند و می‌گویند ایران چرخشی 180درجه‌ای انجام داده است؛ در حالی که ایران بر اساس اصول ثابت خودش یعنی تقویب روابط با همسایگان رفتار کرده است. حالا این روابط سیاسی بر اساس درخواست عربستان و در چارچوب اصول کلی در حال برقراری است. این افراد که در گذشته نظام را به ایدئولوژیک رفتار کردن متهم می‌کردند حالا باید تشکر کنند. همین افراد در 40سال گذشته ایدئولوژیک‌ترین حرف‌ها را زده‌اند».

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که منطق این شبهه که ایران در قبال عربستان عقب‌نشینی کرده است، چیست، گفت: «تنها مصداقی که مطرح می‌کنند، موضوع یمن است. آنها باید ادله خود را روشن کنند. آیا ترامپ با آن فشارهای سخت و سنگین در حوزه‌های برجامی، غیربرجامی، اقتصادی، بانکی، تجاری و... بر جمهوری اسلامی آورد، توانست جمهوری اسلامی را از اهدافش که تأمین امنیت و منافع کشور است، عقب براند؟ آیا او توانست برگ برنده داشته باشد؟ یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موافقت او در دوره دوم انتخاباتش، عدم موفقیت در مقابل جمهوری اسلامی بوده است. اینها را نباید در نظر نداشته باشم. ما وظیفه داریم از مردم یمن به عنوان مردمی مسلمان و مستضعف حمایت معنوی کنیم. آیا کسانی که در تهران نشسته‌اند و در ارتباط با عقب‌نشینی جمهوری اسلامی در موضوع یمن می‌گویند ما آن را فروخته‌ایم و دست از حمایت از مردم یمن برداشته‌ایم، توجه دارند که آیا سخنی مبنی بر این موضوع از سوی خود مقامات انصارالله و مقامات این کشور ابراز شده است؟ آیا خود مقامات انصارالله و مردم یمن نباید به این موضوع واکنش نشان می‌داند؟ کدام یک مقامات انصارالله و نیز مردم یمن گفته‌اند ما عقب نشسته‌ایم؟ عربستانی‌ها در مذاکرات با ما به دلیل عدم عقب‌نشینی ما از موضوع یمن نه ماه قهر کردند».