چند روزی است که از حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس به مناطقی از سرزمین یمن می‌گذرد و اکنون سوال اصلی این است که آیا این حملات توانسته ضربه‌ای به توان نظامی یمن وارد کند و آیا امکانات و تجهیزات نظامی این کشور آسیب دیده است و آیا این حملات در اراده ملت یمن برای حمایت از مردم غزه خللی وارد کرده است؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

درواقع همه این‌سوالات،مواردی است که درحال حاضر درمیان استراتژیست‌های آمریکایی موردبحث وگفت‌وگوقرار می‌گیرد و ملاحظه می‌کنیم که رسانه‌های این کشور نیز همچنان در حال بررسی این مساله هستند. در این میان باید تاکید کرد که یکی از دلایل مهم عدم شناخت دقیق آمریکا از توانمندی و تجهیزات و اراده و عزم مردم یمن، غفلت این کشور از این منطقه استراتژیک و سپردن آن به هم‌پیمانان خویش در منطقه بوده است. درست است که درطول ۱۰سال گذشته، کمک‌های غرب و به ویژه آمریکا به ائتلاف ضد‌یمن، لحظه‌ای قطع نشده و دائما بهترین و مجهزترین تجهیزات نظامی با نظارت مستشاران نظامی غر‌ب در اختیار کشورهای عضو ائتلاف ضد‌یمن قرار‌می‌گرفت اما اقدامات اخیر آمریکا نشان داد که اطلاعات دقیقی از شرایط و توان فعلی یمن در واشنگتن موجود نیست. 

شاهد این مساله هم این بود که حملات اخیر به مناطقی صورت گرفت که قبلا توسط ائتلاف ضد‌یمن بارها مورد هجمه هوایی قرار گرفته بود و حتی یکی از پادگان‌های یمن که در عملیات اخیر آمریکا مورد هجوم قرار گرفت، قبلا ۱۵مرتبه توسط ائتلاف ضد‌یمن مورد حمله هوایی قرارگرفته و چیزی ازآن باقی نمانده بود. بنابراین به نظر می‌رسد حمله به یمن، یک خطای راهبردی از سوی آمریکا بود چرا که این کشور در هفته‌های گذشته همواره در پیام‌های علنی و خصوصی و درمصاحبه‌ها و مواضع رسانه‌ای به صورت پرتکرار این موضوع را مطرح می‌کرد که به دنبال کنترل جغرافیایی جنگ درغرب آسیاست و علاقه‌مند نیست که جنگ از حوزه جغرافیایی غزه گسترش پیدا کند اما اقدام نظامی اخیر که از سوی آمریکا و انگلیس انجام شد نشان داد که این مواضع، هیاهویی بیش نبوده و اتفاقا جنگ‌طلبی آمریکا، عامل اصلی گسترش جنگ در منطقه راهبردی غرب آسیا و به‌ویژه دریای سرخ و گذرگاه باب‌المندب است که بخش قابل‌توجهی از تجارت جهانی و به‌ویژه تامین انرژی جهان را در بر‌می‌گیرد. آمریکایی‌ها با حمله به یمن نشان دادند که علاقه‌ای به صلح و امنیت و ثبات در این منطقه نداشته و دلیل این ادعا نیز موضع‌گیری تعداد کثیری از کشورهای اروپایی و به‌ویژه فرانسه و آلمان است که نسبت به این اقدام آمریکا و انگلیس اظهار تاسف کرده و نگران زمستان سردی هستند که در اروپا پیش‌بینی شده است.

 برخی دیگر از کشورهایی هم که نام‌شان از سوی آمریکا به عنوان اعضای ائتلاف ضد‌یمن نام برده شد، نسبت به این مساله ابراز بی‌اطلاعی کردند. این اقدام و تهاجم نظامی آمریکا حتی مورد تشکیک کشورهای عضو ائتلاف ضد‌یمن نیز قرار گرفت تا جایی که عربستان و امارات نیز نسبت به این موضوع اظهار نگرانی کرده و گفتند که ما شرایط منطقه را با حساسیت ویژه پیگیری می‌کنیم و علاقه‌مند نیستیم که منطقه به ناامنی و بی‌ثباتی دچار شود. در جمع‌بندی سخن باید گفت که پاسخ سوالاتی که در ابتدای مطلب مطرح شد منفی است چراکه نه توان رزمی یمن کاهش یافته و نه در عزم و اراده آنها خللی ایجاد شده است. تنها نتیجه و پیامد تهاجم نظامی آمریکا به یمن، افزایش قیمت انرژی در جهان وهمچنین ناامن شدن گذرگاه مهمی همچون گذرگاه باب‌‌المندب ودریای سرخ است ومتهمان‌اصلی این اقدامات ناامن‌ساز درحوزه یکی ازژئوپلیتیک‌ترین‌مناطق دریانودری، آمریکا و انگلیس هستند. 

سیدرضا صدرالحسینی/ تحلیلگر مسائل بین‌الملل