جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد مرحله جدیدی از جنگ میان اسرائیل و گروههای مقاومت فلسطین آغاز خواهد شد که اسرائیل بر "روش های دقیق تر" هدف قرار دادن رهبران حماس و "عملیات‌های اطلاعاتی" متمرکز است.

هشدار آمریکا؛ آمریکا: مرحله جدید جنگ آغاز خواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه در یک کنفرانس خبری در تل آویو گفت که واشنگتن می خواهد نتایجی را در مورد قصد اسرائیل برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در غزه ببیند.

سالیوان افزود که تشکیلات خودگردان فلسطین نیاز به "بازسازی و احیای مجدد" دارد که نشان دهنده چشم انداز آمریکا برای غزه پس از جنگ است.

ارتش رژیم اسرائیل نیز روز جمعه در بیانیه‌ای ادعا کرد که نیروهایش جسد دو سرباز را که در جریان حمله حماس در ۷ اکتبر به غزه ربوده شده بودند، پیدا کردند. تعداد کل سربازان ارتش اسرائیل که در حمله زمینی غزه کشته شدند، اکنون به ۱۱۸ نفر رسیده است.

سالیوان گفت که دستیابی به اهداف اسرائیل در جنگ ماه‌ها طول خواهد کشید اما نبرد در مراحل مختلف و با تغییر عملیات فعلی که شامل بمباران شدید و عملیات زمینی می شود، ادامه خواهد داشت.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «شرایط و زمان‌بندی این تغییر موضوع گفتگوی من با نخست‌وزیر نتانیاهو بود».

 سالیوان از پاسخ به این سوال که اگر جنگ وارد مرحله ای با شدت کمتر با تلفات غیرنظامی کمتر نشود، آیا واشنگتن کمک های نظامی را متوقف خواهد کرد، خودداری کرد و گفت که بهترین راه برای دستیابی به توافق گفتگوی خصوصی است.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر ضرورت فوری توقف حملات اسرائیل به غزه تاکید کرد و مشاور امنیت ملی بایدن نیز  وعده داد که آمریکا به اسرائیل فشار می آورد تا به جای بمباران گسترده و عملیات زمینی، جنگ را بر هدف قرار دادن دقیق رهبران حماس متمرکز کند.

سالیوان پنجشنبه شب گفت که وی در این سفر با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره تغییر حملات اسرائیل به اقدامات نظامی دقیق‌تر و هدفمندتر گفت‌وگو کرده است.

وی که با تلویزیون کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی مصاحبه می‌کرد، از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد اما افزود که دو طرف «درجه بالایی از همگرایی» در مسائل راهبردی و اقدامات لازم داشتند.

سالیوان همچنین بر «احیا و نوسازی» تشکیلات خودگران و کنترل آن بر نوار غزه و کرانه باختری تاکید کرد.

تارنمای آکسیوس آمریکا نیز به نقل از مقامات اسرائیلی و آمریکا گزارش داد که سالیوان نیز در این دیدار به نتانیاهو و کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر ضرورت انتقال جنگ به «مرحله خفیف‌تر» ظرف چند هفته آینده تأکید کرده است.

ساعاتی پیش از آن نیز «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به دشوار بودن جنگ با حماس گفت که این جنگ چند ماه طول خواهد کشید.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره سفر سالیوان گفت: سالیوان در مورد حرکت اسرائیل به سمت عملیات با شدت کمتر علیه غزه در آینده نزدیک گفت‌وگو کرده است. ما درباره مدت زمان دوام جنگ شرطی برای اسرائیل تعیین نکرده‌ایم. همه ما دوست داریم جنگ هرچه زودتر تمام شود. اگر حماس سلاح را زمین بگذارد، که فعلا بعید است، همین امروز هم می‌شود به جنگ پایان داد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما در حال مذاکره با اسرائیلی‌ها در مورد طول مدت درگیری هستیم و نمی‌خواهیم بیشتر از حد لازم ادامه یابد. این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شد: مدت زمان عملیات نظامی به اسرائیلی‌ها بستگی دارد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. 

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرده است: از هفتم اکتبر(۱۵ مهرماه) ۱۸ هزار و ۷۸۷ فلسطینی در حملات رژیم اسرائیل به غزه به شهادت رسیده و ۵۰ هزار و ۸۹۷ نفر نیز زخمی شده اند. بر اساس گزارش دفتر بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) نزدیک به ۹۰ درصد از ساکنان غزه آواره شده‌اند.