با مصوبه نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس ساز و کار افزایش حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی متناسب با حداقل دستمزد شاغلین مشخص شد.

حقوق بازنشستگان 42 درصد افزایش یافت | مبلغ نهایی حقوق بازنشستگان اعلام شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در نیمه اول اردیبهشت ماه وزیر رفاه اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و به هیئت دولت ارسال شود؛ هرچند وعده‌هایی از سوی مسئولان مربوط برای تصویب و اعمال افزایش حقوق‌ بازنشستگان در پایان اردیبهشت ماه داده شده بود؛ به علت آنچه که از سوی وزیر رفاه "درگیری دولت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها" عنوان شد، سرانجام در ابتدای هفته جاری  افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب دولت رسید. ما به تفاوت حقوق بازنشستگان قرار است به زودی پرداخت شود. در ادامه آخرین اخبار حقوق بازنشستگان را بخوانید.

طبق گفته اعضای کمیسیون برنامه بودجه مجلس همسان سازی در طول برنامه هفتم توسعه صورت خواهد گرفت، اما همسان سازی حقوق بازنشستگان همچنان را درازی در پیش دارد.

همسان ساز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اینکه اجرای همسان‌سازی در آینده تا چه حد ضمانت اجرا داشته باشد در هاله‌ای از ابهام است، چون احکام برنامه هفتم توسعه عطف به آینده است و با توجه به سابقه اجرایی برنامه‌های توسعه در ایران چندان نمی‌توان به تحقق اهداف آن امید داشت.

به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطرح بود و براساس آن حقوق یک فرد بازنشسته باید ۸۵ درصد فرد شاغل همتراز خود محاسبه می‌شد و طبق ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه، دولت باید طی پنج سال حقوق بازنشستگان را همسان‌سازی می‌کرد، اما این اتفاق رخ نداد و دولت رقم ناچیزی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفت.

دولت سقف و رقم ۹ هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین کرد، اما به دلیل نداشتن نقدینگی، پرداخت آن را به در قالب سهام ارائه داد تا از طریق فروش آن در بورس نقدینگی را تامین کند. اما این روند اجرایی نگشت و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عملا اجرایی نشد.

منبع: اقتصاد آنلاین