وزیر دفاع گفت:‌ ما هم در حوزه‌های ساخت و پرتاب ماهواره و هم درخصوص ایستگاه زمینی ماهواره فعال هستیم و پیش بینی کرده‌ایم امسال ۲ یا ۳ پرتاب داشته باشیم. این کار با استفاده از دانش‌بنیان‌ها و هم‌افزایی با سایر بخش‌های کشور در حال پیگیری است.

حجم ویدیو: 1.22M | مدت زمان ویدیو: 00:00:49
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر دفاع گفت:‌ ما هم در حوزه‌های ساخت و پرتاب ماهواره و هم درخصوص ایستگاه زمینی ماهواره فعال هستیم و پیش بینی کرده‌ایم امسال ۲ یا ۳ پرتاب داشته باشیم. این کار با استفاده از دانش‌بنیان‌ها و هم‌افزایی با سایر بخش‌های کشور در حال پیگیری است.

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امشب ۳۱ مرداد با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما به تشریح دستاوردهای دفاعی کشورمان پرداخت.

امیر آشتیانی در ابتدای این برنامه، گفت: وزارت دفاع مسئولیت پشتیبانی تجهیزاتی و تسلیحاتی از نیروهای مسلح را بر عهده دارد. البته ماموریت‌های جانبی دیگری هم بر عهده این نهاد قرار دارد. در صحبت‌هایی که در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران انجام دادم، بیان کردم که قدرت جمهوری اسلامی ایران یک قدرت واقعی متکی به خداوند تبارک و تعالی بوده که این اقتدارآفرین است.

وزیر دفاع با بیان اینکه اگر هر کشوری صاحب تسلیحات تجهیزات و ادوات نظامی باشد ممکن است دارای قدرت باشد یا نباشد، تصریح کرد: اگر کشوری  تجهیزات را داشته باشد، اما شهامت و شجاعت به کارگیری آن را نداشته باشد یا آموزش لازم راجع به آن تجهیزات و تسلیحات نداشته باشد و یا تجربه جنگ نداشته باشد قطعاً بر روی میزان قدرت آن تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: اگر کشوری نتواند این موارد را اعمال کند نمی‌توانیم بگوییم که صاحب قدرت است هر چند که به تجهیزات و ادوات پیشرفته و به‌روز مجهز باشد.

امیر آشتیانی با بیان اینکه اگر کشوری قدرت نداشته باشد صاحب اقتدار هم نیست،‌ تصریح کرد: قدرت جنبه سخت‌افزاری و اقتدار جنبه نرم‌افزاری است. شما فرض کنید یک فردی دارای سلاح گرم یا سرد باشد اما مولفه‌های مذکور را نداشته باشد. به همین دلیل، صاحب اقتدار نیست اما ممکن است یک فرد این‌ها را نداشته باشد ولی بر روی آن حساب کنند چرا که صاحب اقتدار است.

وی با اشاره به حادثه تروریستی شاهچراغ، افزود: در قضیه شاهچراغ، یک فرد داعشی مسلح در صحنه بود و در مقابل او افراد بی‌گناه غیر مسلح حضور داشتند. این که او شروع به تیراندازی کند کار مهمی نبود اما در مقابل، یک فرد بدون داشتن هیچ نوع تجهیزات دفاعی توانست او را خلع سلاح کند.

وزیر دفاع ضمن برشماری مولفه‌های اقتدار نیروهای مسلح، بیان کرد: در مثال دیگر، نیروی دریایی قهرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مواجهه با ناوهای بیگانه در خلیج فارس دارد به گونه‌ای عمل می‌کند که صاحب اقتدار است و آن‌ها مراعات می‌کنند. حتی در مواجهه‌ با ملوانان دستگیر شده مردم شاهد بودند که چه وحشت و رعبی در دل آن‌ها از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رزمندگان ما قرار داشت.

امیر آشتیانی، گفت: دشمنان ما در اوج استیصال و ضعف قرار دارند با وجود اینکه ادوات تجهیزات و تسلیحات بسیاری دارند. در صحنه‌های مختلف در افغانستان، عراق، سوریه و در بخش‌هایی دیگر که با ما مواجه بودند با شکست روبرو شدند.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح ما با پشتیبانی که وزارت دفاع در حوزه‌های مختلف تسلیحاتی و تجهیزاتی از آن‌ها انجام می‌دهد، صاحب اقتدار هستند و شهامت و شجاعت کامل برای به کارگیری آن‌ها دارند. در یکی از ملاقات‌های ما با مسئولان یکی از کشورهای بزرگ آن‌ها می‌گفتند که ما تجهیزات داریم اما معلوم نیست که بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم ولی شما این شهامت را دارید و از آن استفاده می‌کنید.

وزیر دفاع با اشاره به توان نیروهای مسلح در حوزه‌های مختلف، تصریح کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم تجربه جنگ دارند و هم آموزش‌های کافی و هم شجاعت استفاده از تسلیحات و تجهیزات را دارند. البته از همه مهم‌تر این نیروها به خداوند تبارک و تعالی و امدادهای غیبی متکی هستند که ما اثرات آن را در مقاطع مختلف حس کرده‌ایم.

امیر آشتیانی با بیان اینکه ما در اوج قدرت و اقتدار قرار داریم، خاطرنشان کرد: به همین دلیل، دشمن اصلاً فکر اینکه بخواهد حرکت جاهلانه و بی‌خردانه‌ای انجام دهد از سر خود بیرون می‌کند و به‌دنبال ایجاد تهدید علیه سایر مولفه‌های قدرت و اقتدار ملی ما هستند.

وی با اشاره به دستاوردهای موشکی وزارت دفاع، افزود: موشک‌ها در انواع و اقسام مختلف در وزارت دفاع تولید می‌شوند. موشک‌های بالستیک راهبردی ما  در یک مدار سهمی حرکت می‌کنند و از قدرت و توان و برد بالا برخوردار هستند.

وزیر دفاع، موشک‌های کروز با مانور پذیری بالا در انواع مختلف و موشک‌های پدافند هوایی را از دیگر دستاوردهای وزارت دفاع دانست و گفت: این موشک‌ها زمین‌پایه، هوا پایه و دریا پایه می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: ما متناسب با نیاز نیروهای مسلح و آنچه سامانه‌های اطلاعاتی از دشمن رصد کرده‌اند در حال فعالیت بر روی برد موشک‌ها هستیم و بردهای مختلف مورد نیاز نیروهای مسلح را تامین می‌کنیم. البته ما روی بخش خود حفاظتی موشک‌ها نیز کار می‌کنیم تا موشک‌ها رادارگریز بوده و به سادگی مورد اصابت قرار نگیرند. البته کار بر روی قدرت انفجار سر جنگی، ناوبری و مدت زمان مورد نیاز برای آماده‌سازی موشک‌ها نیز در دستور کار ما قرار دارد.

امیر آشتیانی با اشاره به دستاوردهای حوزه پدافند هوایی وزارت دفاع بیان کرد: سامانه‌های برد بلند باور ۳۷۳ در ارتفاع بالا و سامانه‌های نواب،‌ دزفول و مجید در ارتفاع پس در اختیار داریم. ما در حوزه موشکی فراتر از آنچه باید را محقق کرده‌ایم که به مرور دستاوردهای جدیدی در این حوزه رونمایی می‌کنیم.

وی با اشاره به دستاوردهای پهپادی وزارت دفاع، بیان کرد: پهپاد نقش مهمی در رزم دارد و در جنگ‌های اخیر می‌بینید که نقش بسیار موثری دارند. ما امروز یک قدرت پهپادی هستیم و بسیاری از کشورها دنبال این هستند که از این قدرت برخوردار باشند. ما حائز این قدرت هستیم و آمریکا هم به این توان ایران اذعان دارد.  

وزیر دفاع، افزود: ما پهپادهای مختلفی داریم یکی از آن‌ها مهاجر ۶ با توانمندی بالاست، در پهپادها مداومت پروازی، حمل تجهیزات و مهمات و مدت زمان عملیاتی‌بودن، شعاع عملیاتی پهپادها و مانورپذیری بسیار مهم است.  

امیر آشتیانی، گفت: مهاجر ۶ ما می‌تواند ۱۲ ساعت مداومت پروازی داشته باشد و مهمات نقطه زن را حمل کند و ماموریت آن چندمنظوره شناسایی، رهگیری و مورد اصابت قرار دادن اهداف است. همچنین، ما پهپاد ابابیل را داریم که آن هم توانمندی‌های خوبی دارد و انوع پهپادهای دیگر که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خود را دارند.

وی ادامه داد: ما انواع پهپادهای پرسه‌زن و انتحاری را در اختیار داریم که حجم کوچکی دارند اهداف مختلف را شناسایی می‌کنند. قیمت این پهبادها پایین است و چون حجم کوچکی دارند می‌توانند به صورت انتحاری عمل کنند. در مجموع می‌توانیم بگوییم که در حوزه پهپادی شرایط بسیاری خوبی داریم و کشورهای مختلف به دنبال این خواهند آمد که بتوانند از این توان ما برخوردار باشند.

وزیر دفاع با بیان اینکه در حوزه فضایی به جهت کوتاهی‌هایی که قبلاً صورت گرفته بود این موضوع یک مقدار متوقف شده بود،‌ بیان کرد: این کار با همت و علاقه‌مندی شخص آقای رئیسی، پیگیری‌های مستمر وی و اختصاص بودجه‌های خاص در حال پیگیری است. در این راستا، شورای عالی فضایی که ۱۰ سال تعطیل شده بود شروع به کار کرد.

وی افزود: ما تلاش داریم عقبماندگی‌ها را جبران کنیم. علاوه بر وزارت دفاع، وزارت ارتباطات، وزارت صمت و هوافضای سپاه در این حوزه درگیر و در حال همکاری با یکدیگر هستند. البته یک هم‌افزایی بین همه مجموعه‌ها ایجاد شده و کارهای بسیار خوبی در ساخت ماهواره و ماهواره‌برها انجام شده است.

امیر آشتیانی گفت: ما در حال کار بر روی ماهواره بر سیمرغ بهینه هستیم که این ماهواره‌بر می‌تواند یک محموله تا ۲۵۰ کیلوگرم را در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری قرار دهد و در مدار لئو مستقر کند.

وی ادامه داد: ما هم در حوزه‌های ساخت و پرتاب ماهواره و هم درخصوص ایستگاه زمینی ماهواره فعال هستیم و پیش بینی کرده‌ایم امسال ۲ یا ۳ پرتاب داشته باشیم. این کار با استفاده از توان مجموعه‌های دانشی و شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری و هم‌افزایی با سایر بخش‌های کشور در حال پیگیری است.

در حال تکمیل...