نماینده دائم روسیه در سازمان ملل واسیلی نبنزیا ضمن تاکید بر جایگزین نداشتن برجام، خواستار پرهیز از به خطر انداختن چشم‌انداز احیای کامل آن شد.

روسیه: برجام هیچ جایگزینی ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل واسیلی نبنزیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت روسیه معتقد است برجام هیچ جایگزینی ندارد و ازسرگیری این توافق ضروری است.

این دیپلمات ارشد روس گفت: فدراسیون روسیه متقاعد شده که جایگزینی برای برجام وجود ندارد. آغاز مجدد زودهنگام این برنامه (برنامه جامع اقدام مشترک) تنها راهی است که منافع امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تامین می‌کند.

وی افزود: امیدواریم دبیرکل شورای امنیت [آنتونیو گوترش] که این برنامه (برجام) را بهترین راه ممکن برای تضمین ماهیت برنامه هسته‌ای ایران می‌داند، عناصر بحث‌برانگیز در گزارش‌های خود که چشم‌انداز احیای کامل توافقات وین را به خطر می‌اندازد، راه ندهد. 

پنجشنبه ۱۴ آذر سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل امیرسعید ایروانی با ارسال دو نامه به رئیس شورای امنیت و گوترش در رد اتهامات بی‌اساس رژیم صهیونیستی، خواستار جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی این رژیم از قطعنامه ۲۲۳۱ شد و گفت که رژیم اسرائیل به دنبال سرپوش گذاشتن بر اقدامات تروریستی خود در منطقه است.

نماینده رژیم اسرائیل در نامه‌های مورخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ (نهم آذر) خطاب به رئیس شورای امنیت، بار دیگر با توسل به اکاذیب و انتشار اطلاعات نادرست، اتهامات غیرمستند علیه جمهوری اسلامی ایران را با ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) مطرح کرده بود.

در نامه ایروانی در پاسخ به این ادعاها آمده است: مایلم تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران پیوسته به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) پایبند بوده و در اجرای تعهدات خود ذیل این قطعنامه ثابت‌قدم است. بر این اساس، ادعاهای مطرح شده در نامه‌ها کاملاً بی‌اساس و به صراحت مردود است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در نامه مذکور از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست به طور جدی به مأموریت خود که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده، پایبند باشد و از هرگونه سوءاستفاده احتمالی رژیم اسرائیل از قالب قطعنامه ۲۲۳۱ به‌ویژه با توجه به شرایط برجام پس از ۱۸ اکتبر جلوگیری کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی هم در نشست خبری دوشنبه ۲۰ آذر در پاسخ به پرسشی درباره برجام دو و بازنگری در برجام ۲۰۱۵ اظهار داشت: ایده‌هایی تحت عنوان برجام دو و ... معمولا از سوی کسانی مطرح می‌شود که در انجام و اجرای تعهدات خود نسبت به برجام استنکاف کردند و تعهدات پذیرفته شده خودشان را در چارچوب توافق انجام ندادند و اکنون با گذشت زمان با طرح برخی از ایده‌های انحرافی به دنبال شانه خالی کردن از مسؤولیت‌های خودشان و توجیه عدم اقدام و عملکرد خودشان هستند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ برجام دیگری معتقد نیست و برای آن ضرورتی قائل نیست. برجامی که امضا شده اصول، مفاد، مسؤولیت‌ها و تعهدات روشنی را برای امضاکنندگان تعیین کرده است و آن طرفی که تکلیف و مسؤولیت خود را انجام داده، جمهوری اسلامی ایران است و طرف‌هایی که به تکلیف و مسؤولیت‌ها و تعهداتی که پذیرفته‌اند عمل نکرده‌اند، حق ندارند از موضوعات انحرافی دیگری نظیر برجام دو استفاده کنند.