وزارت دادگستری آمریکا با طرح اتهام علیه آنچه آن را شبکه تامین مالی سپاه پاسداران ایران عنوان کرده است، بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را توقیف کرد.

دزدیِ آمریکا از ایران؛ واشنگتن ۵۰۰ هزار بشکه نفت را توقیف کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزارت دادگستری آمریکا با انتشار یک بیانیه علیه آنچه «شبکه تأمین کننده مالی سپاه پاسداران ایران» خوانده است، اتهامات تروریسم و فرار از تحریم را مطرح کرد و به این بهانه ۵۲۰ هزار بشکه نفت ایران را توقیف کرد.

در این بیانیه که روی وب سایت وزارت دادگستری آمریکا قرار گرفته، این وزارت‌خانه با طرح ادعاهایی از بازگشایی سه پرونده فدرال در دو دفتر دادستانی ایالات متحده، به عنوان جدیدترین پرونده در مجموعه تلاش‌ها برای مبارزه با صادرات غیرقانونی نفت ایران که بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تامین می‌کند، خبر داد.  

وزارت دادگستری آمریکا به همین بهانه اتهاماتی را نیز علیه خریداران نفت خام ایران در چین، روسیه و سوریه مطرح کرد.

همچنین در این بیانیه آمده است: در منطقه جنوبی نیویورک، هفت متهم، از جمله یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران و ماموران یک گروه انرژی ترکیه به جرایم تروریسم، فرار از تحریم، کلاهبرداری و پولشویی در ارتباط با قاچاق و فروش نفت ایران به خریدارانی در چین، روسیه و سوریه متهم شده‌اند. علاوه‌براین، ایالات متحده ۱۰۸ میلیون دلار را که به عنوان بخشی از طرح این متهمان برای تأمین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می‌شد، ضبط کرد.

وزارت دادگستری آمریکا با بیان اینکه ‌ «این ۱۰۸ میلیون دلار متعلق به شرکت سهامی خاص نفت چین (سی‌اوپی‌سی) است» مدعی شد این شرکت به عنوان شرکت صوری متعلق به سپاه پاسداران ایران فعالیت می‌کند.

بر اساس این بیانیه، وزارت دادگستری آمریکا به‌علاوه علیه یک زن چینی به نام شائویون وانگ و یک شهروند عمانی به نام محمود رشید عمور الحبسی به اتهام آنچه نقض تحریم‌های ایران و پولشویی مرتبط با انتقال و فروش نفت ایران به پالایشگاه‌های دولتی چین عنوان کرده است در دادگاهی در پایتخت آمریکا اعلام جرم کرد.

مریک گارلند، وزیر دادگستری و دادستان کل ایالات متحده نیز پس از انتشار این بیانیه مدعی شد این وزارتخانه از همه اختیارات خود برای مسدود کردن روند «تامین مالی غیرقانونی و توانمند کردن فعالیت‌های کینه‌توزانه ایران که در ماه‌های اخیر آشکارتر شده است» استفاده خواهد کرد.

سرقت نفت ایران توسط ایالات متحده در حالی انجام شده است که وزارت خزانه‌داری این کشور نیز روز چهارشنبه یک شرکت واقع در لبنان را به اتهام ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ۲ شرکت ترکیه‌ای و لبنانی به اتهام ارتباط با حزب‌الله لبنان در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

آمریکا علاوه‌براین در اقدامی مشترک با دولت انگلیس تحریم‌های جدیدی را علیه چند شخص ایرانی و واحد ۸۴۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرده بود.