غلامرضا نوری قزلجه گفت: از فعالان دستگاه دیپلماسی درخواست‌مان این است که پیگیر موضوع جدی رفع تحریم‌ها و احیای برجام باشند و آن را به طور جدی دنبال کنند تا کارها اساسی حل شود. خیلی ذوق زده نشویم یک وقت آدرس غلط ندهیم که خیلی کار شاق و مهمی اتفاق افتاده است.

نماینده مجلس: نباید آزادسازی پول‌های بلوکه شده را جایگزین احیای برجام بدانیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

غلامرضا نوری قزلجه گفت: از فعالان دستگاه دیپلماسی درخواست‌مان این است که پیگیر موضوع جدی رفع تحریم‌ها و احیای برجام باشند و آن را به طور جدی دنبال کنند تا کارها اساسی حل شود. خیلی ذوق زده نشویم یک وقت آدرس غلط ندهیم که خیلی کار شاق و مهمی اتفاق افتاده است.

غلامرضا نوری قزلجه درباره آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران از سوی کره جنوبی گفت: در این فضای هیچ و هیچستان این اقدام فی‌ نفسه کار خوبی بود و خسته نباشید می‌گویم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد کیفیت کار باید گفت، بعد از حدود ۲ سال مذاکره و در ازای آزادی تعدادی زندانی دو تابیعتی  آن ۷ میلیارد پولی که از چند سال قبل در کره جنوبی بلوکه شده بود، بدون آنکه سودی به آن تعلق بگیرد و حداقل بتواند ارزش خود را حفظ کند، آزاد شد.

وی یادآور شد: این پول در کره جنوبی معطل ماند و به دلیل تفاوت ارزش پول ملی هم تقریبا از این ۷ میلیارد حدود یک میلیاردش از دست می‌رود و حدود ۶ میلیارد از این مبلغ می‌خواهد آزاد شود و بازهم می‌گویم در فضایی که هیچ بود این حداقل یک عددی است و خسته نباشید می‌گویم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاهی واکنش‌ها را که انسان مشاهده می‌کند تعجب می‌کند، تیترها و عکس‌های بعضی از روزنامه‌ها را می‌دیدم، تعجب می‌کنم که زده بودند بدون برجام و با عزت یا زده بودند نیازی به برجام نیست و این قبیل حرف‌ها. از این خبرها نیست، باید ببینیم اصلا اتفاقی افتاده است؟ چه به دست آوردیم؟ چه باید به دست می‌آوردیم و الان چه چیزی به دست آورده‌ایم. این‌ها را باید ببینیم که یک وقت آدرس غلط به جامعه ندهیم.

وی تاکید کرد: نباید این را اقدامی جایگزین مذاکرات احیای برجام بدانیم و اینطور تلقی شود که نیازی به برجام نیست. نخیر به طور کلی نه تحریمی رد شده و نه انتقال پولی مجاز شده و نه در زمینه هسته‌ای گشایش جدیدی شده است و نه توانسته‌ایم امتیازی بگیریم، در این حوزه‌ها خبری نیست یک اقدام موردی است که اصولا نباید پول ما آنجا گیر می‌کرد حالا پول ما آنجا رفت و گیر کرد سود که ندادند به مرور زمان نرخ تبدیل پول یک بخشی از آن را از بین برده است و بخشی از آن توسط یک کشور واسطه به دست ما می‌رسد که بخشی از این‌ها هم ظاهرا قبلا هزینه شده است‌.

نوری بیان کرد: باز هم می‌گویم این اقدام فی‌نفسه کار خوبی است و دست‌شان هم درد نکند، از فعالان دستگاه دیپلماسی درخواست‌مان این است که پیگیر موضوع جدی رفع تحریم‌ها و احیای برجام باشند و آن را به طور جدی دنبال کنند تا کارها اساسی حل شود. یعنی تحریم‌ها برداشته شود، انتقال پول ما در سطح بین‌المللی در همه کشورها مجاز شود، تحریم‌های نفتی برداشته شود تا ما هم بتوانیم به قیمت نفت‌مان را در هر بازاری دوست داریم بفروشیم و پولش هم به راحتی برگردد. باید پیگیر این‌ها باشیم و  خیلی ذوق زده نشویم یک وقت آدرس غلط ندهیم که خیلی کار شاق و مهمی اتفاق افتاده است، در این حدی که کار انجام شده تشکر می‌کنیم و توصیه می‌کنیم بحث مذاکرات احیای برجام به طور جدی همچنان دنبال شود.

وی درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره آزادی زندانیان و پول‌های بلوکه شده کشورمان و اینکه آیا نمی‌توان در سایر موارد هم مذاکرات را به این شکل ادامه داد، اظهار داشت: معتقدم مذاکره باید مستقیم هم باشد و کارها با سرعت بیشتر پیش برود و بدون نیاز به واسطه‌ها باید مذاکرات مستقیم را ادامه داد تا به نتایج مطلوب‌تری برسیم.