سخنگوی دولت گفت: دشمن در این سال‌ها چون دید در دنیای واقعی شکست خورده است بدنبال تغییر زمین بازی سوخته برآمد و در دنیای مجازی با اغوا گری بدنبال آن است که خود را پیروز جلوه دهد.

نشست سخنگوی دولت با مردم خمینی شهر اصفهان؛ از رد اجرای سند ۲۰۳۰ تا لایحه عفاف و حجاب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی دولت گفت: دشمن در این سال‌ها چون دید در دنیای واقعی شکست خورده است بدنبال تغییر زمین بازی سوخته برآمد و در دنیای مجازی با اغوا گری بدنبال آن است که خود را پیروز جلوه دهد.

«علی بهادری جهرمی» شامگاه پنجشنبه در نشست صمیمانه با مردم شهرستان خمینی شهر که تا پاسی از شب ادامه داشت در مسجد الزهرا منطقه منظریه این شهرستان افزود: دشمن بدنبال آن است که ما را دچار اشتباه محاسباتی کند تا مسأله و مشکل را درست تشخیص ندهیم، لذا اگر می بینیم دشمن تمام قد دولت را می‌زند بدانیم که دولت مسیر درست را پیدا کرده است.

جهرمی افزود: دشمن دنبال آن است که در دنیای مجازی و با اغوا گری خویش را پیروز جلوه دهد و برای این امر ده ها کار و برنامه ریزی کرده و در این زمینه سرمایه گذاری زیادی انجام داده است.

وی تاکید کرد: غربی ها دلشان برای مردم جهان نسوخته وگرنه برای گرسنگی آفریقایی‌ها کار می کردند، جای سوال دارد چرا غرب از جیب و پول مالیات شهروندانش برای توسعه شبکه های مجازی در سراسر جهان استفاده می کند.

وی ادامه داد: غرب چون منافع خودش را در خطر دیده، توانایی استمرار این مسیر را ندارد و بدنبال مسیری برای تنفس مصنوعی دادن به آینده رو به فنای خود است.

وی اظهار داشت: دشمن بدنبال آن است که در ذهن ما طوری جلوه دهد که ما ضرر کرده ایم ولی امروز کشور در بسیاری از زمینه ها موفق است. در برخی حوزه های دانش در لبه مرز دانش قرار داریم و امید به زندگی سرعت رشد بیشتری در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر داشته است.

وی یادآور شد: زمستان گذشته در ایران، در اوج مصرف گاز، قطعی گاز نداشتیم هر چند سال قبل آن داشتیم ولی در زمستان گذشته بر اساس اطلاعات منتشر شده خود اروپایی ها، ۶۰ هزار نفر در اروپا از سرما کشته شدند و این در حالی است که کرونا در اروپا ۵۵ هزار قربانی گرفت ولی از سرما طبق آمار خودشان ۶۰ هزار نفر جان باختند.

وی خاطرنشان کرد: غرب بدنبال ایجاد اشتباه محاسباتی در اذهان ماست و ما نباید تصور کنیم که رُشد غرب از ما بیشتر بوده و اگر برخی چنین تصور می‌کنند به این علت است که در جهاد تبیین درست عمل نکرده ایم البته ما هم مشکلاتی داریم ولی باید واقعیت ها را دید.

وی یادآور شد: دشمن در برخی موارد موفق شده تا برخی دچار این خطای محاسباتی ناشی از تحلیل نادرست شوند و بدیل این تحلیل های نادرست بود که چرخ سانتریفیوژ را متوقف کردند و میانگین تورم در ۴ سال منتهی به دولت سیزدهم از میانگین تورم ۱۰۰ ساله کشور بیشتر شد.

وی یادآور شد: شهریور ۱۴۰۰، تورم کشور ۵۹ درصد بود و حتی زمانی که متفقین به تهران آمدند و ایران را تقریبا اشغال کردند کشور چنین تورمی را تجربه نکرد و بسیاری از واحدهای صنعتی در آغاز دولت سیزدهم متوقف شده بودند که حدود ۴۰۰ مورد از آن‌ها در ۲ سال گذشته در دولت سیزدهم به زنجیره تولید برگشتند و در کل کشور چهار هزار واحد صنعتی احیا شدند.

وی تصریح کرد: نتیجه این اقدامات کاهش نرخ بیکاری از ۱۰ درصد به ۸.۲ درصد بود.

کمک به دهک‌های پایین جامعه و کاهش فاصله طبقاتی

سخنگوی دولت گفت: دولت سیزدهم با هدف کمک به دهک های پایین جامعه، اقداماتی در ۲ سال گذشته انجام داده است که تخصیص سهام عدالت به افراد این دهک‌ها که پیش از این از آن برخوردار نشده بودند از جمله آن هاست.

وی یادآور شد: افزایش میزان یارانه ها، افزایش و ترمیم حقوق حقوق بگیران بویژه افراد با کف درآمد حقوق از دیگر اقدامات دولت برای کاهش فاصله طبقاتی است و کاهش ضریب جینی در دولت سیزدهم موید اثر بخشی اقدامات دولت در این زمینه است.

وی افزود: تخصیص تسهیلات به بدنه جامعه و افزایش مبلغ وام ساخت مسکن و وام ازدواج و برقراری وام‌های جدید مانند اعطای وام فرزندآوری در چارچوب قانون جوانی جمعیت از دیگر اقدامات مهم دولت برای کاهش فشار اقتصادی به اقشار متوسط و ضعیف جامعه است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون وام مسکن روستایی به ۲ میلیارد ریال افزایش یافته و وام ازدواج که در سال ۱۳۹۹، ۷۰۰ میلیون ریال بود به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای هریک از زوجین رسیده است.

وی یادآور شد: دولت سیزدهم توجه به بازنشستگان دارد و در سال اول دولت شاهد افزایش ۵۷ درصدی در مورد حداقل حقوق ها و افزایش ۳۸ درصدی برای بقیه بودیم و دولت نسبت به ترمیم حقوق کارمندان اقداماتی انجام داده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ حداقل حقوق از حدود ۳۲ میلیون ریال بود و الان حداقل حقوق در بخش دولتی به ۷۸ میلیون ریال و در بخش خصوص به ۶۸ میلیون ریال رسیده است.

وی یاد آور شد: ۵۰۰ هزار خانه از ۴ میلیون خانه ای که دولت بدنبال اجداث آن‌ها است به اقشار کم درآمد و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته حضرت امام تعلق می گیرد.

پیشرفت ۳۵ درصدی شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: با وجود تاکید رهبری تا سال ۱۴۰۰ بعد از گذشت ۱۲ سال از دستور ایشان مبنی بر ایجاد شبکه ملی اطلاعات، پیشرفت این شبکه بر اساس گزارش مرکز فضای مجازی که نهادی غیر دولتی است، تنها ۲۵ درصد بوده است.

جهرمی ادامه داد: پس از آغاز به کار دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته بنا به اظهار نظر مرکز فضای مجازی، این شبکه شاهد پیشرفت ۳۵ درصدی و پیشرفت کلی آن به ۶۰ درصد رسیده است.

وی یادآور شد: امید است این شبکه در همین دولت تکمیل شود و مردم بتوانند از این بستر بهره مند شوند.

مهاجران افغانستانی

سخنگوی دولت در خصوص افزایش مهاجرین افغانستانی در برخی شهرستان های کشور از جمله در خمینی شهر اصفهان گفت: مهاجرت عامل بیرونی دارد و تغییر فضای حکمرانی در کشور همسایه موجب افزایش مهاجرت به ایران شده است.

وی ادامه داد: طبیعی است افغانستانی ها ایران را که کشور همسایه است و علاوه بر هم‌زبانی، بیشترین مشترکات فرهنگی و دینی را دارد برای مهاجرت انتخاب کنند و نگاه دولت در این زمینه ساماندهی اتباع است.

وی گفت: نظارت بر مرزها در در ماه های اخیر بیشتر شده و با موارد مهاجرت غیرقانونی برخورد می شود و مهاجرین غیر قانونی به کشورشان برگردانده می شوند ولی مهاجرانی که به صورت قانونی وارد کشور می شوند برادران و خواهران دینی ما هستند و بر طبق اصول انسانی از آموزش و فرصت اشتغال برخوردار می شوند.

تحول نظام بانکی در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت گفت: تحول نظام بانکی در دولت سیزدهم مورد تاکید است و در سال های پیش نظام بانکی ما در کنار مزایایی که برای جامعه داشت به دلیل خلق پول در تورم مقصر بود و سهم بسزایی در افزایش تورم داشت.

وی ادامه داد: برخی بانک‌ها در بحث تسهیلات و وام‌های اعطایی نیز بدرستی عمل نمی کردند و وثیقه متناسب و مناسب از برخی تسهیلات گیرندگان دریافت نمی کردند.

وی افزود: این اقدامات برخی بانک‌ها باعث شد، منابع بانکی به سمت تولید نرود و از این رو دولت سیزدهم اصلاح نظام بانکداری را در برنامه خود قرار داد و همانطور که در سال گذشته دولت توانست ناترازی بودجه را حل کند امسال بدنبال حل مشکل ناترازی بانک ها ست.

وی اظهار داشت: دولت در سال دوم بحث ناترازی بانکی را مدنظر جدی قرار داده است و بانک مرکزی برای هر بانک بصورت جداگانه برنامه عملکردی مشخصی دارد و سلامت شاخص‌های بانکی در هر ماه بررسی می‌شود و بر اساس آن میزان تسهیلات به آن‌ها ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دیگر اقدام دولت سیزدهم در حوزه بانکی، ایجاد "اوراق گام" است تا تسهیلات بانکی هدررفت نداشته باشد و به سمت تولید هدایت شود و تأمین مالی زنجیره‌ای از مصرف تا تولید ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: دولت تحول نظام بانکی را از خودش شروع کرد و این تحول همراه با شفاف سازی بود و ابر بدهکاران عمده بانکی در این دولت معرفی شدند.

جهرمی گفت: امسال تمرکز تسهیلات بانکی بر روی فعالیت‌های تولیدی، وام ازدواج، وام فرزند آوری است و به جدیت جلوی اقدامات غیر مولد بانک ها گرفته می شود، بخشی از این کارها از سال قبل شروع شده و این اقدامات باعث شد که سال گذشته تمام بانک ها سودده و یا عملکرد سر به سر داشته باشند و تنها یک بانک سال گذشته متضرر بود.

لایحه حجاب و عفاف

سخنگوی دولت گفت: از منظر دولت وضعیت قانونی عفاف و حجاب بر اساس قوانین موجود کاملا مشخص بوده و دولت در این زمینه اعلام کرد قوانین را روشن می دانیم.

وی ادامه داد: مدتی قبل دستگاه قضایی لایحه ای در خصوص حجاب و عفاف با ۲۰ ماده را تقدیم دولت کرد و دولت اصلاحات کمی در آن انجام داد و این لایحه کمتر از ۲۰ روز در دست دولت بود و دولت آن را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاد.

وی تصریح کرد: ظاهرا مجلس شورای اسلامی به این لایحه ۲۰ ماده ای مواد بسیاری اضافه کرده است بطوریکه تعداد مواد آن به ۶۰ ماده رسیده و بنده از کم و کیف مواد اطلاع کاملی ندارم ولی دولت معتقد است فرزندان ما باید از نظر اعتقادی اغنا شوند و البته در جاهایی که نقض قانون انجام می شود باید از قانون مدون استفاده شود.

وی تصریح کرد: دشمن سال‌هاست که کشور ما را مورد تهاجم فرهنگی و رسانه ای قرار داده است و حیا را در فضای مجازی کمرنگ کرده است، هجمه ای که دشمن در سال گذشته انجام داد یک امر مقطعی نبود بلکه دشمن دنبال یک زمان مناسب می گشت تا ضربه بزند و یک حادثه ناراحت کننده این فرصت را به دشمن داد.

سند ۲۰۳۰ به هیچ عنوان در دولت سیزدهم اجرا نمی‌شود

سخنگوی دولت در خصوص آموزش و پرورش گفت: سند ۲۰۳۰ در دولت سیزدهم به هیچ وجه اجرا نمی شود و تنها مواردی در سیستم آموزش و پرورش ابلاغ و اجرا می شود که در اسناد بالادستی و سند تحول آموزش و پرورش آمده باشد.

جهرمی تاکید کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده تخلف مراتب را اعلام کنند و تنها ملاک برنامه ریزی آموزش و پرورش اسناد بالادستی و سند تحول آموزش و پرورش است.

تورم بیماری مزمن اقتصاد ماست

سخنگوی دولت در جمع مردم خمینی شهر اصفهان گفت: تورم بیماری مزمن اقتصاد ماست و اگر امروز تورم در اجاره بالاست علت آن این است که ساخت و ساز در دولت قبل کاهش چشمگیری داشت.

وی ادامه داد: هفت، هشت سال ساخت و ساز در کشور بسیار کم شده است و اثر آن را امروز می بینیم و در حالیکه کشور سالانه به یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد در سال ۱۴۰۰ زیر ۴۰۰ هزار خانه در کل کشور ساخته شد.

وی تصریح کرد: کشور در دولت قبلی با کاهش ساخت و ساز مواجه شد و در حالیکه در سال ۱۳۹۰ در کشور سالانه ۸۴۰ هزار خانه ساخته می شد در پایان دولت قبل این تعداد به ۴۰۰ هزار خانه در کل کشور رسید.

جهرمی گفت: تورم امروز ناشی از خلق پول در سال های گذشته است و دولت ‌ها در ایام مختلف خلق پول کرده اند و وقتی پول زیادی خلق شود و رشد اقتصادی نیز کم باشد نتیجه ای جز تورم به همراه ندارد و در دولت قبل میانگین رشد اقتصادی کشور ۰.۴ درصد بود.

وی یادآور شد: افزایش نقدینگی عامل اصلی تورم است و در سال ۹۲ حجم نقدینگی کشور ۴۷۰۰ هزار میلیارد ریال بود که در سال ۱۴۰۰ به ۴۱ هزار هزار میلیارد ریال رسیده بود ولی دولت هم با کاهش رشد نقدینگی و هم افزایش رشد اقتصادی بدنبال مهار تورم است و در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم میانگین رشد اقتصادی به ۴.۲ درصد و در بهار امسال به ۶.۲ درصد رسید.

وی افزود: دولت طرح هایی برای هدایت نقدینگی به مسیر تولید را در دستور دارد و با تعریف تعدادی پروژه پیشران در حوزه های نفت، پتروشیمی، راه و مواردی از این دست بدنبال مدیریت نقدینگی برای کنترل تورم است.