یک اقتصاددان گفت: مجموعه سیاست‌های پولی و بانکی دولت و البته تحریم‌های ظالمانه باعث شده است که اکنون اقتصاد ایران به این وضع برسد.

تیم اقتصادی دولت طبیب‌های برای اقتصاد کشور حاذقی نیستند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بگروه سیاست مثلث‌آنلاین: نرخ ارز در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است و بعد از مدت‌ها ثبات نرخ ارز اکنون شاهدیم که روند صعودی به خود گرفته است.

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «وضعیت کنونی قابل پیش‌بینی بود اما انتظار نمی‌رفت که یک ماه مانده به انتخابات فنر دلار رها شود. بر اساس متغیرهایی که مرکز آمار اعلام کرده، تورم 43درصد است و تورم نقطه به نقطه 6/2درصد است و دولت نتوانسته است میانگین تورم را حفظ کند. جالب است بدانید که این تورم 43درصد معادل تورم 53درصد سال گذشته است؛ یعنی میانگین افزایش قیمت‌ها بیش از افزایش قیمت‌های سال قبل است».

او ادامه داد: «درست است که روند نقدینگی کاهشی بوده است اما میزان نقدیندگی در این دولت از کل نقدینگی همه سال‌های قبل بیشتر بوده است زیرا حجم پول زیادی خلق شده است».

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «مجموعه این شرایط این پیام را به بخش تجاری داده است که پول‌ها به سمت افزایش سرمایه‌گذاری نرود. مردم هم احساس می‌کنند اگر پولشان را در بانک‌ها بگذارند به دلیل تورم شدید، ارزش پولشان خودش پایین می‌آید؛ به همین دلیل پول‌هایشان را از بانک‌ها بیرون می‌کشند و دلار می‌خرند. مجموعه سیاست‌های پولی و بانکی دولت و البته تحریم‌های ظالمانه باعث شده است که اکنون اقتصاد ایران به این وضع برسد».

حق‌شناس در پایان گفت: «تحولات منطقه اثرات کوتاه‌مدت دارند. روسیه جنگ مستقیم با اوکراین دارد اما وضعیت اقتصادی ما بیشتر دچار تلاطم است زیرا مشکل در سیاست‌های پولی و بانکی است؛ وگرنه سیاستاما گذرا و کوتاه‌مدت است. متأسفانه تیم اقتصادی دولت از جمله سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی طبیب‌های حاذقی برای اقتصاد کشور نیستند و مؤثر و کارساز عمل نمی‌کنند».