مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول استفاده از طرح کالابرگ الکترونیک هستند.

کارت کالابرگ الکترونیک این افراد امشب شارژ شد | جزئیات جدید از دریافت کالابرگ الکترونیک
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کالابرگ الکترونیکی برای بالابردن توان اقتصادی مردم راه اندازی شد.عرضه کالابرگ الکترونیکی با توجه به وضعیت اقتصادی مردم مورد حمایت فعالان اقتصادی قرار گرفت. طبق گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور راه  اندازی شده است و در این راستا 50 هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیکی متصل شده است. کالابرگ الکترونی در فروشگاه های زنجیره ای و غیر زنجیره ای فعال شده است.

مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول استفاده از طرح کالابرگ الکترونیک هستند.

سیدرضا یحیوی با اشاره به اضافه شدن دهک‌های ۶ و ۷ درآمدی به طرح کالابرگ الکترونیک، اظهار کرد: از ابتدای هفته گذشته، دهک‌های ۶ و ۷ درآمدی همچون دهک‌های یک تا پنج مشمول دریافت امتیاز تشویقی طرح کالابرگ شده‌اند و در صورتی که ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری کنند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی خواهند شد؛ به عبارتی با استفاده از این طرح یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزارتومان ارتقاء می‌یابد.

وی افزود: به این دهک‌ها نیز همان اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی نیز در صورت خرید از میان ۱۱ قلم کالای تعریف شده در سبد غذایی اضافه شود.

مشارکت ۲۰ درصد از مشمولین در طرح کالابرگ الکترونیک

مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به میزان استقبال مردم از این طرح، اعلام کرد که در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول استفاده از کالابرگ الکترونیک هستند و این درحالیست که از ابتدای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تاکنون بیش از ۱۷ میلیون نفر (بیش از ۵ میلیون خانوار که معادل بیش از ۲۰ درصد جمعیت ۶۰ میلیون نفری می‌شود) در این طرح مشارکت کرده‌ و از امتیاز مزایای طرح بهره‌مند شده‌اند.

به گفته یحیوی، در فاز ششم اجرای طرح کالابرگ الکترونیک که دهک‌های ۶ و ۷ درآمدی اضافه شدند، از روز شنبه (۲۰ مهرماه) تا روز چهارشنبه (۲۵ مهرماه) حدود ۴ میلیون نفر مشارکت کردند که در این میان سهم مشارکت دهک ۶ و ۷ درآمدی معادل ۸۰۰ هزار نفر است.

بنابر اظهارات وی، بیشترین مشارکت‌ها در استفاده از امتیاز تشویقی طرح کالابرگ در دهک‌های پایین‌تر بوده است.

یحیوی در ادامه به اقدامات وزارت رفاه برای سهولت مردم در استفاده از کالابرگ پرداخت و افزود: در راستای تسهیل خرید مردم، وزارت رفاه با فروشگاه‌های اینترنتی وارد مذاکره شده است. هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم برای این اقدام فراهم و امکان خرید از فروشگاه اینترنتی «اسنپ‌مارکت» در طرح کالابرگ الکترونیک وجود دارد. همچنین با چندین فروشگاه دیگر اینترنتی نیز صحبت شده و تست‌های فنی آن در حال انجام است و طی چند هفته آینده این فروشگاه‌ها نیز به شبکه کالابرگ متصل خواهند شد.

پاسخ به پر تکرارترین سوال مردم در خصوص طرح کالابرگ الکترونیک

مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به یکی از پرتکرارترین سوالات مردم نسبت به این طرح، توضیح داد: یکی از پرتکرارترین سوالات مردم این است که آیا استفاده از این طرح اجباری است و باید حتما یارانه خود را برای خرید سبد غذایی صرف کنیم؟ پاسخ این سوال مشخص و این است که در خرید کالابرگ هیچ «اجباری» نیست. مردم می‌توانند یارانه خود را به صورت نقدی به همان روال قبل دریافت و استفاده کنند یا با ورود به فرآیند خرید کالابرگ، از مشوق‌های آن استفاده کنند.

کالابرگ الکترونیک

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تقریبا سامانه کالابرگ در سراسر کشور راه‌اندازی شده و چیزی حدود ۵۰ هزار فروشگاه به این سامانه متصل شده است.

سید صولت مرتضوی درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ‌های الکترونیکی گفت: تقریبا سامانه کالابرگ در سراسر کشور راه‌اندازی شده است چیزی حدود ۵۰ هزار فروشگاه؛ چه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و چه غیرزنجیره‌ای تا این لحظه به این سامانه متصل شده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با ایلنا گفت و گو می کرد ادامه داد: همان‌طور که از قبل گفته شد مردم عزیز می‌توانند به صورت اعتباری تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی‌شان خرید اعتباری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم جدیدی هنوز در رابطه با شیوه‌ها و بسته‌های جدید اتخاذ نشده است.

مرتضوی درخصوص وضعیت افزایش حقوق بازنشستگاه تأمین اجتماعی با توجه به انتقادهای صورت گرفته به مصوبه شورای عالی کار عنوان کرد: افزایش حقوق‌ها در شورای عالی کار مصوب شده و احکام‌شان در حال صادر شدن است.

کالابرگ الکترونیکی شامل چه کالاهایی می شود

به هر حال در بهمن 1401، برای اولین بار این طرح در استان هرمزگان کلید خورد و مقامات اقتصادی خبر دادند که به‌زودی در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد. بدین ترتیب تمام خانوارهای یارانه‌بگیری که حساب‌شان در استان افتتاح شده، مشمول طرح کالابرگ می‌شوند.

دولت سیزدهم تصمیم گرفت تا با هدف حمایت از سبد غذایی خانوار، این امکان را برای این خانوار فراهم کند تا با اعتبار یارانه‌ای که پیشتر به آنها تعلق می‌گرفت، بتوانند 10 قلم کالای اساسی را یک ماه زودتر خریداری کنند.

آنگونه که امروز اطلاعیه وزارت کار هم نشان می‌دهد این کالاها به ارزش ۵۳۰ هزار تومان است که شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ می‌شود. مردم مختارند که از هر نام و نشان و برند تجاری کالای مورد نیاز خود را از بین ۱۰ قلم کالای ذکر شده تهیه کنند و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه‌التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

در ضمن، مبلغ این کالاها به نرخ شهریور ماه سال 1400 خواهد بود. برای مثال، روغن 810 گرمی حدود 14 هزار تومان است. مابه‌التفاوت از محل یارانه فرد پرداخت می‌شود.

کالابرگ الکترونیکی

کالابرگ الکترونیکی در 50 هزار فروشگاه زنجیره ای و غیر زنجیره ای

به گفته صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه کالابرگ الکترونیکی تقریبا در سراسر کشور راه اندازی شده است و 50 هزار فروشگاه؛ چه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و چه غیر زنجیره‌ای تا این لحظه به این سامانه متصل شده‌اند.

در اسفند سال گذشته نیز وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرده بود مردم عزیز می‌توانند به صورت اعتباری تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی‌شان برای خرید ۱۰ قلم کالای اساسی خرید اعتباری داشته باشند و اگر هم چیزی باقی ماند یا از کالابرگ استفاده نکردند، می‌توانند از حساب یارانه خود برداشت کنند.باشند.

شبکه ملی کالابرگ الکترونیکی همزمان خرید اعتباری و پرداختی را پوشش می دهد

پیشتر حمید فرداد، مدیر پروژه طرح کالابرگ الکترونیکی درباره شبکه ملی اعتبار توضیح داد: این شبکه قابلیت تعریف حساب‌های مختلف برای هر کد ملی به شکل جداگانه را دارد و شبکه‌ای اعتباری و پرداختی به حساب می‌آید که همزمان خرید اعتباری و پرداختی را پوشش می‌دهد. بر این اساس، کاربران با استفاده از سامانه شما می‌توانند از اعتبار یارانه‌ای که به ۱۰ گروه کالایی تعلق گرفته است، از طریق کارت بانکی، USSD و اپلیکیشن موبایلی استفاده و کالاهای تعیین‌شده را خریداری کنند. در حال حاضر چیزی حدود ۵۸ هزار کارتخوان به این سامانه متصل شده است.

کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی می شود

کالابرگ الکترونیکی در حقیقت جایگزینی برای یارانه نقدی است. به گفته وزیر دولت تصمیم دارد کالابرگ الکترونیکی را از اوایل تیرماه توزیع کند. کالابرگ الکترونیکی به صورت کاغذ جدا نیست و در همان حساب بانکی مردم عرضه می شود. باتوجه به شرایط اقتصادی بنظر می رسد دریافت کالابرگ الکترونیکی توان خرید مردم را بیشتر می کند.