سازمان هواشناسی برای بخش‌هایی از کشور تداوم بارش‌ها را پیش‌بینی و هشدار سطح زرد صادر کرد.

هشدار هواشناسی | فعالیت سامانه بارشی در کشور ادامه دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سازمان هواشناسی برای بخش‌هایی از کشور تداوم بارش‌ها را پیش‌بینی و هشدار سطح زرد صادر کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان هواشناسی، روز چهارشنبه ۱۹ مهر در آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، زنجان، قزوین، غرب اصفهان، خراسان شمالی و دامنه و ارتفاعات البرز، تهران و سمنان؛ روز پنج‌شنبه ۲۰ مهر در اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان، شمال ایلام، مرکزی، قم، نیمه شمالی اصفهان، تهران، سمنان، البرز، قزوین، زنجان و بالاخره روز جمعه ۲۱ مهر در شرق خراسان رضوی، سمنان و ارتفاعات و دامنه مازندران، غرب گلستان، زنجان، قزوین، البرز و تهران فعالیت سامانه بارشی ادامه خواهد داشت.

لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید، وارد شدن خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال، از مخاطرات احتمالی این سامانه جوّی هستند.

بر این اساس به هموطنان توصیه می‌شود از برپا کردن چادر‌های مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و توقف خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره خودداری کنند؛ در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و کوه‌نوردی احتیاط ورزند؛ عشایر هنگام جابجایی محتاط و دستگاه‌های اجرایی و امدادی در آمادگی باشند و دهانه پل‌ها پاک‌سازی و کانال‌ها و آب‌رو‌ها لایروبی شوند.

چند روز پیش نیز حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران از تمدید هشدار زرد هواشناسی و وزش باد و بارش باران خبر داد و اظهار داشت: طبق این پیش‌بینی از عصر فردا چهارشنبه تا روز پنجشنبه ۱۳ مهرماه فعالیت سامانه‌های یادشده دور از انتظار نیست.

مطالعه بیشتر:قول وزیر آموزش و پرورش برای رفع مشکل کمبود معلم در مدارس

وی با بیان اینکه طی مدت مذکور در بخش‌های شمالی به ویژه ارتفاعات شمال شرقی استان بارش باران، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید، کاهش نسبی دما پیش بینی شده است گفت: در این وضعیت احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و جاری شدن روان‌آب وجود دارد لذا از شهروندان درخواست می‌شود مطلقاً از اتراق کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

آن‌طوز که مهر نوشته است، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران نسبت به انجام فعالیت‌های کوه‌نوردی در مدت یادشده نیز هشدار داد و افزود: از مردم درخواست می‌شود به هیچ عنوان در نواحی مرتفع مانند داربست‌ها، بالابرها و ساختمان‌های بلند مستقر نشوند.

وی همچنین بر ضرورت آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان تاکید کرد و گفت: ابلاغیه هشدار برای دستگاه‌های عضو ستاد بحران ارسال شده است.

یزدی مهر با اشاره به احتمال لغزندگی جاده‌هایی کوهستانی، وقوع مه، کاهش دید و اختلال تردد در جاده‌های کوهستانی، بیان داشت: از مردم می‌خواهیم در صورت عدم ضرورت از سفرهایی که نیاز به تردد در جاده‌های کوهستانی دارد خودداری کنند.