وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی گفته است از پیام‌هایی سخن گفته است که میان ایران و آمریکا درباره جنگ غزه ردوبدل شده است.

ردوبدل شدن پیام بین ایران و آمریکا درباره جنگ غزه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه الجزیره در خصوص نقش ایران در ایجاد آتش بس موقت در غزه گفت: در سطح دیپلماسی سران، رئیس جمهور کشورم از آغاز این بحران تلاش جدی را شروع کردند تا از طرق سیاسی و بین المللی مانع کشتار و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه و کرانه باختری شوند. رئیس جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی با سران تعدادی از کشورهای اسلامی ابتکارات مهمی را مطرح کردند؛ ایده برگزاری نشست سازمان همکاری‌ اسلامی در سطح سران، برگزاری نشست سران بریکس، تماس‌ها، گفت و گوها و حتی انجام سفرهایی برای متوقف کردن جنایات جنگی در دستور کار رئیس جمهور کشورمان قرار داشت.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرده است: «مایلم به صراحت اعلام کنم که رژیم اسرائیل بدون حمایت کامل آمریکا قادر نبود چنین جنایاتی را برای چندمین بار علیه فلسطین مرتکب شود. مسئولیت آنچه که در 6 هفته گذشته شاهد بودیم به طور مستقیم متوجه آمریکا و جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل است».

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفته است: «ما از طریق واسطه‌هایی مطلع شدیم که در 10 روز گذشته دولت آمریکا و کاخ سفید به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این گونه ادامه دادن به حمایت از اسرائیل حتی به نفع سیاستمداران آمریکا و کاخ سفید نیست و آمریکا اکنون اراده لازم را برای توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل و رسیدن به یک آتش بس پایدار، ارسال کمک‌های انسان دوستانه، جلوگیری از کوچ اجباری و احترام به حقوق فلسطینیان دارد».

او ادامه می‌دهد: «امیدواریم که این اخباری که به ما منتقل شده است، صحت داشته باشد. طبعاً راستی آزمایی آن اینگونه خواهد بود که آمریکا رژیم اسرائیل را وادار نماید که به استمرار این آتش بس پایبند باشد و این آتش بس موقت تبدیل به یک آتش بس پایدار شود».

امیرعبداللهیان درباره پیام‌های میان ایران و آمریکا هم مطرح می‌کند: «ما پیام‌هایی را در شش هفته گذشته از آمریکا از طریق دیپلماتیک، به طور مشخص از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع ایالات متحده آمریکاست، دریافت کردیم. آمریکایی‌ها همواره در پیام‌ها تاکید کرده‌اند که به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستند. البته ما در پاسخ به آنها اعلام کردیم که اگرچه شما می گویید به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستید اما با قرار گرفتن در کنار رژیم اسرائیل و ارسال گسترده سلاح و امکانات از همه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه به سوی رژیم اسرائیل و تل‌آویو عملا شدت و دامنه جنگ را گسترش داده‌اید... طبعا گسترش دامنه جنگ در منطقه در هفته‌های گذشته بخشی از واکنش طبیعی نیروهای مقاومت در منطقه علیه این اقدام یکجانبه و حمایت کامل نظامی آمریکا از حملات اسرائیل و کشتار و قتل عام زنان و کودکان فلسطینی بود».

او در خصوص درگیری‌هایی چندوقت اخیر پایگاه‌های آمریکایی هم گفته است: «ما از آمریکایی‌ها شنیده‌ایم که به برخی از پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه توسط این گروه‌ها حملاتی انجام شده و زد و خوردهایی بین آمریکا و این گروه‌ها وجود داشته است. ما هم در این رابطه پیام‌هایی را از آمریکا دریافت کرده‌ایم اما پاسخ ما به پیام‌های آمریکا این بود که ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم و این گروه‌ها در قالب منافع کشور خود، امنیت منطقه و دفاع از امت عربی - اسلامی اقدام می‌کنند».