فرا رسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توسط سفارت کشورمان در ترکیه با حضور ابراهیم یومکلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه، محمد حسن حبیب‌الله‌زاده، سفیر ایران در آنکارا، تعدادی از مقامات ترکیه و نمایندگانی از نمایندگی‌های خارجی در آنکارا گرامی داشته شد

سفیر ایران در آنکارا: روابط ما و ترکیه، آینده روشن و امیدوارکننده‌ای دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرا رسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توسط سفارت کشورمان در ترکیه با حضور ابراهیم یومکلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه، محمد حسن حبیب‌الله‌زاده، سفیر ایران در آنکارا، تعدادی از مقامات ترکیه و نمایندگانی از نمایندگی‌های خارجی در آنکارا گرامی داشته شد.

ابراهیم یومکلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه در سخنان خود با اشاره به اینکه ترکیه، دروازه ایران به غرب و ایران دروازه ترکیه به شرق است، گفت: ایران با منابع گسترده و موقعیت استراتژیک جایگاه مهمی در سیاست منطقه دارد.

وی با بیان اینکه روابط ترکیه و ایران همچنان رو به توسعه است، گفت: دیدارهای دوجانبه در سطوح عالی و سازوکارهای همکاری دوجانبه بین دو کشور بازتابی آشکار از تقویت روابط است.

یومکلی با تاکید بر اینکه گفت‌وگوی سالم و قوی میان ترکیه و ایران برای حفظ صلح، امنیت، ثبات و رفاه منطقه‌ای مهم است، به روابط قوی فرهنگی و انسانی دو کشور اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه از این مراسم، یومکلی با بیان این که گفت‌وگوهای صمیمانه بین رجب طیب اردوغان و ابراهیم رئیسی، روسای جمهوری ترکیه و ایران در راستای توسعه روابط دوجانبه ادامه دارد، در این زمینه به سفر چند هفته پیش رئیس جمهور ایران به ترکیه اشاره کرد.

وی درخصوص روابط دوجانبه تهران و آنکارا نیز گفت: ترکیه و ایران با وجود اینکه در برخی موضوعات اختلاف نظر دارند، اما در راستای منافع مشترک خود با یکدیگر در تماس هستند.

یومکلی درخصوص وضعیت غزه گفت: هماهنگی نزدیک و تماس‌های شدید بین رهبران ترکیه و ایران از نظر تلاش برای جلوگیری از جنایات جاری علیه برادران فلسطینی و تضمین ثبات در منطقه برقرار است.

یومکلی با تاکید بر اینکه ترکیه و ایران شرکای مهم اقتصادی هستند، تاکید کرد که مخالف تحریم‌های یکجانبه هستند.

یوماکلی با تاکید بر اینکه مصمم به گسترش روابط تجاری و اقتصادی با هدف تجاری دوجانبه ۳۰ میلیارد دلاری هستند، تصریح کرد: بعد انسان دوستانه روابط دوجانبه در حوزه گردشگری همچنان تقویت می‌شود.

محمد حسن حبیب‌الله‌زاده، سفیر ایران در ترکیه نیز در این مراسم با بیان اینکه فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هر ساله با برگزاری رویدادهای باشکوهی جشن گرفته می‌شود، در بخشی از سخنان خود گفت: بهبود و توسعه روابط و همکاری‌های ایران با همسایگان در هر بعد از اولویت‌های مهم سیاست خارجی تهران است و در همین چارچوب تقویت روابط ایران و ترکیه نیز بسیار مهم است.

حبیب‌الله‌زاده با اشاره به اینکه دو کشور ایران و ترکیه می‌توانند به شکوفایی، توسعه و صلح در منطقه کمک کنند، ادامه داد: ایران دروازه ترکیه به شرق و ترکیه دروازه ایران به غرب است.

وی تصریح کرد: روابط تجاری، انرژی، حمل و نقل، ترانزیت، کشاورزی، علم و فناوری، محیط زیست، مناطق آزاد تجاری، همکاری‌های بین استانی و تجارت مرزی، گردشگری، مبارزه با تروریسم حوزه‌هایی مانند همکاری در بحران‌های منطقه‌ای به دلیل منافع مشترک، فرصت‌های بی‌نظیری در روابط دو کشور ایجاد می‌کند.

حبیب‌الله‌زاده با یادآوری سفر رئیس جمهور ایران به آنکارا در ۲۴ ژانویه اظهار کرد: در این سفر مذاکرات سازنده‌ای انجام شد و توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های مهمی بین مقامات دوکشور امضا شد.

حبیب‌الله‌زاده با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار بوده است، گفت: توافق شد که سال ۲۰۲۵ به عنوان سال همکاری فرهنگی ایران و ترکیه اعلام شود و برنامه‌های فرهنگی نیز در این سال اجرا شود.

حبیب‌الله‌زاده با بیان اینکه مسئله فلسطین و آنچه در غزه می‌گذرد، موضوعات مهمی است که باعث نگرانی شدید می‌شود، گفت: هر دو کشور در این موضوع نظر مشترکی دارند و مردم فلسطین در غزه همچنان زیر حملات وحشیانه و بمب‌های رژیم اسرائیل جان خود را از دست می‌دهند.

وی تاکید کرد: بی عملی و ناتوانی برخی از کشورهای مشخص و سازمان‌های بین‌المللی برای انجام اقداماتی جهت توقف جنایات رژیم صهیونسیتی، موجب تاسف و ناراحتی زیادی است.

حبیب‌الله‌زاده با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه آینده روشن و امیدوار کننده‌ای دارد، گفت: ما در ایران، عزم خود را برای فعال کردن ظرفیت‌های بالقوه همکاری در چارچوب سیاست همسایگی جزم کرده‌ایم.

سفیر ایران در ترکیه با بیان اینکه ادامه روند تقویت روابط ایران و ترکیه با افزایش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میسر می‌شود، سخنان خود را با بیان «زنده باد ایران، زنده باد ترکیه» به پایان رساند.