یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایران اکنون هم با همین واسطه‌ها به نوعی با آمریکا مذاکره می‌کند و عملا این اتفاق در حال رخ‌دادن است.

با وجود همه اختلاف‌نظرها همه از تصمیم حاکمیت در حوزه سیاست خارجی حمایت کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: به نظر می‌رسد که ایران به واسطه عمان با کشورهای غربی مشغول مذاکره است و نتایج خوبی هم به دست آمده است؛ از جمله آنکه بناست بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی آزاد شود یا آنکه ایران با آژانس به نتایج امیدبخشی رسیده است.

مهرداد لاهوتی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «تا جایی که من می‌دانم اراده حاکمیت‌ها و نه دولت‌ها زیرا دولت‌ها به نیابت از حاکمیت گفت‌وگو انجام می‌دهند، با حفظ ارزش‌ها و منافع ملی دنبال گسترش ارتباط خود با دنیاست و ایجاد یک فهم مشترک است. مذاکرات برد-برد است و نباید انتظار داشته باشیم همه منافع ازآن ایران شود. زیربنابی کار در دولت قبل فراهم شده بود و یک بار یک تفاهمی میان ایران و کشورهای غربی امضا شده بود. ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که در این مرحله باید آن اختلاف نظرها حل شود».

او ادامه داد: «اکنون دو موضوع مطرح است؛ نخست آنکه حاکمیت می‌خواهد این توافقات انجام شود یا نه؟ که من برداشت می‌کنم بله حاکمیت می‌خواهد با حفظ ارزش‌ها و منافع ملی این توافق‌ها انجام شود. مسئله دوم این است که چگونه انجام شود که اصل توافق که همان برجام باشد وجود دارد و اکنون باید اختلاف‌ها رفع شود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «ایران اکنون هم با همین واسطه‌ها به نوعی با آمریکا مذاکره می‌کند و عملا این اتفاق در حال رخ‌دادن است. مسئله خیلی پیچیده نیست اما اینکه آیا حاکمیت می‌خواهد به طور مستقیم با آمریکا مذاکره کند، مشخص نیست اما باتوجه به آنچه در دولت قبل رخ می‌داد حاکمیت خیلی تمایلی نداشت که به طور مستقیم با آمریکا مذاکره کند».

لاهوتی در پایان گفت: «درباره این نوع اتفاقات قضاوت می‌کند؛ همان طور که ما درباره توافق‌های گذشتگان قضاوت می‌کنیم. بنابراین باید به تصمیم‌سازان در عرصه سیاست خارجی حق داد که طوری مذاکرات را پیش ببرند که در آینده نزد تاریخ مقصر شناخته نشوند. پس باید حق داد که همه‌جانبه سعی کنند از حقوق مردم ایران دفاع کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی حاکمیت تصمیمی گرفت، نگاه‌های مختلفی وجود دارد اما همه باید از تصمیم حاکمیت حمایت کنیم تا منافع ملی محقق شود».