وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد ایران بازیگری مسئول در برنامه هسته‌ای خود نیست.

بلینکن ادعا‌های ضدایرانی خود را تکرار کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد ایران بازیگری مسئول در برنامه هسته‌ای خود نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه مدعی شد، تصمیم ایران برای ممانعت از برخی بازرسان هسته‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد که این کشور علاقه‌ای به حضور موثر آنها در برنامه هسته‌ای خود ندارد.

براساس گزارش رویترز، این ادعاها حاکی از آن است که واشنگتن بدون در نظر گرفتن بدعهدی‌های خود در تجارب پیشین نسبت به تمایل تهران برای مشارکت جدی در محدود کردن برنامه هسته‌ای خود تردید دارد.

شنبه‌گذشته رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اقدام ایران در ممنوعیت بازرسان متعدد منصوب به این کشور را محکوم کرد و مانع نظارت این کشور بر فعالیت‌های اتمی تهران شد.

از سویی دیگر ایران گفت که به درخواست آمریکا و سه متحد اروپایی‌اش از تهران برای همکاری با آژانس مستقر در وین در مورد مسائلی از جمله توضیح ردپای اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده پاسخ می‌دهد.

گفتنی است مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی خواستار همکاری موثر از سوی ایران شده که تهران همواره از نزدیک با مقامات آژانس همکاری داشته است. نمایندگی دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل متحد اخیرا تاکید کرده که تهران تمام تلاش خود را به کار گرفته تا آژانس قادر باشد به فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود در ایران که در نظام راستی‌آزمایی آژانس بی نظیر است، ادامه دهد.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.