حجم ویرانی‌های غزه درنتیجه ۲‌ ماه بمباران شبانه‌روزی آنقدر زیاد است که برخی کارشناسان وضعیت این شهر را با شهرهای آلمان پس از جنگ جهانی دوم مقایسه می‌کنند. با وجود آنکه براساس آمار اعلام شده از سوی مقامات فلسطینی تقریبا ۹۰ درصد ساختمان‌ها در این باریکه بر اثر بمباران آسیب دیده و حدود ۵۰درصد از ساختمان‌ها نیز به‌طور کامل تخریب یا غیرقابل سکونت شده‌اند، اما رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته قدرت نظامی حماس را مهار کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با وجود ادعای صهیونیست‌ها درباره کنترل شمال غزه و ادامه جنگ در جنوب، اما نیروهای قسام وابسته به حماس همچنان شهرهای اشغالی را هدف حملات راکتی و موشکی خود قرار می‌دهند.

در عین حال، دستگاه تبلیغاتی ارتش رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ در غزه، با تهیه تصاویر و گزارش‌‍‌هایی تلاش داشته تا جنگ و تهاجم غیرانسانی در غزه را توجیه و به نفع خود مصادره کند؛ گزارش‌هایی که خیلی زود نادرستی و ساختگی بودن آنها اثبات شد.

جنگ با در و دیوار

ارتش رژیم صهیونیستی به‌تازگی برای اینکه نبرد در غزه را هدف‌دار نشان دهد، تصاویری از تیراندازی نیروهایش در محلات ویران شده غزه را نشان داد، اما در این تصاویر هیچ هدفی مقابل نظامیان اشغالگر دیده نمی‌شود و بسیاری از کاربران با دیدن این ویدئو گفته‌اند که ارتش اسرائیل با در و دیوار خانه‌های خالی و نیمه ویران در شمال غزه می‌جنگد! ارتش اسرائیل به این ترتیب، کوشید تا از حماس تقلید کرده و ویدئویی از نبرد خیابانی را نشان دهد، اما به فضاحت مضاعف تبدیل شد.

صحنه‌سازی‌ ناشیانه

دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی در جریان نبرد در غزه، تلاش زیادی برای صحنه‌سازی‌ کرده است. یکی از این صحنه‌سازی‌ها که سروصدای زیادی به پا کرده، صحنه‌ای از یک پیرمرد اسیر و اسلحه به‌دست است که در حالت تسلیم و بدون لباس حرکت می‌کند. ارتش صهیونیستی با انتشار این تصاویر تلاش داشته نشان دهد که افراد نظامی را به اسارت گرفته است، اما از آنجا که این اسرا قبلا بازرسی شده‌ و حتی لباس‌های آنان نیز بیرون آمده است، جای سؤال است که اسلحه در دست اسیری که لباس بر تن ندارد، چه می‌کند؟ بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد که اساساً این سلاح، خالی بوده و تصاویر تهیه شده نیز حاکی از آن است که سلاح پیرمرد در یک مسافت بسیار کوتاه تا زمان تحویل دادن به نیروهای اشغالگر، یک‌بار در دست راست و یک‌بار در دست چپ او قرار داده شده است.

جا زدن پزشک و روزنامه‌نگار به جای رزمنده حماس

هفته گذشته درحالی‌که ارتش رژیم صهیونیستی ده‌ها نفر از مردان فلسطینی را در بیت لاهیا دستگیر و آنها را عریان کرد، مدعی شد که این افراد اعضای حماس و از شبه‌نظامیان بوده‌اند، اما دروغ بودن این ادعا خیلی زود برملا و مشخص شد که افراد دستگیرشده شامل پزشک، روزنامه‌نگاران و حتی شهروندان عادی ساکن غزه بوده‌اند. روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت در گزارشی تأیید کرد تصاویری که ارتش اسرائیل از فلسطینیان بدون لباس در شمال نوار غزه منتشر کرده، غیرنظامیان بوده‌اند. روزنامه عبری‌زبان هاآرتص نیز تأکید کرد که ارتش رژیم صهیونیستی خود نیز به این نتیجه رسیده که انتشار تصاویر غیرنظامیان فلسطینی در بیت‌لاهیا در شمال نوار غزه بدون لباس و عریان، اقدامی غیرضروری و توهین‌آمیز بوده است.

پرستار اتوکشیده در میدان جنگ!

در ۱۱نوامبر یعنی حدود یک‌ماه پیش، حساب عربی‌زبان وزارت خارجه اسرائیل در فضای مجازی، با انتشار ویدئویی ادعا کرد که یک پرستار بیمارستان شفا از ساکنان غزه می‌خواهد که به توصیه‌های ارتش اسرائیل توجه کنند. نکته قابل توجه در این ویدئو آن بود که لباس پرستاری که ادعا می‌کرد از بیمارستان شفاست، کاملا سفید و بدون هیچ‌گونه لک و کثیفی بود؛ در صورتی که تصاویر منتشر شده از بیمارستان شفا، پرستاران را با لباس‌های خونین به‌دلیل حجم تلفات بیماران نشان می‌داد. مسئله دیگر آن بود که پرستار با زبان انگلیسی که فاقد لهجه عربی بود، ادعاهای ارتش اسرائیل را درباره وجود مرکز فرماندهی حماس در بیمارستان تأیید می‌کرد. این فیلم خیلی زود مورد تمسخر کاربران عرب‌زبان به‌دلیل لهجه انگلیسی پرستار قرار گرفت و وزارت خارجه اسرائیل هم آن را حذف کرد. مارک اوون جونز، استادیار مطالعات خاورمیانه و کارشناس رسانه‌های دیجیتال درباره این فیلم معتقد است: «همه‌چیز مثل یک تئاتر دبیرستانی بود؛ از لهجه ناقص آن پرستار برای تأیید ارتش اسرائیل تا روپوش سفید به‌شدت تمیزی که به‌نظر می‌رسید تازه از خشکشویی برگشته است.»

صهیونیستی که اسرائیل را رژیم صهیونیستی نامید!

مقامات و چهره‌های نظامی رژیم صهیونیستی نیز دارای گاف‌های زیادی بوده‌اند؛ ازجمله «حنانیا نفتالی» از اعضای ارتش رژیم صهیونیستی که به زبان فارسی مسلط است و بسیاری او را بلندگوی فارسی‌زبان اسرائیل می‌دانند،‌ ماه گذشته در یکی از توییت‌هایش از عبارت «ارتش رژیم صهیونیستی» استفاده کرد و نوشت: «آفرین! ارتش رژیم صهیونیستی بنای یادبود یاسر عرفات را در شهر طولکرم فلسطین تخریب کرد.» برخی کاربران به شوخی به نفتالی گفته‌اند که لازم بود یک عبارت اشغالگر هم به رژیم اضافه می‌کردی!

نقشه‌های خیالی

بزرگ‌ترین گاف ارتش اسرائیل در ادعاها علیه بیمارستان شفا در غزه صورت گرفت. در جریان یورش زمینی به غزه، ارتش رژیم صهیونیستی یک نقشه مفصل از تونل‌ها به همراه تصاویر سه‌بعدی مجازی از اتاق‌هایی را منتشر کرد و مدعی شد این تصاویر کارتونی مربوط به مقر اصلی و بزرگ فرماندهی حماس زیر بیمارستان شفای غزه است. روز بعد سربازان رژیم صهیونیستی کل محوطه بیمارستان شفا را به محاصره خود درآوردند، اما هیچ نشانی از اتاق بزرگ فرماندهی حماس یا شبکه بزرگ تونل‌ها زیر این بیمارستان نبود. بدتر آنکه وقتی ارتش اسرائیل هیچ نشانی از تونل و سالن زیرزمینی فرماندهی حماس پیدا نکرد، مدعی شد چون حماس می‌دانست که ما داریم می‌آییم، مقر فرماندهی خود را جابه‌جا کرد، اما این ادعای اسرائیل نیز با تمسخر کاربرانی مواجه شد که از سخنگوی ارتش اسرائیل پرسیدند: «آیا می‌توان تونل‌های زیرزمینی را جابه‌جا کرد؟» حساب کاربری ارتش رژیم صهیونیستی هم فیلمی را که ادعا می‌کرد حاوی اطلاعاتی درباره استفاده حماس از زیر زمین این بیمارستان به‌عنوان پایگاه تسلیحاتی و فرماندهی است، حذف کرد.

گاف شیشه شیربچه و تقویم دیواری!

گزارش دیگری که گاف ارتش رژیم صهیونیستی را آشکار کرد، گزارشی بود که در آن «دانیال هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به برخی اشیای معمولی در بیمارستان شفا اشاره و ادعا می‌کرد که اینها شواهد وجود هسته‌های تروریستی در بیمارستان شفاست. بخش مضحک این گزارش آنجا بود که هاگاری به یک شیشه شیر بچه اشاره کرد و درباره آن نتوانست بهانه‌ای بیاورد و فقط گفت: «این یک شیشه شیر است.» هاگاری همچنین به تقویم دیواری اشاره کرد و مدعی شد: «این لیست نگهبانان است که هر تروریست شیفت خود را در آن نوشته است»، اما کاربران عرب‌زبان نوشتند که این کاغذ دیواری یک تقویم معمولی بوده و ارتش اسرائیل در واکنش مدعی شد که این یک خطای ترجمه بوده است.

بازخورد گاف‌ها

گاف‌های متعدد ارتش اسرائیل در انتشار گزارش‌هایی که دروغ بودن آنها ثابت شده، باعث افول جایگاه اسرائیل در افکارعمومی شهروندان غربی و آمریکایی شده است. بر مبنای نظرسنجی که مجله آمریکایی «نیشن» منتشر کرده، تنها ۳۲ درصد از آمریکایی‌ها از اسرائیل حمایت می‌کنند. آمار حامیان جنگ غزه در ‌ماه گذشته ۴۱ درصد بود. همین نظرسنجی حاکی از حمایت ۶۸درصدی از آتش‌بس در غزه است.

حسین ایبیش، کارشناس اندیشکده مطالعات کشورهای عربی در واشنگتن معتقد است: «تبلیغات اسرائیل همیشه مضحک و بچگانه بوده است، اما در طول جنگ فعلی غزه، این تبلیغات به طرز وحشتناکی تمسخرآمیز بود و باعث بی‌اعتباری جهانی اسرائیل شد. در این شرایط بازگرداندن اعتبار اسرائیل در میان مردم آمریکا و اروپا بسیار دشوار است.»

عدنان ابوعامر، کارشناس سیاسی در این رابطه گفت: «جنگ غزه، توانایی‌های معمول اسرائیل در زمینه تبلیغات را تغییر داد. اسرائیلی‌ها اعتراف می‌کنند که مقاومت در توانایی‌های گفتمانی رسانه‌ای و بیانیه‌های رهبران خود و همچنین مدیریت جنگ روانی برتری زیادی از خود نشان داده و دست برتر در جنگ روانی غزه، در دست مقاومت فلسطین است.»

عمر سیویم، روزنامه‌نگار نیز گفت: «تبلیغات اسرائیل با مغالطه‌ها و پارادوکس‌های آشکار گرفتار شده است؛ به‌عنوان مثال، سازمان بهداشت جهانی (WHO) ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه دستور تخلیه بیمارستان الاهلی را قبل از بمباران داده بود، رد کرد. عامل اصلی که باعث شکست تبلیغاتی اسرائیل شده این است که اسرائیل سعی دارد داستانی در مورد زندگی روزمره غزه ارائه دهد که با آنچه از غزه می‌بینیم، متفاوت است.»