رهبر جریان حکمت ملی عراق در خطبه‌های نماز عید قربان در بغداد، بازگشت سوریه به جایگاهش در اتحادیه عرب را خبر خوشی خواند و گفت: ازسرگیری روابط دو همسایه مسلمان‌مان، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز خبر خوشی بود.

عمار حکیم: ازسرگیری روابط ایران و عربستان، خبر خوشی بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رهبر جریان حکمت ملی عراق در خطبه‌های نماز عید قربان در بغداد، بازگشت سوریه به جایگاهش در اتحادیه عرب را خبر خوشی خواند و گفت: ازسرگیری روابط دو همسایه مسلمان‌مان، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز خبر خوشی بود.

«سید عمار حکیم» در خطبه‌های نماز عید قربان در بغداد افزود : دین اسلام همواره از ما می‌خواهد که در کنار یکدیگر هم‌افزایی کنیم و همواره بر ارزش‌های برادری و همکاری و احترام به دیگران و پذیرش اختلافات از راه گفت‌وگو و پایبندی به عهد و میثاق تأکید می‌کند.

وی ادامه داد: امت اسلامی و عربی و ملت‌های منطقه بیش از هر زمان نیازمند پیش گرفتن این ارزش‌ها و اصول والا در سیاست خارجی و روابط بین‌المللی خود هستند. منافع واقعی آن است که با منافع دیگر ملت‌ها پیوند خورده و در تضاد با منافع دیگران نیست. نمی‌توان منافع یک کشور را بر اساس آسیب رساندن به منافع کشور دیگر تعریف کرد، چون منافع یکجانبه پایدار نیست.

وی عنوان کرد که باید روند گشایش و اتصال میان عراق و کشورهای پیرامون عربی و اسلامی‌اش در مرحله اخیر را که موجب امضای تفاهم‌نامه‌ها و پروژه‌های راهبردی میان عراق و بسیاری کشورهای منطقه شده تحسین کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق این فضای سازنده در روابط بین‌المللی در سطح منطقه‌ای را از مهم‌ترین فرصت‌های تاریخی دانست که باید از آن بهره‌برداری کرد تا یک راهبرد منطقه‌ای بلندمدت در راستای منافع همه ملت‌های منطقه ساخته شود.

حکیم در ادامه گفت: فراموش نکنیم که عراق بیشترین نقش را در نزدیک کردن دیدگاه‌های متعارض داشت و این نقش ویژه‌ای است که باید همواره آن را حفظ کند. منافع عراق در تحقق ثبات منطقه‌ای و همکاری و هم‌افزایی منطقه‌ای است.

وی بر ضرورت پیش گرفتن سیاست خارجی خردمندانه و حساب‌شده برای استفاده از توان داخلی و بین‌المللی به منظور برقراری شراکت‌های راهبردی میان عراق و کشورهای شورای همکاری و همچنین همسایگان و کشورهای اصلی منطقه تأکید کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پایان گفت: این شراکت‌ها فرصت‌های موفقیت بسیاری برای همه کشورها و ملت‌های منطقه فراهم می‌کنند. وقت آن رسیده که پرونده گذشته را ببندیم و با نگاهی راهبردی به آینده با وحدت و همکاری و هم‌افزایی به رویارویی چالش‌ها رویم.

وی گفت: وحدت، همبستگی، تحمل و مهرورزی این عناصر چهارگانه رفتاری از مهم‌ترین و شاخص‌ترین ارکان انسجام اجتماعی است که در نبود آنها شاهد نفرت و تفرقه و درگیری و نزاع خواهیم بود و نتیجه آن اختلاف میان برادران در میهن واحد است.

حکیم ادامه داد: ما در عراق به‌خوبی این مسئله را درک می‌کنیم و درمی‌یابیم که اختلاف و درگیری میان فرزندان یک میهن چه پیامدهایی دارد و در همه کنش‌های سیاسی خود بر اهمیت این عناصر چهارگانه و نقش آن در تقویت وحدت ملی و پیوندهای اجتماعی تاکید می‌کنیم و این دو به نوبه خود در کشوری مانند عراق که از نژادها و قومیت‌ها و مذاهب و ادیان و مشارب فکری گوناگون تشکیل شده کلید سازندگی و ثبات است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به تصویب بودجه سه ساله عراق آن را متفاوت با بودجه‌های گذشته دانست و عنوان کرد: نیروهای سیاسی عراق برای حمایت از ثبات دولت و امکان پیش رفتن آن در مسیر اصلاحات اقتصادی درباره این بودجه توافق کرده‌اند، به‌خصوص که بخش مهمی از این بودجه به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته که اکثر آنها صرف پروژه‌های راکد و بلاتکلیف می‌شود. این فرصتی بزرگ برای دولت است که باید از آن به بهترین نحو بهره‌برداری کند.

حکیم تاکید کرد که از آنجا که اصلاحات و سازندگی بدون ثبات سیاسی و اقتصادی به دست نمی‌آید، هرگونه کنش سیاسی یا دولت بدون تأمین منافع ملت و تحقق معیشت شایسته آنان ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: امروز که گام‌های بزرگی در مسیر ساخت و تحکیم روند سیاسی کشور برداشته‌ایم و به نظامی رسیده‌ایم که همه مسائل و اولویت‌های جامعه عراق را در نظر می‌گیرد و نظام سیاسی ما با وجود همه لرزه‌های سنگین توانسته استوار بماند و در مسیر تکمی و تقویت نظام دموکراتیک فدرالی گام بردارد که قانون بر آن حاکم است، وقت آن رسیده که سراغ اقدامات اقتصادی رویم و تمرکز سیاسی و اجرایی خود را بر اقدامات بزرگ اصلاحی و تعمیم آنها به همه نهادهای دولت قرار دهیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تصریح کرد که اگر اقدامات فراگیر اقتصادی را آغاز نکنیم و سراغ ایجاد فرصت‌های شغلی و جذب نیروی کار جوان نرویم با یک سونامی اقتصادی و مالی بزرگ مواجه خواهیم بود.

حکیم همچنین افزود که توجه به بخش اقتصادی به معنای بی توجهی به ابعاد فرهنگی و اجتماعی و مبارزه با اندیشه‌های نادرست و رفتارهای انحرافی و پدیده‌های ناشایست خطرناکی چون مواد مخدر و گسترش وحشتناک و پیامدهای فاجعه‌بار آن بر وضعیت اجتماعی و اخلاقی جوانانمان نیست.