یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اسرائیل می‌خواهد موجب درگیری میان ایران و آمریکا شود.

اسرائیل بزرگ‌ترین شکست را در میان افکار عمومی جهان متحمل شد/ احتمال جنگ فراگیر میان حزب‌الله و اسرائیل کم است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حملات صهیونیست‌ها علیه مردم بی‌دفاع غزه ادامه دارد و برخی تحلیلگران می‌گویند رژیم صهیونیستی در پس کوچ اجباری فلسطینی‌های ساکن غزه است.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «کوچ اجباری فلسطینی‌ها خواست قدیمی اسرائیلی‌ها است اما امکان تحققش وجود نداشته است؛ اینکه مردمی را از خاک و خانه خودشان به کشوری دیگر کوچ دهند عملا ممکن نبوده است و اکنون هم بعید است بتوانند این کار را انجام دهند. اسرائیل ناچار خواهد شد این طرح غیرانسانی را رها کند و وارد فاز جدیدی شود و بعید بتوانند مردم فلسطین را از کرانه باختری به اردن و از غزه به صحرای سینا کوچ دهند. البته اگر واقع‌بینانه قضاوت کنیم، هر انسانی تحت شرایط سخت مهاجرت می‌کند اما در این شرایط خاص و با فشار افکار عمومی دنیا و منزوی‌شدن اسرائیلی‌ها همه مردم غزه مهاجرت نمی‌کنند و اسرائیل هم نمی‌تواند تا ابد این سیاست را ادامه دهد. فلسطینی‌ها به زندگی در شرایط سخت عادت کرده‌اند اما واقعیت این است که تا کنون این میزان فشار بر آنها جود نداشته است. اسرائیل همیشه سیاست ابهام را دنبال می‌کرد؛ یعنی سعی می‌کرد جنایاتش را در ابهام نگه دارد اما در این دوره سیاست ابهام را کنار گذاشته‌ است و این رژیم رسما دست به جنایت جنگی می‌زند».

او ادامه داد: «باید دید افکار عمومی دنیا کشورهای عربی و اسلامی و حتی کشورهایی که نه اسلامی و نه عربی بوده‌اند چه می‌کنند. تا اینجای کار که در بسیاری از کشورها تظاهرات‌های گسترده راه افتاده است. شکست اسرائیل در افکار عمومی بسیار بیشتر از شکست در عملیات حماس بوده است. اسرائیل در دنیا روزبه‌روز بیشتر منزوی می‌شود و ادامه این سیاست دشوارتر می‌شود. این امیدواری هست که اسرائیلی‌ها بپذیرند که ادامه این سیاست به ضرر خودشان است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «روابط آمریکا و اسرائیل استراتژیک است به این معنی که در همه زمینه‌ها در عالی‌ترین سطح هستند اما اختلافاتی هم با یکدیگر دارند اما چون آمریکا موجودیت اسرائیل را در گرو حضور خود در منطقه می‌داند همه‌جانبه حمایت می‌کند مگر اینکه در آمریکا شاهد تظاهرات‌های گسترده‌تر باشیم. آمریکا علی‌رغم اینکه می‌گوید باید خویشتن‌داری کرد اما خودش با همه امکاناتش به اسرائیل کمک تسلیحاتی می‌کند».

بهشتی‌پور در پایان گفت: «اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند با ایران درگیر شوند زیرا در مقابله با یک گروه مانند حماس درمانده‌اند. آنها بیشتر مایل هستند ایران را با آمریکا درگیر کنند و موجب درگیری میان ایران و آمریکا شوند؛ وگرنه دنبال اینکه هم‌زمان با حماس، حزب‌الله و ایران بجنگند نیستند زیرا نه می‌خواهند و نه توانش را دارند. می‌خواهند موضوع جنگ خودشان بهانه‌ای بشود برای درگیری ایران و آمریکا اما شرایط نشان نمی‌دهد که فعلا این امکان وجود داشته باشد و آمریکا بخواهد با ایران مواجه شود. این اقداماتی که متقابل انجام می‌شود و حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان را می‌بینیم محدود است و فراگیر نمی‌شود زیرا نه به نفع اسرائیل است و نه به نفع حزب الله و احتمال جنگ فراگیر بین اسرائیل و حزب‌الله کم است اما در عالم سیاست به هر حال هیچ چیز بعید نیست. اینکه اسرائیل هم می‌گوید اگر حزب الله حمله کند، ایران را نشانه می‌رویم، می‌تواند بلوف سیاسی باشد البته اگر قائل باشیم که اسرائیلی‌ها بر اساس منافعشان عمل می‌کنند».