روزنامه روسی «ایزویستیا» با انتشار گزارشی تحلیلی به پیشرفت در روابط ایران و عربستان پرداخته و نوشت که آینده مناسبات تهران و ریاض، با وجود ائتلاف‌های منطقه‌ای آمریکا، شامل همکاری‌های نظامی خواهد شد.

ادعای رسانه روس از همکاریس نظامی ایران و عربستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایگاه اینترنتی «رای‌الیوم» به نقل از ایزویستیا نوشت: تهران و ریاض در حالی برای تامین امنیت دریایی، درباره تشکیل ائتلافی مشترک در منطقه به توافق رسیده‌اند که باید توجه داشته باشیم، در حال حاضر یک ائتلاف امنیتی دریایی به رهبری ایالات متحده در خاورمیانه فعال است.

در ادامه گزارش این روزنامه روسی می‌خوانیم: با این وجود، تهران پیشنهاد می‌کند تا به عنوان جایگزینی برای تضمین‌های آمریکایی، خودش با همکاری همسایگان ایمنی ناوبری را در منطقه تامین کند.

«واسیلی اوستانین گولوونیا»، محقق بخش خاور نزدیک و اتحاد جماهیر شوروی در مؤسسه اطلاعات علمی علوم اجتماعی، با این رسانه روسی گفت‌وگو و خاطرنشان می‌کند: تا زمانی که روند عادی‌سازی ایران و عربستان رو به جلو باشد، نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

او در ادامه می‌گوید: مدت‌ها یک تقابل ژئوپلیتیکی بر ریاض و تهران تحمیل شد که تنها به فضای مادی و جغرافیایی منطقه محدود نمی‌شد، بلکه شامل سطوح ایدئولوژیک و ارزشی بود. با وجود این شرایط، منطقه خلیج فارس که پس از تهاجم ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳، دریاچه آمریکایی نامیده شد، در اصل همینطور باقی مانده بود.

پژوهشگر روسی در ادامه تصریح کرد: به طور کلی، ایالات متحده بیش از ۶۴ پایگاه نظامی در منطقه خاورمیانه و نزدیک دارد. در این بین برخی از پایگاه‌ها برای استفاده‌های دوگانه و برخی هم به طور غیرقانونی ایجاد شده‌اند اما ایالات متحده همچنلن از آن‌ها استفاده می‌کند.

در بخش دیگری از گزارش این روزنامه روسی آمده است: ایران و عربستان بالاخره متوجه شدند که منافع مشترکی دارند. بنابراین توافق برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک اعلام شد و سپس به زودی خبرهای غیرمنتظره‌ای در مورد ایجاد همکاری‌های احتمالی نظامی منتشر خواهند شد. این مورد را می‌توان «گذر از عادت‌ها» نامید؛ اما باز هم اکثر کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند که این موضوع در میان مدت محقق شود.

کارشناس روسی در ادامه گفت‌وگو با ایزویستیا، به پیامدهای این تحولات دبر مسکو اشاره و تاکید کرد: چنین ابتکاراتی برای روسیه مفید خواهد بود، زیرا منجر به کاهش نقش بازیگران غیرمنطقه‌ای در غرب آسیا، در درجه اول ایالات متحده و انگلیس می شود.

وی در پایان گفت: وقتی درگیری حاد بین ایران و عربستان رخ می‌داد، روسیه که روابط خوبی با هر دو طرف دارد باید با مواضعش فضای توازن را بین دو کشور ایجاد می‌کرد؛ هنگامی که آن‌ها به دنبال ایجاد توازن و برداشتن گام‌های واقعی مانند ایجاد ناوگان مشترک هستند، حداقل بار تاثیرگذاری مسکو را را از دوش دستگاه دیپلماسی روسیه کم خواهند کرد.

دریادار شهرام ایرانی طی شرکت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن اعلام این خبر که ائتلاف دریایی در آینده نزدیک بین ایران، امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان، هند تشکیل خواهد شد، گفت: «امروز کشورهای منطقه به این نقطه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد حتماً با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است».

در پی توافق ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ایران و عربستان در پکن دو طرف نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک بعد از هفت سال و سه ماه توافق کردند و مقرر شد وزرای خارجه پس از آن دیدار کنند که این دیدار در ۱۷ فروردین ماه انجام و بیانیه مشترکی صادر و بر آمادگی برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش‌ همکاری‌ها تأکید شد.

روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد، سفارت تهران در ریاض بازگشایی شد. منابع خبری گفته بودند که «علیرضا عنایتی» دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه قرار است به عنوان سفیر جدید ایران در عربستان معرفی شود. عنایتی سوابقی چون سفارت ایران در کویت را در کارنامه کاری خود دارد. وی از اردیبهشت ۱۳۹۳ عهده دار سفارت ایران در کویت بود. 

منبع: فارس