فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت:در رزمایش مشترک پهپادی 1402 ارتش، برای نخستین بار در کشور، رویارویی پهپادی انجام و پهپاد هدف توسط پرنده بدون سرنشین دیگری منهدم شد.

رویارویی پهپادی برای نخستین بار در رزمایش پهپادی ارتش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت:در رزمایش مشترک پهپادی 1402 ارتش، برای نخستین بار در کشور، رویارویی پهپادی انجام و پهپاد هدف توسط پرنده بدون سرنشین دیگری منهدم شد.

به گزارش قرارگاه رسانه‌ای رزمایش، امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در حاشیه برگزاری رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش گفت: در یک رزم هوایی، یک پهپاد در یک رویارویی هوایی، پهپاد دیگر را با موشک مورد هدف قرار دهد که این اقدام برای نخستین‌بار در کشور صورت گرفت و توانستیم پهباد هدف را منهدم کنیم.

وی با بیان اینکه رویارویی پهپادی انجام شده توسط نیروی پدافند هوایی در سطح جهان کم نظیر است افزود: تنها یک یا دو کشور توان انجام این عملیات بسیار پیچیده و پیشرفته را دارند که البته به نمایش نیز نگذاشتند، اما ما در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران این توان را در معرض دید جهانیان قرار دادیم و اعلام کردیم که ما توانستیم در اوج تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه علیه ملت ایران اسلامی، عملیاتی را انجام دهیم که از پیچیده‌ترین عملیات‌های هوایی در سطح جهان است و بابت آن خداوند متعال را سپاسگزاریم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار داشت: این اقدام بزرگ و خارق‌العاده از لحاظ علمی، فنی و عملیاتی، حاصل تلاش یک ساله همرزمان عزیزم در نیروی قدرتمند پدافند هوایی ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  است که کسب این موفقیت را به مردم شریف ایران اسلامی تبریک عرض می‍کنم.

hمیر سرتیپ علیرضا شیخ سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش نیز گفت: در این شیوه دفاع هوایی در کنار دو روش پدافندهوایی مرسوم در جهان که شامل پدافند زمین پایه و هواپایه باسرنشین است مفهوم جدیدی از پدافند با سبک پدافندهوایی هواپایه بدون‌سرنشین به جهانیان معرفی شد که بی‌شک این دستاورد و ابتکار خلاقانه ضمن نشان‌دادن عزت، قدرت و اقتدار نیروهای مسلح به‌ویژه نیروی پدافندهوایی ارتش نویدبخش روحیه خودباوری و عزم ملی برای جوانان و دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای رشد و بالندگی در همه عرصه‌های علم و فن‌آوری است.

وی با تأکید بر اینکه این طرح دفاعی تعریف جدیدی از قواعد نبردهای هوایی را ارائه می‌کند که به‌علت طبقه‌بندی محرمانه جزئیات آن مطرح نمی‌شود ادامه داد: افزایش عمق دفاعی، ارتقاء ظرفیت پدافند تاکتیکی، انعطاف تغییر فضای درگیری پدافند از سکوی زمینی به سکوی هوایی، صرفه‌جویی در اقتصاد جنگ، افزایش قابلیت تحرک و جابجایی مؤلفه‌های توان رزم پدافندی و کاهش خطرات مربوط به استفاده از نیروی انسانی از ویژگی‌های برجسته این طرح است.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی 1402 ارتش رهگیری و درگیری علیه پرنده هوایی با بهره‌گیری از پهپاد را یک عملیات بسیار پیچیده دانست و گفت: ظهور و بروز اینگونه طرح‌ها و ابتکارات که به نوبۀ خود معادلات و شیوه‌های رزم را دستخوش تغییرات بنیادی می‌کند، منجر به ایجاد بازدارندگی فعال خواهد شد.

در این مرحله از رزمایش، پهپادهای نیروهای چهارگانه ارتش با به پرواز در آمدن از نقاط خارج از منطقه عمومی رزمایش و طی مسافت قابل توجه از مبدا تا نقاط هدف، اهداف از پیش تعیین شده که شامل مراکز فرماندهی و کنترل، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های موشکی و مخازن سوخت شبیه‌سازی شده دشمن بودند را با موفقیت و دقت مورد اصابت قرار دادند.