بنزین گران شد | افزایش قیمت بنزین | زمان افزایش قیمت بنزین | یارانه بنزین

خبر رسمی سخنگوی رئیسی درباره بنزین | تکلیف بنزین مشخص شد

کد خبر: 1230075

اخبار جدیدی از تغییرات مهم در نحوه واریز یارانه بنزین و قیمت ها به گوش می رسد.

خبر رسمی سخنگوی رئیسی درباره بنزین | تکلیف بنزین مشخص شد

سخنگوی دولت: موضع دولت در دو سال گذشته بارها اعلام شده و هیچ موضع متفاوتی نبوده است وقت آن است شایعه سازی که مستمر در دل مردم دلهره ایجاد کرده اند بگویند هدفشان از بیان این شایعه ها چیست.

امشب؛ واریز یارانه بنزین بحساب مردم

۶۰ لیتر سهمیه بنزین شهریور خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد چهارشنبه (یکم شهریورماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

در ششمین‌ماه سال ۱۴۰۲، میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز می‌شود، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

طرح فعلی سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسائل نقلیه بنزین‌ سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به‌ دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌ شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود./ ایسنا

جواد اوجی وزیر نفت در این خصوص گفت: سهمیه صاحبان خودرو 60 لیتر بنزین 1500 تومانی و 150 لیتر بنزین 3000 هزار تومانی در مجموع 210 لیتر بنزین است و مازاد بر این نیز از کارت سوخت جایگاه استفاده می‌شود؛ کارت سوخت جایگاه بیشتر برای مواقع اضطراری در نظر گرفته شده است.

افزایش 200 تا 1000 لیتری سهمیه بنزین این خودروها از شهریورماه

 «رحمان سادات نجفی» روز سه شنبه اظهار کرد: براساس این طرح که با نام «رویداد تابستانه سلام هموطن کیش» آغاز شده، سه میلیون لیتر بنزین رایگان برای جذب گردشگر زمینی به کیش اختصاص یافته که در صورت استقبال مسافران تا پایان سال جاری ادامه دار خواهد بود.

وی ادامه داد: مسافران زمینی کیش می‌توانند با نصب برنامه «مشعل» به نشانی www.mymashal.ir و در لحظه ورود به کیش علاوه بر دریافت ۲۰۰ لیتر بنزین رایگان، با استقرار در هتل‌ها، خرید از مراکز پذیرایی، بازارها و تفریحات گردشگری، تخفیفات ۲۰ تا ۷۰ درصدی خود را بصورت بنزین رایگان دریافت کنند.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با بیان اینکه بنزین‌های اهدایی امکان انتقال به دیگران را دارد، اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح این،‌ قابلیت تبدیل به وجه نقد بنزین ذخیره شده و انتقال به کارت بانکی معرفی شده است.

وی در ادامه با یادآوری سفر زمینی بیش از ۱۰۰هزار نفر به کیش در نوروز، ۱۴۰۲ افزود: هرچند این روزها خسارت وارده به دلیل کاهش تعداد پروازها در کسب و کارها و صنعت گردشگری کیش انکار ناپذیر است اما تجربه نشان می‌دهد که مسافران زمینی بازدهی مناسب و قابل قبولی در بازگشت رونق جزیره دارند.

«سادات نجفی» با بیان اینکه انتظار می‌رود این طرح خاص، محرکی برای جذب گردشگر در کیش باشد، تصریح کرد:‌ جزئیات این طرح به طور کامل از رسانه ملی و سایر رسانه های جمعی در حال معرفی و اطلاع رسانی است.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش به تلاش بخش خصوصی برای بازگشت رونق به کسب و کارها و صنعت گردشگری کیش اشاره کرد و افزود: هم اکنون هتل‌های کیش بیش از ۷۰ درصد تخفیف به مشتریان خود ارائه می‌دهند و به جرات می‌توان گفت که قیمت یک هتل چهارستاره در جزیره کیش یک چهارم همین هتل در سایر نقاط گردشگری ایران است و با قیمت یک محل اقامتی مهمانپذیر در تهران برابری می‌کند.

منبع: ایرنا

قیمت بنزین اصلاح شد؟ 

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برای حذف کارت های سوخت جایگاه ها بستر کارشناسی و علمی فراهم است اما متاسفانه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در طول چندین سال گذشته در برابر استفاده از تکنولوژی و علم روز مقاومت کرده است.

هادی بیگی نژاد درباره مصوبه مجلس مبنی بر ضرورت استفاده افراد از کارت های سوخت شخصی و جمع آوری کارت های سوخت جایگاه ها، بیان کرد: ماجرای این مصوبه مجلس به این موضوع باز می گردد که رقم بسیار بالایی قاچاق سوخت در کشور داریم. برآورد اولیه این است که بین ۱۰ الی ۲۰ میلیون لیتر روزانه قاچاق بنزین و گازوئیل داشته باشیم. حال راهکار مقابله با این حجم از قاچاق چیست؟ راه مقابله این است که هر کس در هر جایگاهی که از بنزین و گازوئیل استفاده می کند باید مشخص باشد که کیست.

وی در ادامه اظهار کرد: این کار نیز دو راه دارد؛ اول اینکه هر کس در جایگاه از طریق کارت خود سوخت گیری انجام دهد. دوم اتصال کارت بانکی افراد به کارت سوخت است. یعنی فردی که در جایگاه بنزین می زند از طریق کارت بانکی خود هزینه را پرداخت کند و این کارت به شبکه متصل شود و مشخصات فرد معلوم شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: فقط با قاچاق روزانه ۲۰  میلیون لیتر گازوئیل سالیانه حدود ۱۳۷ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می شود. این خسارت را مگر شرکت پالایش و پخش از جیب خود می دهد، این خسارت از جیب ملت پرداخت می شود و سود را صرفا چند نفر خاص می برند. اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفته که نمی تواند کارت های سوخت جایگاه ها را جمع آوری کند قابل قبول نیست.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: هرچه جلوتر آمدیم طبیعتا تکنولوژی رشد مثبتی داشته است. سوال این است که پیشرفت علم و تکنولوژی در طول این ۱۰ سال چه تاثیری بر شرکت پالایش و پخش فرآورده ها داشته است؟ برای چه شرکت پالایش و پخش مقاومت می کند؟

بیگی نژاد افزود: در بحث جایگزینی کارت های بانکی با کارت های سوخت نیز مطالعات انجام و از نظر علمی تایید شده است و مشکلی وجود ندارد و در کیش نیز اجرایی شده است اما برای اینکه نمی خواهند اجرا کنند می گویند در کیش شکست خورد. ممانعت و مقاومت از استفاده علم و تکنولوژی روز در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی مشهود است./ ایسنا

همایون صالحی درباره استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت اظهار داشت: تمام تمهدیدات لازم و زیرساخت‌ها برای جایگزین شدن کارت بانکی به جای کارت سوخت اندیشیده شده و از نظر ما هرچیزی باید تجربه شود اما امیدواریم که آزمایش و خطا نباشد. در هر حال در عرصه عمل مشخص می‌شود که این برنامه دارای چه نقطه ضعف و قوت‌هایی است.

وی افزود: فعلا عرضه سوخت با کارت بانکی از یک جایگاه در تهران و در جایگاه‌هایی که بنزین سوپر دارند، آغاز می‌شود و با سنجیدن تمام جوانب و بررسی نقاط ضعف و قوت به صورت سرتاسری در کل کشور به اجرا خواهد رسید.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران تصریح کرد: در تمام دنیا نیازی نیست که برای سوخت‌گیری هم کارت سوخت و هم کارت بانکی استفاده شود و فقط از کارت بانکی جهت دریافت سوخت استفاده و به این ترتیب در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

وی گفت: فعلا جز جایگاهی که به صورت پایلوت انتخاب شده؛ مردم برای سوخت‌گیری باید کارت شخصی سوخت خود را همراه داشته باشند و دارندگان خودرویی که هنوز کارت نگرفته‌اند و یا به هر دلیلی نیاز به المثنی دارند باید نسبت به دریافت کات خود اقدام کنند، در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شده که بلافاصله بعد از تقاضا کارت صادر شود.

صالحی با بیان اینکه بعد از جوابدهی اجرای آزمایشی طرح استفاده از کارت بانکی کارت‌های سوخت و بخصوص کارت آزاد موجود در جایگاه‌ها به کلی جمع‌آوری خواهد شد، گفت: با اجرای سراسری استفاده از کارت بانکی برای سوخت‌گیری سهمیه‌ها در کارت بانکی شارژ می‌شود.

وی استفاده از کارت بانکی را در صورتی که تمام زیرساخت‌ها فراهم و تمهیدات اندیشیده شود، اقدامی مثبت و مفید و راهکاری در راستای صرفه‌جویی در زمان و هزینه مردم عنوان کرد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران در ادامه با اشاره به میزان مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: اکنون مصرف بالا رفته به طوری که نگرانی وجود دارد که با شروع تعطیلات تابستان و افزایش سفرها روند مصرف به کجا می‌رسد.

وی میزان کنونی مصرف بنزین را روزانه ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر و گاهی به ۱۲۰ میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: این میزان مصرف ناترازی ایجاد می‌کند که باید روش‌هایی تامین و یا واردات صورت گیرد.

صالحی بیان کرد: مسئولین به جای اینکه بابت تامین و صرفه‌جویی در مصرف بنزین به مردم فشار کنند بهتر است سراغ بهبود اوضاع حمل و نقل و تولید خودروهای باکیفیت و مصرف استاندارد جهانی بروند در نتیجه مصرف نیز خودبه‌خود کاهش پیدا می‌کند و لازم نیست مردم در صف‌های طولانی منتظر دریافت بنزین باشند.

وی یادآور شد: اکنون باتوجه به رشد مصرف در برخی نقاط مشکلات و محدودیت داریم، هرچند در کلان‌شهرها شرایط بهتر است اما مردم در برخی شهرها و بخصوص در استان‌های مرزی دچار مشکل هستند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران درباره عرضه بنزین سوپر نیز تاکید کرد: بنزین سوپر موجود است و در برخی جایگاه‌ها عرضه می‌شود، اما در شهرستان‌ها خیلی کم و حتی صفر است. محدودیت ادامه دارد و به حالت نرمال نرسیده است./ایلنا

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای طرح آزمایشی عرضه سوخت از طریق کارت بانکی در یک جایگاه شهر تهران خبر داد و گفت: در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل آزمایشی و صدور مجوزها، در مرحله نخست این طرح، توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی آغاز خواهد شد.

به گزارش وزارت نفت، محمد صادقی در این باره افزود: در مرحله نخست، این طرح در یک جایگاه به‌صورت پایلوت در شهر تهران اجرایی خواهد شد و در صورت آماده بودن بسترها و دریافت مجوزها و انجام مراحل خوداظهاری از سوی افراد، به سمت عرضه بنزین سوپر با کارت مغناطیسی در دیگر جایگاه‌ها خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه عرضه بنزین سوپر فعلاً از طریق کارت آزاد انجام می‌شود، تأکید کرد: در حوزه توزیع سوخت نرخ اول، بستر ارتباطی ما باید آنلاین (برخط) باشد و اگر برخط نباشد، قطعاً استفاده از کارت بانکی چالش‌برانگیز است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای استفاده از کارت بانکی در توزیع سوخت نیاز به اتصال به شبکه شتاب وجود ندارد و افرادی که کارت بانکی دارند، مانند طرح هدفمندی یارانه‌ها یک شماره حساب در دسترس به عنوان کارت سوخت معرفی می‌کنند.

صادقی افزود: سامانه هوشمند سوخت یک شبکه مستقل از سایر سامانه‌ها است که هیچ ارتباطی با پایگاه داده دیگر سامانه‌ها ندارد و فقط از کارت بانکی، برای توزیع سوخت استفاده می‌شود.

وی با اشاره به این که در توزیع سوخت کشور، خودمان را به یک راه‌حل منحصر نکرده‌ایم، گفت: سامانه هوشمند سوخت مزیت آفلاین بودن را دارد که سایر این کارت‌ها این مزیت را ندارند و هیچ‌کدام از اینها به‌طور کامل جایگزین کارت هوشمند سوخت نخواهد شد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور بیان کرد: بسیاری از جایگاه‌های سوخت در نقاط دورافتاده هستند که با توجه به آفلاین بودن سامانه هوشمند سوخت امکان توزیع سوخت در صورت قطعی هم وجود دارد، اما با توجه به آنلاین بودین شبکه بانکی، در صورت قطعی، در عمل جایگاه‌ غیر عملیاتی می‌شود و به همین دلیل فعلاً تنها توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی در دستور قرار گرفته است.

صادقی امکان کپی‌برداری از کارت‌های بانکی را از دیگر موانع این طرح اعلام کرد و افزود: این در حالی است که کارت هوشمند سوخت به هیچ‌وجه امکان‌ کپی‌برداری ندارد. در این زمینه‌ هم باید رایزنی‌هایی انجام شود تا راه‌حل‌های اساسی برای این موضوع پیدا کنیم، اما همه این موانع، باعث نشده است به این سمت حرکت نکنیم و توزیع سوخت از طریق کارت بانکی یکی از طرح‌های اولویت‌داری است که در حال پیگیری و پیاده‌سازی آن هستیم.

وی درباره روند پیشرفت این پروژه گفت: کدنویسی این طرح در حال اتمام است و در حال رفع چالش‌های طرح و هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها هستیم.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور تأکید کرد: با توجه به موانع تأمین تراشه‌های کارت بانکی، این طرح نقش مهمی در کاهش هزینه‌های ارزی و رفع محدودیت‌های این حوزه خواهد داشت. هر تراشه بسته به نوع آن حدود یک دلار قیمت دارد که هزینه حمل و ثبت‌نام، صدور دوباره و توزیع آن نیز وجود دارد که با استفاده از کارت بانکی، در تمامی این هزینه‌ها و زمان صرف‌شده برای تولید و توزیع کارت سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

صادقی با اشاره به اینکه شرکت پژوهش و توسعه ناجی هزینه ثبت‌نام و شرکت پست، هزینه توزیع آن را به‌عهده دارند، گفت: هزینه تعمیر و نگهداشت، پالایش داده‌ها و شخصی‌سازی کارت‌ها نیز از دیگر هزینه‌های جانبی صدور کارت سوخت است که مجموع همه این موارد از بهای دریافتی بابت ثبت‌نام کارت سوخت بیشتر است./ ایلنا

تلفیق کارت سوخت با کارت بانکی برای مصرف بنزین ایده جدیدی است که امروز برای آن تصمیم‌گیری می‌شود. اما آیا این ایده می‌تواند به مدیریت مصرف سوخت کمک کند؟

گرچه قرار بود کارت سوخت نقش مدیریت مصرف بنزین را در کشور ایفا کند، اما پس از گذشت حدود هشت سال از بازگشت این کارت‌ها به جایگاه‌های سوخت، آن‌ها دیگر نقشی به جز نشان دادن یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقی‌مانده) روی نازل‌ها ندارند و نمی‌توان همچنان روی ادامه سیستم گذشته تاکید داشت.

حال گویا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای بهبود این شرایط در نظر دارد کارت سوخت را با کارت‌های بانکی تلفیق و ادغام کند. ایده‌ای که مخالفان و موافقان مختص خود را دارد و احتمالاً تا فردا نتیجه آن مشخص شود.

چرا قرار است کارت سوخت جمع شود؟

اکنون دولت دلایل زیادی برای جمع‌آوری کارت سوخت از دست مصرف‌کنندگان دارد. ازجمله آنکه سامانه هوشمند سوخت عمر زیادی دارد و  در بخش سخت‌افزاری هم به درجه استهلاک رسیده است و مردم دائم با خرابی تجهیزات دست به گریبان هستند.

از سوی دیگر، در چند وقت اخیر در بیشتر جایگاه‌ها در بهترین حالت یک کارت سوخت بیشتر توزیع نمی‌شود و به‌ویژه افرادی که کارت سوخت شخصی ندارند، برای تأمین سوخت مورد نیاز خود دچار مشکل شده‌اند و این امر یکی از دلایل تشکیل صف‌های طویل است.

آنچه از شواهد پیداست و می‌توان به دلایل دولت برای این تصمیم به آن اکتفا کرد این است که در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا حتی جدید صادر شده  و هر کدام از آنها هزینه‌ای حداقل 100 هزار تومانی برای مردم داشته است؛ با این روند نه‌تنها مردم ناراضی می‌شوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر می‌کند یا واردات تراشه انجام می‌دهد هم متضر می‌شود.

 در همین باب محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت، درباره طرح جایگزینی کارت‌های بانکی گفت: برای پیاده‌سازی این طرح تا یک ماه دیگر یک جایگاه به صورت آزمایشی داریم که در همان تهران انجام می‌شود. یعنی کارهای مقدماتی‌ و برنامه‌نویسی‌هایش انجام شده و حال مستلزم این است که به سایر دستگاه‌ها مانند پلیس راهور یا شرکت مخابرات همکاری کنند.

واریز یارانه بنزین به حساب بانکی

اسدالله قلیزاده درباره استفاده از کارت بانکی به جای کارت‌های سوخت فعلی اظهار داشت: تجربه سالیان قبل و تکنولوژی‌های نوین اثبات می‌کند که مدیریت سهمیه سوخت با استفاده از کارت بانکی دارندگان خودرو به صرفه‌تر، راحت‌تر و منطقی‌تر از روش استفاده از کارت سوخت است و با حذف کارت سوخت می‌توان‌کارت بانکی را جایگزین کرد.

سامانه هوشمند سوخت مستهلک شده است

وی گفت: سامانه هوشمند سوخت عمر زیادی دارد و خصوصا در بخش سخت‌افزاری به درجه استهلاک رسیده است و مردم مشاهده می‌کنند که خرابی تجهیزات مشهود است و وضعیت فعلی موجب نارضایتی مردم و مالکان جایگاه‌هاست و صف‌های انتظار در پمپ بنزین‌ها را افزایش داده است.

نیازی نداریم برای یارانه سوخت از کارت جداگانه‌ای استفاده کنیم

رئیس صنف جایگاهداران کشور ادامه داد: هم‌اکنون کارت سوخت و سامانه هوشمند کاری به جز تخصیص یارانه سوخت به صورت لیتراژی انجام نمی‌دهد و اصولا نیازی نداریم که برای تخصیص یارانه سوخت از کارت جداگانه‌ای استفاده کنیم بلکه کارت بانکی نه تنها می‌تواند همان سهمیه را به صورت ریالی مدیریت کند بلکه امکان رصد سوختگیری‌ها هم وجود دارد، در این حالت مطمئن هم هستیم که یارانه سوخت منحرف نمی‌شود و امکان سواستفاده ها نیز کاهش می‌یابد.

مدیریت سهمیه فقط با کارت بانکی انجام شود

به گفته وی؛ تلفیق کارت بانکی و کارت سوخت کار صحیحی نیست و باید با حذف کارت سوخت، مدیریت سهمیه فقط با کارت بانکی انجام شود و اگر قرار باشد سامانه هوشمند سوخت همچنان وجود داشته باشد و اطلاعات خودروها و کارت‌های بانکی به آن اضافه شود کار پیچیده‌تر و هزینه‌ها افزایش می‌یابد و بحث‌های امنیت داده به وجود می‌آید، بنابراین سامانه سوخت می‌تواند حتی بدون کارت سوخت میزان لیتراژ سوختگیری شده را پایش کند و یارانه سوخت از طریق کارت‌های بانکی در کارت‌خوان‌های بانکی موقع تسویه حساب کارایی داشته باشد و این دو مقوله باید مجزا از هم باشد.

نباید کار پیچیده شود

قلیزاده با اشاره به برخی پیچیده‌سازی‌ها خاطرنشان کرد: سنگ بزرگ علامت نزدن است و نباید کار پیچیده شود بلکه بایستی سهمیه در بستر بانکی انجام شود و لیتراژ سوختگیری در همان سامانه ثبت شود. در این حالت قیمت سوخت تک نرخ است ولی هر فرد صاحب خودرو مابه التفاوت قیمت سهمیه با آزاد را در کارت بانکی خود دارد. مشابه این روش هم اکنون برای تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود و زیرساخت موجود در جایگاه‌ها نیز می‌تواند پاسخگو باشد و فرد می‌تواند از همه کارت‌های بانکی خود برای این منظور استفاده کند.

باید سریعا به سوی حذف کارت سوخت برویم

وی تاکید کرد؛ اینکه مقرر است به صورت پایلوت این طرح اجرا شود فعلا در حد شنیده‌هاست و باید تا پایان ماه صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد، آنچه مسلم است مردم در سال صدها میلیارد تومان برای دریافت کارت سوخت هزینه می‌کنند و تجهیزات سامانه سوخت بسیار مستهلک است، ما باید سریعا به سوی حذف کارت سوخت و جایگزینی کارت بانکی برویم به شرطی که تلفیقی بین سامانه سوخت و کارت بانکی اتفاق نیفتد و هر کدام جداگانه کار خود را انجام دهند. البته در سابقه موضوع انحصارطلبی یک بانک و شرکت پرداخت وجود دارد که مشکل‌ساز است و لازم است سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور در این مورد تحقیقات داشته باشند و وارد موضوع شوند.

۴

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها