معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی از اجرای مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیکی از امروز (٣١ تیرماه) خبر داد.

فوری | آغاز مرحله جدید اجرای کالابرگ | مبلغ کالابرگ الکترونیکی از امروز دو برابر شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علیرضا عسگریان اظهار داشت: از امروز با اجرای مرحله جدید از طرح کالابرگ، خانوارهایی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴٠٠ هزار تومانی دریافت می‌کنند، در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، معادل ۵۰ درصد افزایش اعتبار بر اساس میزان تورم کالاهای اساسی دریافت می‌کنند.

وی افزود: خانوارهای سه دهک اول که ۲۹ میلیون نفر را هستند، در این طرح نیاز است تا از ۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده از جمله شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله در طرح کالابرگ الکترونیکی خرید کنند و مشمول این سیاست حمایتی برای جبران افزایش قیمت‌ها شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: قیمت این کالاها بر اساس قیمت سال ١۴٠١ است و در مرحله جدید این طرح، تورم ایجاد شده توسط کالابرگ الکترونیکی جبران می‌شود، یعنی شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار بر اساس میزان تورم کالاهای اساسی است.

عسگریان از فعالیت ۹۰ هزار فروشگاه در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داد و گفت: خانوارها با نصب اپلیکیشن «شما» شبکه ملی اعتبار به آدرس https://shoma.sfara.ir می‌توانند به فروشگاه‌های نزدیک در اطراف محل زندگی‌شان مراجعه کرده و خریدهای خود را انجام دهند.

وی عنوان کرد: همه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند با شماره‌گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند.

معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از اجرای این طرح افزایش اعتبار یارانه‌ای را حمایت دولت از خانوارهای کم‌درآمد اعلام کرد و گفت: با این طرح، دولت افزایش قیمت‌ها را پوشش می‌دهد و در صورتی که آن ١١ قلم کالاها افزایش قیمت داشته باشد، دولت آن جبران و از محل طرح یارانه کالابرگ پرداخت می‌کند.

عسگریان تاکید کرد: در ماه‌های آینده دهک‌های دیگر هم مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی خواهند شد./ مشرق

شیوه‌های جدید مهار تورم با استفاده از طرح کالابرگ الکترونیک

 مهدی اسلام‌خواه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ضمن بیان این خبر گفت: از ابتدای روز ۳۱ تیرماه و با اجرای مرحله جدید طرح ملی کالابرگ، در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه ۴۰۰ هزارتومانی معادل ۵۰ درصد، افزایش اعتبار برای خانوارها اعمال می‌شود.

وی با اشاره به جبران تورم در 11 قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ تصریح کرد: در این مرحله میزان اختلاف تورّمی کالاهای اساسی از سال ۱۴۰۱ بدون سقف ۸۰ هزار تومان برای مردم شارژ می‌شود.
اسلام‌خواه افزود: جلوگیری از افزایش تورّم از برنامه‌های اصلی دولت است و در ماه‌های آتی دهک‌های دیگر هم مشمول این طرح خواهند شد.

گفتنی است که؛ همه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند با نصب برنامه شبکه ملّی اعتبار «شما» و یا شماره‌گیری#۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند./برنا

تغییر شروط افزایش اعتبار «کالابرگ الکترونیک»

طرح «کالابرگ الکترونیک» در گام‌های نخست سه دهک پایین درآمدی را تحت پوشش قرار داد و مبلغ یارانه آنها را ۲۰ درصد افزایش داد اما به شرطها و شروطها؛ و آن نیز خرید «۷۰ درصد» از اعتبار یارانه‌شان از میان۱۱ قلم کالا بود، این درحالیست که وزارت رفاه، شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار کالابرگ را از ۷۰ به «۵۰ درصد خرید کالاهای اعلامی»، کاهش داده و گفته که در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان (معادل ۵۰ درصد یارانه ۴۰۰ هزارتومانی)، افزایش اعتبار «بدون سقف» و براساس میزان «تورم» اعمال می‌شود.

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» برای افزایش رفاه و آسایش مردم در دستور کار قرار گرفت؛ به گونه‌ای که خانوارهای مشمول سه دهک اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم نیز مبلغ ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت کردند.

هرچند که در ابتدا قرار بود پرداخت یارانه نقدی به مدت دو ماه اجرا شود و سپس در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود و مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند، اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها، طرح توزیع کالابرگ در گام نخست در چند شهرستان آزمایش شد و در نهایت از ۱۳ خردادماه امسال مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک در راستای تامین سبد غذایی خانوارها به صورت سراسری به مرحله اجرا درآمد.

در مرحله اول اجرای این طرح، یارانه اعتباری دهک یک تا سه، ۲۰ درصد افزایش یافت، به گونه‌ای که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیک گفت: دولت در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار داده و قرار است در گام نخست میزان یارانه یارانه بگیران در سه دهک اول به شرط خرید ۷۰ درصد کالا، ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

طبق اظهارات وزیر رفاه قرار شد در گام نخست مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی از ۱۳ خرداد ماه برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اجرا شود و سپس به شکل تدریجی و دهک به دهک‌ پیش رفته و برای سایر دهک‌های تصمیمات دیگری اتخاذ شود.

مرتضوی اجرای اثربخش این طرح را نیازمند همراهی و هماهنگی گسترده در تمامی استان‌های کشور دانست و افزود: به دنبال تأکیدات ریاست جمهوری و به منظور تأمین سبد تغذیه خانوارهای کم‌درآمد، تأمین منابع مالی افزایش ٢٠ درصدی اعتبار یارانه کالابرگ در دستور کار دولت قرار گرفته است که اجرای سراسری و فراگیر طرح کالابرگ الکترونیکی به مهار تورم و ثبات بازار کمک می‌کند.

به دنبال این اظهارات اواسط خردادماه بود که وزارت رفاه طی اطلاعیه‌ای در سیزدهم خرداد ماه اعلام کرد که مرحله جدید طرح ملّی کالابرگ الکترونیک در خصوص خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به اجرا در می‌آید و یارانه اعتباری خانوارهای مذکور ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که ۸۰ هزار تومان می‌شود و شرط استفاده از این مبلغ خرید تا سقف ۷۰ درصد مبلغ یارانه است که معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر می‌شود. در این طرح کارت جدیدی صادر نمی‌شود و تمام کارت‌های بانکی به ‌نام سرپرست خانوار قابل استفاده است./ جمهوریت