رئیس‌جمهور گفت: در آفریقای جنوبی پنج پالایشگاه نیازمند به روزرسانی است که در جلسات فشرده وزیر نفت توافق انجام شد برخی اقدامات انجام شود.

رئیسی: امروز ایران کشوری توانمند است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس‌جمهور گفت: در آفریقای جنوبی پنج پالایشگاه نیازمند به روزرسانی است که در جلسات فشرده وزیر نفت توافق انجام شد برخی اقدامات انجام شود.

سیدابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی با بیان این‌که «کار بزرگی که در پارس جنوبی به دست متخصصان ایرانی انجام شده ماندگار است»، اظهار کرد: این اقدام برای راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی ویژگی‌ای دارد که در زمانی که شرکت توتال متعهد به انجام این کار شده بود، برخلاف تعهد آن را رها کردند و این نوعی تحقیر برای دست‌اندرکاران ایرانی بود.

وی تصریح کرد: آنان کار چندانی هم انجام نداده بودند و اکنون به دست متخصصان ایرانی این اقدام بزرگ انجام شده است. این کار بسیار پیچیده و فنی است. کاری که قرار بود چهار سال بعد به نتیجه برسد سه تا چهار سال زودتر بهره‌برداری شد و صرفه‌جویی در زمان انجام گرفت.

رئیسی یادآور شد: آغاز این کار با هفت میلیون مترمکعب گاز است اما تا ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا خواهد کرد. این کارها در شرکت پتروشیمی و وزارت نفت با انگیزه دنبال می‌شود. ما باید امروز افتخار کنیم که این کار نه‌تنها به دست متخصصان ایرانی انجام می‌شود بلکه از دانش و توانایی ملت و جوانان ایرانی برای کمک‌رسانی به دیگر کشورها در زمینه پالایشگاه‌ها درخواست وجود دارد. این اتفاقی بود که در آفریقای جنوبی رخ داد و در ونزوئلا هم به همین شکل صورت گرفت.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز ایران کشوری توانمند است که نه تنها از مستشاران خارجی برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمی‌کند بلکه فناوری و دانش را به دیگر کشورها منتقل می‌کند. این امور برای ایران ایجاد قدرت و اقتدار می‌کند. هم قدرت نظامی و هم افزایش تولید در ایجاد اقتدار موثرند.  

وی با اشاره به حل مشکلات ساکنان عسلویه اظهار کرد: مسئله آب شرب منطقه دچار اشکال است و تاکید به مسئولان استانی حل مشکلات موجود در این زمینه با پیگیری مسئولان و کمک خود مردم است.