زاهدان دیروز دوباره با یک حمله تروریستی مواجه شد که در بستر ناامنی‌های پاییز سال گذشته رخ داد و برای چندمین بار در یک‌سال اخیر چهره زاهدان رنگ ضدامنیتی به خود گرفت. این بار حمله تروریستی در محور خاش ـــ تفتان بوده که منجر به ترور و شهادت چهار نفر از کارکنان پلیس شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه جام جم نوشت: به نظر می‌رسد سرویس‌های اطلاعاتی با عبور زاهدان از جمعه‌های التهاب‌آفرین تغییر رویکرد و رادیکال کردن فضای این استان و مشخصا حملات مسلحانه را سوژه اصلی قرار داده‌اند. 
در همین زمینه مرکز اطلاع‌رسانی پلیس سیستان و بلوچستان اعلام کرد که  در پی حمله تروریستی به واحد گشتی پلیس راه در محور خاش ـــ تفتان، چهار نفر از ماموران پلیس راه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. دادستان مرکز استان استان سیستان و بلوچستان گفت: در  حادثه تروریستی محور خاش ـــ تفتان  مهدی ا...‌پور، رضا اسماعیلی، محمدرضا شیخی و حسن وحیدی از نیرو‌های کادر پلیس‌راه به شهادت رسیدند. 
دستور قضایی برای دستگیری عوامل این حادثه صادر شده است. البته همزمان با این اتفاق اعضای یک تیم چهار نفره تروریستی در جنوب شرق هم که قصد انجام اقدامات تروریستی در داخل کشور را داشتند، در اقدامی مشترک با هوشیاری پاسداران و سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند. 
قبل از این در ۱۷تیر هم حمله مسلحانه به کلانتری۱۶ زاهدان رخ داد و یک تیم تروریستی چهار نفره که قصد ورود به کلانتری ۱۶زاهدان را داشت، با مقاومت جانانه کارکنان انتظامی مواجه و پس از هلاکت تمام تروریست‌ها، اقدام کور تروریستی آنها ناکام ماند.این وقایع ضد امنیتی، امتداد آتش همان فتنه‌ای است که برخی در پاییز ۱۴۰۱ روشن کرده بودند؛ شبهه‌افکنی، ملتهب‌کردن فضا و روانه‌سازی افرادی مسلح به‌سمت کلانتری زاهدان و نیروهای پلیس که فرجامی جز ریخته‌شدن خون‌شان نداشت و حالا به نحو دیگری این سناریو تکرار شده است.  
سرازیر شدن چند تروریست مسلح به نیروهای کادری پلیس، به شهادت‌رساندن چهار مامور، تیراندازی و برخورداری از حاشیه امن تکرار همان سناریوهای ناامن سازی زاهدان است که از سال ۱۴۰۱ در این استان کلید خورد. هر چند واقعه ۱۷تیر و روز گذشته تفاوت‌هایی با حادثه ۸مهر زاهدان دارد اما ریشه‌هایش مشترک و مربوط به غبارآلود کردن فضا توسط عده‌ای است که می‌خواهند بذر تفرقه و شکاف را بین شیعه و سنی بکارند.
اما حالا با فروکش کردن اغتشاشات هفتگی،  سرویس‌های جاسوسی به این نتیجه رسیدند که سیستان و بلوچستان کشش لازم را برای ملتهب کردن فضا از دست داده و از این رو فاز خود را تغییر داده و به سمت ترورهای مسلحانه روی آورده‌اند؛ بنابراین طبیعی است باید همه این استان پرحاشیه در محکومیت ترورها متحد باشند. بدون شک مطالبه مردمی و طایفه‌ها در این زمینه بسیار مهم است. دعوت به وحدت و آگاهی از نقشه شوم سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه می‌تواند نگاه درستی به وضعیت موجود ایجاد کند.