معاون شورای امنیت روسیه ضمانت امنیتی اوکراین که از سوی اتحادیه اروپا مطرح شد را یک کاغذ پاره بی‌مصرف خواند و گفت: مسکو آماده حمله به هر پایگاه نظامی خارجی است که در اوکراین ایجاد شود.

مدودف: آماده حمله به هر پایگاه نظامی خارجی در اوکراین هستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری تاس، معاون شورای امنیت روسیه در اظهاراتی گفت: روسیه آماده حمله به هر پایگاه خارجی است که امکان ایجاد آن در اوکراین باشد. این سیاستمدار سپس بیانیه ضمانت امنیتی اوکراین که از سوی اتحادیه اروپا تهیه شد را "یک کاغذ پاره بی‌مصرف" و بی‌ارزش خواند.

وی با انتشار این اظهارات در حساب تلگرامی خود همچنین اضافه کرد: در صورتی که پایگاه‌های نظامی خارجی در اوکراین ایجاد شوند، مسکو بدون شکست به آنها حمله خواهد کرد.

مدودف در ادامه خاطرنشان کرد: به‌طور قطع، حمله به یک پایگاه نظامی زمینه را برای فعال کردن ماده ۵ معاهده تاسیس ناتو فراهم می‌کند که در آن به حمله مسلحانه به نیروها، کشتی‌ها یا هواپیماهای هر یک از اعضا اشاره شده است.

وی افزود: اینجا است که همه چیز جالب‌تر می شود؛ پاسخ به چنین اقداماتی شامل استفاده از حق دفاع شخصی یا دسته‌جمعی توسط متحدان برای کمک به یک عضو یا اعضای هدف گرفته شده ضروری است.

رئیس‌جمهوری پیشین روسیه در ادامه تشریح کرد: اما این واکنش از طرف اعضای ناتو می‌تواند یا نظامی باشد و یا مالک این پایگاه‌ها در اوکراین، آن‌ها را به حال خود رها کنند. بنابر این رژیم کی‌یف نباید توهم داشته باشد و بداند که اساسا ماده ۵ معاهده ناتو یک راه گریز است.

بر اساس اصل دفاع دسته‌جمعی که در ماده ۵ معاهده ناتو آمده است، متحدان این ائتلاف نظامی موظف هستند که در صورت حمله به یک عضو ناتو از یکدیگر دفاع کنند.