پایان فقر آهن و کم خونی با مصرف این گیاه خانگی و ارزان قیمت بصورت ناشتا

کم خونی عارضه ای است که بیشتر افراد یا با آن مواجه هستند و یا یکی از نزدیکانشان از این بیماری رنج می برد. کم خونی را می توان با رعایت برخی از دستورالعمل های پزشکی یا اصلاح سبک زندگی و تغذیه از بین برد یا از آن پیشگیری کرد. بسیاری از گیاهان دارویی نیز وجود دارند که در درمان کم خونی بسیار موثر هستند. در این مطلب ابتدا شما را با علل ایجاد و انواع کم خونی آشنا می کنیم و سپس راه های پیشگیری و درمان این بیماری را با استفاده‌ از گیاهان دارویی ذکر می کنیم.

کدخبر : 3450
سایت سرگرمی روز :

درمان دارویی کم خونی

درمان کم خونی و استفاده از دارو های تجویز شده توسط پزشک، بستگی به تشخیص علت بیماری دارد. چرا که هر نوع کم خونی درمان خاص خود دارد که به شرح زیر است:

-درمان کم خونی فقر آهن : در بیشتر موارد ، کم خونی این نوع با مکمل های آهن درمان می شود.

-درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین: این نوع با تزریق حاوی ویتامین B12 درمان می شود.

-درمان کم خونی مرتبط با بیماری های مزمن: درمان خاصی برای این نوع کم خونی وجود ندارد.

-درمان کم خونی آپلاستیک: کم خونی این نوع با تجویز خون داخل وریدی درمان می شود. برای افزایش میزان گلبول های قرمز در بدن.

-درمان کم خونی ناشی از بیماری در مغز استخوان: این نوع کم خونی با شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان درمان می شود.

-درمان کم خونی همولیتیک: درمان این بیماری شامل مصرف داروهایی است که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند و به گلبول های قرمز خون حمله می کند.

-درمان کم خونی داسی شکل: درمان کم خونی از این نوع شامل نظارت و نظارت بر سطح اکسیژن در بدن و مصرف مسکن است .

درمان گیاهی کم خونی

گیاهان دارویی از گذشته تا کنون مورد استفاده عموم مردم بوده اند و تاثیر آنها بر افزایش سطح سلامت بدن با کمترین عارضه به اثبات رسیده است. در مورد کم خونی نیز می توان از گیاهان بهره گرفت. با اینکه درمان کم خونی بستگی به تشخیص علت این بیماری دارد، اما برخی از گیاهان به صورت بالقوه می توانند در رفع کم خونی بدن بسیار مفید باشند. در ادامه به چند مورد از این گیاهان اشاره خواهیم کرد :

یونجه برای رفع مشکل کمخونی

یونجه (Medicago sativa) که در زبان ترکی به آن یونجا می گویند، گیاهی چند ساله یا دائمی است که ریشه راست دارد. یونجه طبع گرمی دارد و در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

این گیاه یک داروی سنتی است که برای تقویت و تصفیه خون استفاده می شود. ممکن است قدرت خون را افزایش داده و در موارد کم خونی ساده ، هموگلوبین را به سطح طبیعی خود برساند. با این حال ، امکان دارد با برخی از داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد، مانند کالوارفارین ، لیتیوم و دیوکسین.

برای استفاده از یونجه می توانید ریشه آن را به مدت 20 دقیقه و یا برگ های گیاه را به مدت 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید و پس از دم کشیدن محلول حاصل را صاف کرده و میل نمایید. علاوه براین می توانید یونجه را با سایر گیاهان موثر بر درمان کم خونی مانند قاصدک و بابا آدم ترکیب کنید.

قاصدک

قاصدک (Taraxacum) که در طب سنتی به آن طرشقون می‌گویند، گیاهی علفی و دائمی می باشد. این گیاه خودرو است و در حاشیه مزارع، جاده ها و کشتزار ها یافت می شود. گیاه قاصدک نیز می تواند برای کم خونی بسیار مفید باشد، می توانید از این گیاه به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده کنید.

گزنه

گزنه گیاهی وحشی است که در اکثر مناطق جهان رشد می کند. این گیاه برگهای گزنده دارد و تماس این برگها با پوست انسان ممکن است علائم آلرژیک ایجاد کند.

گزنه سرشار از آهن و ویتامین C است که می تواند در درمان خونی مفید باشد، استفاده از دمنوش گیاه گزنه یا تخم گزنه برای افراد دچار کم خونی گزینه بسیار مناسبی است. این ماده جذب آهن در بدن را افزایش می دهد و از طرفی باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز خون می شود.

رزماری و کم خونی

رزماری (Rosmarinus officinalis) گیاهی معطر و بومی مناطق مدیترانه ای است. این گیاه خواص دارویی متعهد دارد که یکی از آنها کمک به تولید گلبول های قرمز خون است. به همین جهت استفاده از رزماری در تهیه انواع غذا یا مصرف دمنوش آن به افراد دچار کم خونی توصیه می شود.

بادرنجبویه

بادرنجبویه (Melissa officinalis) گیاهی از خانواده نعناع سانان با عطر و طعمی شبیه لیمو است. بادرنجبویه حاوی مواد مغذی و عناصر معدنی بسیاری است.

 

استفاده از دمنوش این گیاه باعث تحریک تولید گلبول های می شود و از طرفی مواد معدنی مورد نیاز برای تولید گلبول های قرمز همچون آهن، روی و مس را در اختیار سلول های سازنده گلبول ها قرار می دهد.

خرنوب

خرنوب (Ceratonia siliqua) گیاهی از خانواده باقلائیان و درختچه ای همیشه سبز است. قسمت مورد استفاده این گیاه میوه آن است که آن را خشک و آسیاب می کنند و به عنوان پودر خرنوب مورد استفاده قرار می دهند.

پودر خرنوب منبع مهمی از آهن است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون می شود و برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است.

 

زیره سیاه

زیره سیاه ادویه ای خوش عطر و لو از خانواده جعفری است. این دانه های کوچک در تهیه انواع ادویه ها و غذا ها نور استفاده قرار می گیرد. زیره سرشار از مواد مغذی چون آهن، منیزیم، کلسیم و فیبر است که استفاده از آن در رژیم غذایی باعث بهبود روند سلامتی بدن می شود. از جمله خواص استفاده از زیره سیاه عبارتند از اینکه ضد سرطان است، از اسپاسم عضلانی جلوگیری می کند، ضد نفخ و حساسیت است و قارچ های پوستی را درمان می کند. زیره همچنین برای تقویت سیستم گوارشی بسیار مفید است. یکی از فواید شاخص زیره سیاه تاثیر آن بر درمان کم خونی است. افراد دچار کم خونی می توانند با استفاده از زیره سیاه در غذاهای خود به طور چشمگیری شاهد کاهش علائم مربوط به بیماری کم خونی باشند.

جعفری

جعفری(petroselinum cri fuss) نیز یکی از مفیدترین گیاهان برای درمان کم خونی است که می تواند با تامین آهن بدن از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کند و یا به درآن کمک نماید.

جعفری سبزی خوش عطر و طعمی است که معمولا در مناطق مدیترانه ای می روید و خوش خوراک است.

می توانید از این سبزی در کنار انواع غذاها استفاده کنید یا از آن دمنوش تهیه کرده و میل نمایید.

رازیانه

رازیانه (Foeniculum vulgare) گیاهی دارویی و بسیار پرخاصیت است که خانم ها می توانند با استفاده از آن بسیاری از مشکلات مربوط به دوره های ماهانه خور را برطرف کنند، از جمله این مشکل ها کم خونی ناشی از از دست دادن خون زیاد در دوران قاعدگی است.

رازیانه منبع غنی از آهن است که با افزدون آن به وعده های غذایی خود یا تهیه دمنوش رازیانه می توانید از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کنید.

نعناع

نعناع (Mentha) گیاهی معطر و بسیار پر کاربرد است که در اکثر خانه ها از آن استفاده می شود. مصرف نعناع در کنار غذا ها باعث کمک به هضم غذا می شود و گوارش را تسریع می کند. جالب است بدانید که نعناع منبع مناسبی از آهن است و به رفع کم خونی کمک می کند. همچنین مصرف آن در رژیم غذایی روزانه باعث جلوگیری از مشکلات مربوط به کن خونی می شود. توجه کنید که مصرف بیش از حد این گیاه ممکن است باعث ایجاد عوارض گوارشی شود پس اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید. می توانید نعناع را به صورت خام و پخته در انواع غذا ها و یا به صورت دمنوش مورد استفاده قرار دهید.

کنجد

دانه های کنجد مملو از آهن ، مس ، روی ، سلنیوم و ویتامین B6 ، فولات و ویتامین E هستند. اضافه شدن منظم دانه های کنجد سیاه به رژیم غذایی باعث بهبود سطح هموگلوبین و جذب آهن می شود.

حدود 1 قاشق غذاخوری دانه کنجد سیاه برشته خشک کنید ، با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و به شکل توپ درآورید. این ماده مغذی را به طور منظم مصرف کنید تا سطح آهن شما افزایش یابد.

گیاهان و غذاهایی که برای درمان کم خونی استفاده می شود.

اگرچه هیچ نوع غذای خاصی برای درمان کم خونی وجود ندارد. با این حال ، رژیم غذایی سالم پر از برخی از انواع غذاها به کنترل کم خونی کمک می کند و درمان دقیق بستگی به نوع کم خونی و علل آن دارد. با این حال ، برخی از غذاها شامل چندین نوع مواد مغذی هستند که قادر به حمایت و افزایش تعداد گلبول های قرمز خون در همه موارد هستند. برخی از این مواد غذایی به شرح زیر است :

ریشه چغندر

چغندر یکی از بهترین داروهای طبیعی برای کم خونی محسوب می شود. این ماده خون را در بدن افزایش می دهد و با تامین اکسیژن بدن را تمیز می کند.می تواند این ماده به انواع غذاها بیفزایید یا آب آن را بگیرید و پس از مخلوط کردن با یک قاشق آب لیمو ترش تازه، میل نمایید.

سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار ، به ویژه سبزیجات تیره ، منبع مهمی از آهن هستند و برخی از انواع آن حاوی اسید فولیک هستند. نمونه هایی از سبزیجات برگدار اسفناج و کلم پیچ است. اما مهم است که بدانید اگرچه برخی از انواع سبزیجات برگ دار مانند اسفناج و کلم حاوی آهن هستند. با این حال ، حاوی اگزالات است. که ممکن است باعث جذب آهن شود ، بنابراین ؛ برای درمان کم خونی تنها نمی توان به خوردن سبزیجات برگدار تکیه کرد ، اما باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

خرما، کشمش، عسل، مویز و گیاهانی همچون افسنتین و دارچین نیز نقش موثری در بهبود علائم کم خونی و پیشگیری از این بیماری دارند.

هنگام مصرف گیاهان دارویی به موارد زیر توجه کنید :

گیاهان و رژیم غذایی ذکر شده برای مقابله با کم خونی، برای افرادی که در سلامت کامل به سر می برند و هیچ گونه سابقه بیماری خاص یا مصرف دارو ندارند، می تواند بسیار مفید باشد. اما توصیه می شود برای اطمینان خاطر از تاثیر هر یک از گیاهان دارویی بر روی بدن شما حتما با پزشک واجد شرایط مشورت کنید و سپس اقدام به استفاده نمایید. چون شرایط فیزیکی و پاسخ های جسمانی هر فرد در مقابل هر گیاه دارویی با فرد دیگر متفاوت است و ممکن است گیاه خاصی در عین حال که برای یک فرد بسیار سودمند بوده برای شخص دیگر ایجاد عوارض بکند.

بنابراین توصیه ما این است که برای جلوگیری از هرگونه واکنش آلرژیک، تداخل دارویی یا ایجاد عوارض ناخواسته حتما قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی با داروی گیاهی با پزشک متخصص مشورت نمایید تا گیاهی مناسب با شرایط جسمانی شما را معرفی نماید.

خانم های باردار و شیرده به هیچ عنوان مجاز به استفاده خودسرانه از رژیم های غذایی و گیاهان دارویی خاص نیستند، چون ممکن است باعث آسیا به جنین و نوزاد گردد.

افرادی که تحت درمان دارویی هستند و از بیماری های زمینه و مزمن رنج می برند،نباید بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف خودسرانه نسخه های طب سنتی نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    مولکول های ریز ترش میکنند
    زعف اهن
    دیابت ه
    ...

    بماند

  • ناشناس
    0

    فقر اهن دور میکند