آمریکا و معمایی به نام ترامپ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه اعتماد نوشت: دونالد ترامپ رییس‌جمهوری سابق امریکا روز پنجشنبه برای سومین‌بار در سال جاری به دادگاه رفت و در مقابل اتهام جدیدش مبنی بر تلاش برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا از خود دفاع کرد. طبق کیفرخواست جدیدی که جک اسمیت بازپرس ویژه برای وی صادر کرده، ترامپ به اتهاماتی ازجمله فریب، توطئه جهت جلوگیری از روند رسیدگی به پرونده، ماجرای حمله به کنگره امریکا و نیز مانع‌تراشی در جهت تحقیقات رسمی متهم شده است. طبق گزارشی که روزنامه گاردین منتشر کرده، محاکمه ترامپ، ۲ روز پس از آن برگزار شد که بازپرس ویژه او را به توطئه برای باقی ماندن در قدرت و عدم پذیرش نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ متهم کرده بود. در همین راستا، جلسه بعدی دادگاه ترامپ قرار است روز ۲۸ مرداد برگزار شود؛ امری که قرار شده تا آن روز ترامپ به شرطی آزاد باشد که از بحث کردن با شهود برای پرونده جدیدش خودداری کند.

در چنین شرایطی رییس‌جمهوری سابق امریکا، اتهامات جدید خود را نپذیرفته و ضمن اعلام بی‌گناهی تاکید کرده که چنین اقداماتی آزار و اذیت سیاسی است؛ زیرا او همچنان پیشتاز انتخابات مقدماتی برای ریاست‌جمهوری سال آینده است و طبق نظرسنجی‌های جدید منتشر شده با فاصله زیادی از رقیب اصلی جمهوری‌خواه خود یعنی ران دسانتیس فرماندار فلوریدا جلوتر است.

او پس از دادگاه به خبرنگاران اعلام کرده که چنین روزی برای امریکایی‌ها غم‌انگیز است. وی همچنین کیفرخواست ۴۵ صفحه‌ای خود را زیر سوال برده و مدعی شده که نباید اجازه داد چنین روندی در ایالات‌متحده امریکا به یک روال تبدیل شود. گفتنی است در این کیفرخواست جدید تصریح شده که ترامپ با وجود شکست در انتخابات، مصمم بوده نه تنها باز هم در قدرت باقی بماند، بلکه طبق ادعا‌هایی کذب به دنبال مخدوش کردن نتایج انتخابات بوده است. مساله مهم درخصوص پرونده جدید ترامپ این است که ممکن است، پرونده فعلی وی تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قضایی امریکا تبدیل شود، چراکه او علاوه بر این پرونده در مورد پرداخت پول به یک هنرپیشه فیلم‌های غیراخلاقی و نیز نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی شده محرمانه در ویلای شخصی خود نیز درمعرض اتهاماتی جدی قرار دارد.

تلاش برای معکوس کردن روند قضایی

در چنین شرایطی تیم حقوقی ترامپ تلاش دارد تا روند محاکمات او در فلوریدا و نیویورک را به تعویق بیندازد؛ چراکه آن‌ها مدعی هستند چنین پرونده‌هایی نباید تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ در جریان باشد. در واقع ترامپ و طرفداران او مدعی هستند که چنین پرونده‌هایی ازسوی دموکرات‌ها جهت خارج کردن وی از دور انتخابات ریاست‌جمهوری به جریان افتاده است؛ به همین دلیل است که او خواستار انتقال پرونده‌اش به جایی غیر از واشنگتن یعنی ویرجینیای غربی شده و تاکید دارد: یک محاکمه عادلانه در واشنگتن غیرممکن است. علاوه بر این، او در جریان دادگاه تمامی اتهامات وارد شده توسط اسمیت را رد کرده و به صراحت می‌گوید که بی‌گناه است. همچنین ترامپ در یک ژست سیاسی تمامی اتهامات را مرتبط با موضوع انتخابات دانسته و سعی دارد به طرفداران خود این‌گونه القا کند که محاکمات صورت گرفته به این منظور است که او را از روند انتخابات ۲۰۲۴ کنار بگذارند.

در این رابطه کارشناسان معتقدند که اهمیت پرونده ترامپ در آن است که وی برای نخستین بار به عنوان یک ریاست‌جمهوری سابق این‌چنین در معرض محاکمه و اتهام قرار گرفته است. ازسوی دیگر شواهد نشان می‌دهد که محکومیت و محاکمه او تاثیر چندانی بر رای طرفدارانش نداشته؛ زیرا آن‌ها چنین اتهاماتی را یک توطئه ازسوی جریان رقیب ارزیابی کرده و حتی برآورد‌ها حاکی از آن است که از زمان مطرح شدن اتهامات جزایی به ترامپ، او توانسته مبالغ قابل‌توجهی را برای کمپین‌های انتخاباتی خود جمع‌آوری کند. ازسوی دیگر همزمان با اینکه نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که ترامپ در مقابل رقیب جمهوری‌خواه خود ران دسانتیس ۵۷ به ۱۷ درصد پیشتاز بوده، برخی کارشناسان حقوقی معتقدند که حتی در صورت زندانی شدن ترامپ، طبق قانون اساسی امریکا نمی‌توان وی را برای شرکت در انتخابات ردصلاحیت کرد.

دوگانه بی‌سابقه در امریکا

از این رو در نظام سیاسی امریکا یک دوگانه عجیب و بی‌سابقه ایجاد شده است؛ زیرا علاوه بر اینکه جمهوری‌خواهان توان کنار زدن او را در انتخابات مقدماتی حزبی ندارند، از سوی مقابل دموکرات‌ها نیز با چالش‌های اساسی به خاطر برخی مشکلات با بایدن مواجه بوده و به نظر می‌رسد که در صورت عدم موفقیت برای کنار زدن ترامپ، شکست او در انتخابات نهایی سال ۲۰۲۴ بسیار دشوارتر از قبل باشد.

بنابراین برخی ناظران معتقدند که اکنون ترامپ تبدیل به یک معمای بزرگ برای امریکا شده؛ زیرا نه تنها جریان او تبدیل به یک واقعیت در ساختار سیاسی ایالات‌متحده شده، بلکه به واسطه معادلات و تحولات پیچیده‌ای که رقم می‌خورد، کنار زدن او نیز به این سادگی‌ها ممکن نخواهد بود؛ امری که به نظر می‌رسد رفته‌رفته و با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری پرچالش‌تر از قبل رقم خورده و هزینه‌های بسیار بیشتری را از لحاظ سیاسی، اجتماعی و حتی امنیتی به ایالات‌متحده امریکا تحمیل کند.

به همین خاطر است که می‌توان دلیل انتخاب خانم تانیا چوتکان به عنوان یکی از سختگیرترین قضات مربوط به پرونده حمله به کنگره را برای محاکمه ترامپ رمزگشایی کرد. او که نزدیک به دموکرات‌هاست، پیش از این احکامی برای متهمان حمله به کنگره صادر کرده که هیچ یک از قضات امریکایی به این شدت علیه آن‌ها حکم صادر نکرده‌اند. او همچنین شعار اصلی‌اش این است که زندان می‌تواند یک عامل بازدارنده مهم در برابر یک شورش دیگر باشد، از این رو جدی‌ترین اتهام ترامپ همین بحث حمله به کنگره و تلاش برای نادیده گرفتن نتایج انتخابات است که می‌تواند یک دردسر جدی برای او در عین حال یک چالش اساسی برای رقبایش محسوب شود.

با این حال مجله اکونومیست در گزارش جدید خود آورده است: به نظر می‌رسد اتهامات جدید از نظر سیاسی به نفع ترامپ باشد، زیرا او سعی می‌کند از این شرایط برای جلب کمک‌های مالی بیشتر استفاده کرده و هم‌حزبی‌های خود را متقاعد کند که نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات بعدی باشد. همچنین برگ برنده دیگر او و تیم حقوقی‌اش این است که طبق قانون، دادگاه نمی‌تواند یک رییس‌جمهوری را تحت تعقیب قرار دهد؛ لذا از آنجایی که ترامپ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ رییس‌جمهور بوده و حمله به کنگره در ۶ ژانویه صورت گرفته، آن‌ها می‌توانند پرونده جدید و مهم علیه ترامپ را از جریان خارج کنند.