یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: بایدن باتوجه به احساس شکست در انتخابات، در پی اقداماتی ماجراجویانه در خاورمیانه است.

آمریکا در پی حمله به یمن کنترل تنگه هرمز را می‌خواهد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حملات گسترده اخیر انگلیس و آمریکا به یمن باعث شده است که یک پرسش مهم به وجود آید؛ آنکه آمریکا چه سیاستی را دنبال می‌کند؟ سیاستِ اعلامی‌ دولت این کشور مبنی بر تلاش برای عدم گسترش جنگ در خاورمیانه یا سیاست اِعمالی او که نشان از تلاشش برای آتش‌افروزی دارد، کدام یک واقعیت سیاست آمریکاست؟

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «تجربه نشان داده است که آمریکایی‌ها در طول تاریخ اقدامات جنگ‌طلبه‌شان در دنیا به بهانه‌های مختلف وارد جنگ شده‌اند؛ از جنگ ویتنام بگیرید تا جنگ خلیج خوک‌ها در کوبا و تا حالا که به نظر می‌رسد آنها می‌خواهند در دریای سرخ حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها را به مجوزی برای بمباران و حتش اشغال باب‌المندب تدبیل کنند».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند قدرت نظامی یمن را تضعیف کنند تا احیانا شرایطی که در افغانستان و عراق ایجاد کردند را پدید بیاورند. البته آنها از سال‌ها قبل برای به تصرف‌درآوردن باب‌المندب با همکاری عربستان فعالیت خود را شروع کرده بودند که در این سال‌ها به نتیجه نرسیدند و عربستان هم عقب نشست. آمریکا می‌خواهد کنترل تنگه هرمز را در دست بگیرد؛ همان‌طور که کنترل کانال سوئز و پاناما را در اختیار دارد و در این راستا حمله انصارالله یمن به کشتی‌ها را بهانه‌ای برای تحقق این هدفش قرار داد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، همچنین بیان کرد: «به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای حفظ رژیم صهیونیستی هر کاری می‌کنند و اگر لازم باشد به هر جایی در دنیا که فکرش را هم نمی‌شود کرد، حمله می‌کنند اما اقدامات پیش‌دستانه آمریکایی در حمله به کشتی‌ها هوشمندانه بود زیرا توان لجستیکی اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها را ضعیف و میزان فشار بر مردم غزه را کاهش داد».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «بایدن باتوجه به اینکه در انتخابات پیش رو احساس می‌کند که شکست می‌خورد، اکنون دست به اقداماتی ماجراجویانه در خاورمیانه می‌زند تا از موضع قدرت در انتخابات حضور داشته باشد اما مخالفت جمهوری‌خواهان با هر تصمیمی که بایدن می‌گیرد دست و پای او را بسته است و اگر بخواهد جنگ را گشترش هم دهد، نمی‌تواند».