یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ماکرون برای حل مشکلات کشورش به ویژه در حوزه اقتصادی احتیاج دارد که با ایران ارتباط داشته باشد.

فرانسه می‌خواهد راهش را از آمریکا جدا کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: به تازگی امانوئل ماکرون در سخرنانی سالانه خود در جمع سفرای فرانسه گفته است که «می‌خواهیم در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفافیت داشته باشیم و به توافق هسته‌ای بازگردیم». در پی این سخنان یک پرسش کلیدی به وجود می‌آید؛ اینکه آیا ماکرون زبان آمریکایی‌هاست در اعلام موضع درباره برجام یا آنکه رئیس‌جمهور فرانسه مستقل از آمریکا این سخن را مطرح کرده است؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «فرانسوی‌ها از دو جهت علاقه دارند به توافق هسته‌ای با ایران برگردند. یکی اینکه ایران از دست غرب می‌رود و آمریکایی‌ هم که تکلیفش روشن است و چون در سیطره صهیونیست‌هاست نمی‌تواند  به این راحتی‌ها به برجام بازگردد. در این شرایط ماکرون احساس می‌کند فرانسه دچار ضرر شده است؛ به ویژه در پی جنگ روسیه و اوکراین اروپا به شدت تحت فشار قرار گرفت».

او ادامه داد: «فرانسه موقعیت متزلزلی در نیجر هم دارد و با آمریکا در آنجا دچار مشکل شده است و به تدریج می‌خواهد راهش را از آمریکا جدا کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «در شرایط آشفته غرب ایران عضو بریکس می‌شود؛ موضوعی مهم که یک پیام روشن برای همه کشورهای جهان سوم دارد. آنکه با جدایی از آمریکا و دیگر قدرت‌های بزرگ هم می‌شود به بهترین شکل در عصه دیپلماتیک قدم بردارید. حالا فرانسوی‌ها ترسیده‌اند که مبادا آمریکایی‌ها دورشان بزنند. در قضیه نیجر آمریکایی‌ها می‌خواهند این کشور را از سیطره فرانسوی‌ها دربیاروند و این شرایط برای فرانسه قابل تحمل نیست».

قنادباشی در پایان گفت: «ماکرون برای حل مشکلات کشورش به ویژه در حوزه اقتصادی احتیاج دارد که با ایران ارتباط داشته باشد و بدون در نظر گرفتن مواضع آمریکا می‌گوید که می‌خواهیم به برجام برگردد. رابطه غربی‌ها مانند تاجرهایی است که هم با هم همکاری می‌کنند، هم رقابت اما یک چیز واضح وجود دارد اینکه به هم اعتماد ندارند و حالا هم ماکرون نشان می‌دهد که به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد است».