قیمت انواع گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

قیمت جدید گوشت اعلام شد | قیمت گوشت قرمز کیلویی چند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت انواع گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

قیمت واحد کیلوگرم (تومان)

راسته با استخوان گوسفندی

۳۴۰,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۴۲۰,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۳۷۵,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۳۸۰,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۲۹۰,۰۰۰

گردن گوسفندی

۲۹۰,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۹۵,۰۰۰

گردن گوساله

۱۹۰,۰۰۰

قلم گوساله

۱۲۵,۰۰۰

سردست گوسفندی

۳۹۰,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۳۸۰.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۲۸۰.۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۳۶۵.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۳۹۰,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۴۱۵,۰۰۰

صدردادرس با بیان اینکه مشکلی در تامین گوشت مورد نیاز نداریم، گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه، قیمت تمام شده تولید افزایش یافت به طوریکه در حد توان اقتصادی مردم نبود، بنابراین لاید راهکارهایی برای حل مشکل اقتصادی مردم بکارگرفته شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک واردات گوشت را از راهکارهای موقت تنظیم بازار اعلام کرد و گفت: در شرایط کنونی واردات تنها برنامه است که با این روش تولید و امنیت پایدار غذایی را از دست خواهیم داد. از این رو دولت نباید تنها متکی به واردات باشد.

او ادامه داد: دولت باید زیرساخت های لازم برای تولید در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ایجاد کند تا افزایش بهره وری تولید در کنار توان اقتصادی مردم اتفاق بیفتد.

صدردادرس با تاکید بر ضرورت تقویت توان اقتصادی دامدار گفت: سیاست های حمایتی همچون دامدار کارت، تخصیص تسهیلات به دامداران، توزیع نهاده مدت دار و اجرای مصوبه تاخیر معوقات دامداران به رفع بحران کنونی کمک می کند. هرچند بانک ها در برابر اجرای مصوبات مقاومت می کنند.

بنابر اعلام مرکز آمار مقایسه عملکرد کشتارگاه های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده کاهش ۱۲ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی کشور است که این امر به عواملی همچون کاهش سرانه مصرف و قاچاق دام بستگی دارد.

آقای مجتبی عالی،  مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه امکان خودکفایی گوشت در داخل وجود دارد، گفت: با توجه به جمعیت دامی کشور علاوه بر توانایی خودکفایی تامین نیاز داخل و بی نیازی از واردات، امکان صادرات گوشت هم به بازارهای هدف وجود دارد.

به گفته او، با توجه به اصلاح نظام یارانه و افزایش ۵ تا ۶ برابری نقدینگی مورد نیاز دامداران انتظار می رود که حمایت های لازم صورت گیرد تا پایداری تولید در معرض خطر نیفتد.

عالی ادامه داد: گرچه قرار بود حمایت هایی تحت عنوان دامدار کارت صورت گیرد، اما متاسفانه پرداخت این تسهیلات تمدید نشد که در نهایت دامداران به سبب کمبود نقدینگی مجبور به کشتار دام شدند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: اگر نهاده دامی مورد نیاز دامداران تامین می شد، آنها به علت کمبود نقدینگی مجبور به کشتار با وزن پایین نبودند. درحالیکه با پرداخت دامدار کارت و تامین نهاده دامی، امکان صادرات هم وجود دارد.

آقای منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: اکنون واردات گوشت رقیب تولید داخل است که با این وجود شرایط تولید برای تولیدکننده سخت است.

به گفته او، علی رغم افزایش هزینه های تولید، حمایت از دامدار در حد شعار است که متاسفانه دامداران ما خروجی خوبی نسبت به تولید ندارند.

پوریان ادامه داد: با توجه به خشکسالی و گرانی نهاده دامی، حمایت همه جانبه از امر تولید ضروری است، درحالیکه به رغم ممنوعیت صادرات، واردات گسترده در حال انجام است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به آنکه مسئولان اذعان می کنند که صادرات دام منجر به بالارفتن قیمت و هزینه های تولید می شود، بنابراین امیدی به صادرات نیست که با این وجود جای این سوال مطرح است که با توجه به ممنوعیت صادرات و واردات گوشت، علت بالا بودن قیمت چیست؟

به گفته او، با توجه به جمعیت بالای ۱۰۰ میلیونی دام، محدودیتی در تولید گوشت کشور نداریم.

پوریان با بیان اینکه دامداران بعد از جراحی اقتصادی بزرگترین ضربه را متحمل شدند، گفت: با توجه به هزینه های سرسام آور تولید، طرح های حمایتی از دامداران باید ایجاد شود تا علاوه بر تامین نیاز داخل، امکان صادرات وجود دارد.

او نیاز سالانه گوشت قرمز را یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: بنابر جمعیت دامی کشور، پتانسیل تولید یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن گوشت در کشور وجود دارد.

علی رغم آنکه بعداز اصلاح نظام یارانه قرار بود حمایت هایی در قالب توزیع نهاده دامی مدت دار، دامدار کارت و صادرات دام مازاد از دامداران صورت گیرد، اما متاسفانه نه تنها توجه چندانی به این صنعت نشد، بلکه با واردات بی رویه چالش هایی برای تولید داخل ایجاد شده است که حال انتظار دامداران از مسئولان آن است که با حمایت همه جانبه از خروج ارز جلوگیری کنند.