یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: همه باید حمایت و کمک کنیم آن بلایی که سر برجام آمد و قربانی منافع جناحی شد تکرار نشود و هر سند و توافقی که قرار است انجام شود به سرنوشت برجام دچار نشود و منافعش به ملت و به کشور و نظام برسد.

رحیمی جهان‌آبادی: کمک کنیم هرگونه توافق احتمالی به سرنوشت برجام دچار نشود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: همه باید حمایت و کمک کنیم آن بلایی که سر برجام آمد و قربانی منافع جناحی شد تکرار نشود و هر سند و توافقی که قرار است انجام شود به سرنوشت برجام دچار نشود و منافعش به ملت و به کشور و نظام برسد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اظهارات وزیر امورخارجه درباره «سند سپتامبر» و اطلاع مجلس از جزئیات گفت‌وگوها، عنوان کرد: در خصوص گفت‌وگوها و این‌که مذکرات ادامه دارد آقای امیرعبداللهیان چندباری که ما از طرف مجلس خدمت ایشان رسیدیم و یا این‌که خودشان به مجلس تشریف آوردند گزارشاتی هم خودشان و هم معاون سیاسی‌شان ارائه داده‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی، تاکید کرد: واقعیت امر این است موضوع گفت‌وگوهای ما با غرب یک موضوع جناحی نیست و یک تصمیم حاکمیتی است. معتقدم هر جناح و طیفی حاکم باشد، هنگامی که گفت‌وگوها و پیگیری‌ها منافع کشور را تامین می‌کند همه ما وظیفه داریم حمایت کنیم.

وی یادآور شد: آقای امیرعبداللهیان از روزی که به عنوان وزیر خارجه شروع به کار کردند تلاش‌های مکرری برای احیای برجام انجام دادند. در حال حاضر هم بحث‌هایی مانند آزادسازی زندانیان، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و تداوم گفت‌وگوها نشان از تلاش‌های وزارت خارجه است برای این‌که برجام احیا شود.

رحیمی جهان‌آبادی تاکید کرد: من فکر می‌کنم آنچه که وزارت خارجه انجام می‌دهد تامین‌کننده منافع ماست که با نظارت نهادهای بالادستی در حال انجام است و دلیلی ندارد طیف‌های مختلف نگاه جناحی به این مذاکرات داشته باشند. همه باید حمایت و کمک کنیم آن بلایی که سر برجام آمد و قربانی منافع جناحی شد، تکرار نشود و تلاش‌های آقای امیرعبداللهیان و هر سند و توافقی که قرار است امضا شود به سرنوشت برجام دچار نشود و منافعش به ملت، به کشور و نظام برسد.

وی درباره این که اگر توافقاتی صورت گیرد و  سندی بیاید آیا مجلس باید درباره آن نظر دهد یا نیازی به تائید نمایندگان ندارد، بیان کرد: من فکر می‌کنم این گفت‌وگوهایی که در حال انجام است چه به متن امضا شده بین دو طرف ختم شود و چه در قالب گفت‌وگوهای شفاهی به توافق برسند آن چه‌که اتفاق می‌افتد اجرایی شدن و احیای برجام است و به دلیل این‌که هیچ قرارداد جدیدی به امضا نمی‌رسد و هیچ توافق جدیدی نیست و صرفا آنچه که اتفاق می‌افتد سند اجرایی احیای برجام و تدام همان مذاکرات است به نظر نمی‌رسد نیازی به تایید مجلس داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره این‌که جریان تندروی مجلس با هرچیزی که کشور را از چالش و تنش خارج کند مخالفت می‌کنند، در صورت توافق احتمالی رئیس و هیات رئیسه مجلس برای جلوگیری از مخالفت این جریان تندرو در مقابل توافقات جدید چه کاری باید انجام دهند، بیان کرد: در کشور متاسفانه یک تفکری حال چه در مجلس و چه در خارج از مجلس و چه در جاهای دیگر وجود دارد، نمی‌دانم دستگاه‌های امنیتی باید پاسخ دهند که این‌ها به کجا وصل هستند و چرا با هر اقدامی که تامین‌کننده منافع ملت و نظام باشد و کشور را به سمت آرامش ببرد مخالفت می‌کنند و از  هر اقدامی که کشور را وارد تنش و چالش با مردم و جهان کند، استقبال می‌کنند و در این تنور می‌دمند؟

وی با تاکید بر این‌که رفتار این جریان تند که هم در داخل و هم در خارج از مجلس وجود دارد باید آسیب‌شناسی شود، گفت: معتقدم وزارت اطلاعات نسبت به ارتباطات این افراد و کارهایی که انجام می‌دهند باید ورود پیدا کند چرا ما هر زمانی که می‌خواهیم به سمت بهبود رابطه با جهان برویم یک اتفاقی می‌افتد؟ چرا هر زمانی که می‌خواهیم یک مشکلی را در دستگاه سیاست خارجی حل کنیم در هر دولتی فرقی هم نمی‌کند این‌ها هستند و کاری می‌کنند؟

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: دولت آقای رئیسی که دولت انقلابی و صد در صد خالص است و اگر با نظارت رهبری هم یک اتفاقی در این دولت رخ دهد و یک عده چه در این مجلس و چه خارج از مجلس بخواهند با این تصمیمات  مخالفت کنند و بخواهند مردم را وارد چالش کنند و به اقتصاد و امنیت ما آسیب بزنند، دستگاه‌های امنیتی ما باید این افراد را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند. ببینند پیشنیه و روابط‌شان چیست و باید پاسخگوی مردم باشند زیرا کشور کشش چالش بیشتر را ندارد که تندروها بخواهند چنین رفتار و اعمالی را انجام دهند.

وی افزود: معتقدم  یک جمع بسیار قلیل اما تندرو در کشور حتی اگر ما نیت این افراد را پاک بدانیم اما اقدامات‌شان در جهت براندازی است، وزارت اطلاعات وظیفه دارد این افراد را شناسایی و با این افراد مقابله کند و نگذارد این مرز از تندروری کشور ما را فلج کند، زیرا کشور ما امروز در سیاست داخلی و خارجی توسط این تندورها فلج شده است و درحال حاضر کشور شرایطی را تجربه می‌کند که نیاز داریم فاصله ایجاد شده بین مردم و حاکمیت، مشکلات اقتصادی مردم و بی‌اعتمادی و هزار و یک معضلی که وجود دارد را با یک نگاه عاقلانه درمان کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مثلا سوال می‌شود چرا نخبگان ما مهاجرت می‌کنند؟ چرا دانشجویان ما مهاجرت می‌کنند؟ چرا این فضا در دانشگاه‌ها ایجاد شده است هر استادی ممکن است در معرض اخراج قرار گیرد و حکم اخراجش را کف دستش بگذارند؟ این‌ها را یک شخص دلسوز باید بنشیند درمان کند، راهکار بدهد و دلگرمی ایجاد کند و از نیروهای نخبه و مردم حمایت کند.

وی با بیان این‌که در عرصه مسائل داخلی وضعیت مردم به لحاظ اقتصاد و معیشت دیگر طاقت‌فرسا نیست بلکه غیرقابل تحمل است و مردم نمی‌توانند با این شرایط زندگی کنند، گفت: یک فردی از درون کشور و حاکمیت حداقل این مطالب را در کف جامعه می‌بیند باید به فکر درمان باشد، اما در بخش‌های اجرایی آن چیزی که من و شما مشاهده می‌کنیم، ۱۸۰ درجه متفاوت است و جای تعجب دارد.

رحیمی جهان‌آبادی عنوان کرد: من به عنوان انسانی که خداوند یک مقداری به آن عقل داده است فکر می‌کنم این میزان از لجاجت و نادرستی سیاست‌ها عادی نیست و نمی‌تواند ناشی از خطا باشد نمی‌تواند ناشی از عدم درک شرایط باشد. این همه اشتباه و خطا عادی نیست. کشور توسط گروه‌های نفوذی و افراد نفوذی نابود می‌شود که قصد دارند کشور و یا مردم ما را تکیه و پاره کنند و فکر می‌کنم دستگاه‌های امنیتی باید در این خصوص ورود کنند.

وی تاکید کرد: این حجم از اشتباه و درک نکردن مردم و مسائل منطقه و بین‌المللی نمی‌تواند عادی باشد، غیرعادی است و غیرممکن است که عادی باشد. با هر شخصی که ما صحبت می‌کنیم و دلسوز این کشور است می‌نالد و تعجب می‌کند و می‌پرسند چرا ما باید دچار چنین شرایطی باشیم؟ اما یک عده هنوز در تنور این مشکلات می‌دمند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: من به عنوان فردی که  نظام جمهوری اسلامی را قبول دارم و عزت این کشور و این مردمی که در این کشور زندگی می‌کنند و سربلندی‌شان را آرزو می‌کنم و به عنوان کسی که این نظام را حاصل خون بیش از ۲۳۰ هزار شهید می‌دانم احساس بدی از این شرایط دارم اما نمی‌دانیم با چه کسی باید صحبت کنیم و چه علاجی را باید پیدا کنیم تا از این شرایط، ورطه و چرخه نادرست خلاص شویم.