یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: امیدواریم هم دولت خودمان و هم دولت مصر قدر جمله رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر استقبال از احیای روابط با مصر را بدانند.

ارتباط ایران و مصر نفوذ اسرائیل در کشورهای عربی را ضعیف می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: ازسرگیری ارتباط ایران و مصر در مقطع کنونی به ویژه بعد از سخنان اخیر رهبر انقلاب بیش از همیشه قوت یافته است اما برقراری ارتباط دو کشور چه فایده‌هایی خواهد داشت؟

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «همه می‌دانند که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بین ایران و مصر و به ویژه بین خانواده پهلوی با خانواده انورسادات وجود داشته است. با پیروزی انقلاب اسلامی، نظام ایران حرکتی نداشت که رابطه مخدوش شود اما مصر در قبال ایران موضع گرفت و شاه را پناه دادند که باعث شد روابط قطع شود. از طرفی هم اتحادیه عرب به هر حال حالت اشتراک منافع با یکدیگر دارند. اکنون کشورهای مهم این اتحادیه مانند عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس آمده جلو و پذیرفته‌اند که اگر با ایران ارتباط داشته باشند، به نفعشان است. مصر هم خارج از این قاعده نیست و یکی از مهم‌ترین کشورهای عربی-آفریقایی است و از نظر قدمت مانند ایران است.

اکنون امیدواریم ارتباط با دو کشور برقرار شود. امروز به نفع خود اتحادیه عرب نیست که اکنون که با ایران ارتباطشان را گسترش می‌دهند یک کشور مهمی مانند مص به حاشیه برود».

او ادامه داد: «کمتر رهبر انقلاب چنین جملاتی را می‌بینیم که اسم ببرد از یک کشوری که در ارتباط با مصر مشکلی نداریم تقریبا بی‌سابقه است و امیدواریم هم دولت خودمان و هم دولت مصر قدر این جمله را بدانند و امیدواریم مصر زود خودش را به سایر کشورهای اتحادیه عرب برساند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «از روزی که با عربستان شرایط را عادی کردیم، همه متوجه شدند هیچ مشکلی میان دو کشور وجود نداشت. امروز هم میان ایران و مصر مشکلی نیست و لازم است که ارتباط هرچه زودتر برقررار شود تا اعراب یک‌پارچه در کنار هم باشند و ارتباطشان با ایران را هم گسترده‌تر از همیشه کند».

یوسفیان‌ملا در پایان گفت: «اسرائیل به رابطه گذشته خود با مصر قانع نبود. اولین کشوری که برای عادی‌سازی روابط با مصر پا گذاشت مصر در دوره انور سادات بود. اسرائیل به آن رابطه قبلی قانع نبود و امروز می‌بینیم با برخی کشورهای عربی روابطش را گسترش داد. اینطور نیست که مثلا ارتباط ما با مصر باعث بسته‌شدن سفارت اسرائیل در مصر شود اما حتما جایگاه اسرائیل در کشورهای عربی ضعیف خواهد شد».